Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil med SOC ?

Startet av Øystein Hermansen, søndag 05. juli 2020, klokken 20:33

« forrige - neste »

Øystein Hermansen

Startet hjemmefra med 100% for å kjøre til hytta (kjørte i ECO-mode).
Kjørelengde 203 km og benyttet energi (ref app i bil og på mobil) er 40,5 kWh
Varme i bil sto vekslet mellom 22 og 23 grader og A/C var av.  Ute-temp var 14-16 grader. Vi var 3 personer i bilen med ferielast og sykkel på stativ bak.

Når jeg kom fram til hytta så var SOC 40%.  Syntes selv at det kanskje var litt lite siden forbruket bare hadde vært rett over 40,5 kWh men tenkte at varme bruker vel litt energi det også.

Vel fremme på hytta så ladet jeg, dagen etter, på en Grønn Kontakt Type 2 lader.  Den ladet opp bilen og i oversikten fra Grønn Kontakt så leser jeg at bilen er tilført 45,12 kWh. 

Hvis bilen ladet fra 40% SOC til 100% SOC så burde det vært tilført mer enn 45,12 kWh.  Tilgjengelig kapasitet skal være over 84,7 kWh.  Dersom SOC var 40% (som bilen sa) så skulle det være 33,8 kWh igjen i batteriet.  84,7 kWh - 33,8 kWh = 50,9 kWh så hvorfor lader min bil bare opp 45,12 kWh? Mangler det ikke ca 5 kWh her er sted?  Er det vanlig av SOC viser så mye feil? 

Når batteriet er 100% så viser den ikke mer enn ca 340 km rekkevidde. Og selv om jeg bruker trikset for å nullstille GOM, så går det sjelden opp mer enn ca 10 km (noen ganger ned også).

Bilen skal være oppgradert med H264 i følge forhandler (2020 modell kjørt 9000 km, kjøpte bilen hos autorisert Jaguar forhandler og den var kjørt som demobil i 6 mnd).  Den har den nye "SOC-baren" i dashboard-et hvis det er denne som viser om H264 er installert.

Jeg er helt ny med el-biler og vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette.  Noen som har noen tips, råd, erfaringer å vise til?

Ingeniøren

For å ta det siste rekkevidde estimatet, så skyldes nok dette at hytta ligger på fjellet og ikke nede i dalen ? Sist jeg ladet til 100% så viste min 424 km etter en liten kjøretur.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Hvis du får ut 40.5 kWh ved å kjøre bilen fra 100% til 40% så kan det tyde på at noe er galt. Dette gir jo kun estimert 67.5 kWh netto ved 100% - 0% SOC. Typiske verdier ligger mellom 80 og 82 kWh målt på denne måten.

Jeg vil anbefale deg å gjøre en litt mer nøyaktig test.
Start med et fulladet og balansert batteri. Dvs la bilen få stå fulladet noen timer før du starter turen.
Deretter kjører du så langt ned på SOC som det praktisk lar seg gjøre. I hvert fall under 10% SOC. Ikke kjør med ekstemt høy belastning. Kjør helst normalt på landeveier.

Deretter multipliserer du snittforbruk med distanse kjørt og får brukt kWh. Regn deretter ut hva dette gir for et fullt batteri. Dvs del på antall SOC prosent brukt og multipliser med 100.

Hvis du ender opp med langt under 80 kWh ville jeg kontaktet forhandler. Kan være en dårlig modul.



Maxwell_400

Min SoC viser ca. 50% etter 200km ved snitt 70km/t og høydeforskjell 1000 meter. Jeg ville ha kjørt bilen ned mot 0% og så ladet for å se hvor stor kapasitet batteriet har og logget det slik at du har noe å vise forhandleren. Lade-tapet er ca. 5%
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øystein Hermansen

Takk for tipsene.  Logger nå alle ladninger og skal ha en prat med forhandler etter sommeren. 

bmw2002

Hadde selv helt elendig rekkevidde. Var en defekt battericelle. Få forhandler til å ta en måling på batteriet.

Nå er rekkevidden som flør. 44 mil med endel 110 sone, men mest 80 sone. 25-30 varmegrader. Mye forbikjøring.

4Matic Fanatic

Sitat fra: bmw2002 på mandag 06. juli 2020, klokken 22:11
Nå er rekkevidden som flør. 44 mil med endel 110 sone, men mest 80 sone. 25-30 varmegrader. Mye forbikjøring.
44 mil med 80-110? Reelt eller ønsketall i GOM?

Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 07. juli 2020, klokken 07:49
Sitat fra: bmw2002 på mandag 06. juli 2020, klokken 22:11
Nå er rekkevidden som flør. 44 mil med endel 110 sone, men mest 80 sone. 25-30 varmegrader. Mye forbikjøring.
44 mil med 80-110? Reelt eller ønsketall i GOM?

GOM'en min er nå på 450km og da har jeg kjørt med snitt 70km/t og mye opp og ned. Kjører jeg med perfekte forhold og flatt med 90km/t så er forbruket 18kWh/100km. Skulle tilsvare 45 mil. Ved 70km/t og perfekte forhold er forbruket 16kWh/100km.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Du kjører ca WLTP i konstant 94 km/t (90 km/t GPS) under ideelle forhold (25 grader, lite eller ingen vind).

En nederlender kjørte over 500 km under slike forhold. Han hadde dog slått av AC mesteparten av turen.

Her snakker vi likevel om hvor mange kWh batteriet tar. Ved å måle slik jeg beskrevbør man komme over 80 kWh på en nyere bil. Ender man opp med under 75 kWh ville jeg i hvert fall ha kontaktet forhandler.
Hvis du har WattCat appen så kan du jo sjekke hva den sier om kWh på batteriet.

Øystein Hermansen

#9
Jeg har sjekket med MyPace (en IOS versjon av WattCat).  Den viser faktisk "Estimated Energy" på 62 kWh når batteriet er oppladet så noe er feil.  Jeg har også vært i kontakt med forhandler som sier det er sannsynlig at det er feil i en celle men de anbefalte meg å teste noe først.  Verkstedet opplyste at i mange tilfeller så kan en jevne ut (balansere) battericellene selv og rette denne type feil.  Dette er noe verkstedet uansett må gjøre før de kan bytte ut celler fordi det er et krav fra Jaguar.

Fremgangsmåten jeg fikk var som følger:
- Kjør bilen så langt ned som mulig.  Skal være under 20% SOC, aller helst ned mot 10% og lavere.
- Koble bilen til nødlader.  Det er denne som kobles på vanlig stikk (schuko) på 230 volt og lader bilen med 2 kW effekt
- La bilen stå ulåst med nødblinken på (bør derfor gjøres i egen låst garasje eller tilsvarende).  Dette var veldig viktig fordi bilen skal være "på" og ikke "av".  Hvis bilen er låst så går den i "av-modus" og batteri-balanseringen fungerer ikke på samme måte.
- Lad bilen til den er 100% (vil ta nesten 2 døgn)
- Reset GOM og sjekk verdi
- Hvis du har tilgang til WattCat/MyPace, les av "estimated energy".

Hvis en fortsatt har rekkevidde på 300-tallet (300-350) og/eller "Estimated Energy" under 80+, så er en celle ødelagt og vil ikke balanseres ut.  Da vil Jaguar bytte cellen(e).

Så jeg skal gjøre dette når jeg kommer hjem etter ferien.  Lever greit med 330 km GOM i ferien da jeg ikke kjører så langt (får bare lade en gang eller to ekstra).  Skal holde dere oppdatert med status men det blir nok ikke får månedsskiftet juli/august. 

Maxwell_400

Høres ut som om en celle er defekt ja, hvis en celle går så faller du ned på 75% kapasitet som blir rundt 62kW.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øystein Hermansen

En liten oppdatering. Feil med SOC og rekkevidde skyldes en defekt battericelle.
Nå står bilen hos forhandler og venter på del og mann som kan bytte.

Har fått god service på verksted selv i ferietiden (Hellestø bil, Sola).

RayBomb

Sitat fra: Øystein Hermansen på lørdag 01. august 2020, klokken 11:08
En liten oppdatering. Feil med SOC og rekkevidde skyldes en defekt battericelle.
Nå står bilen hos forhandler og venter på del og mann som kan bytte.

Har fått god service på verksted selv i ferietiden (Hellestø bil, Sola).

Ser ut som verksted på Vestlandet er de flinkeste. Fikk fenomenal behandling på Sandven, Bergen. Flere andre burde se til Vestlandet for opplæring i kundeservice 👍
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Øystein Hermansen

Fikk bilen igjen i går.  Ny oppladning viser en samlet kapasitet på 83,9 kWh.
Så bytte av battericelle gjorde susen.

:+1:

Maxwell_400

Sitat fra: Øystein Hermansen på lørdag 08. august 2020, klokken 10:17
Fikk bilen igjen i går.  Ny oppladning viser en samlet kapasitet på 83,9 kWh.
Så bytte av battericelle gjorde susen.

:+1:
Så bra  :), det er fint at det er forholdsvis enkelt å bytte batteri celler på I-Pace.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA