Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekø på Tesla Superchargers

Startet av Caffe, søndag 05. juli 2020, klokken 18:37

« forrige - neste »

knegg

Sitat fra: z4rd på mandag 20. juli 2020, klokken 07:21
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 19. juli 2020, klokken 21:10
Tesla burde jo satt opp prisen når man feks passerte 90%. Men det hjelper jo ikke med alle de som har gratis lading..

På lokasjoner (i perioder) som opplever høy trafikk justerer Tesla maks ladegrense til 80%. Dette er en bedre løsning, og det blir uansett idle fee hvis folk blir stående etter at den er ferdig.

Maks ladegrense blir satt til 80%, men det er bare å gå inn i appen og sette den høyere om du vil.
2020 Model 3

Lindberg

Har vært på to bilferier i sommer, 1 uke til Bornholm i Danmark, og 1 uke rundtur på Vestlandet, (bor i Oslo).

Til Bornholm var det null kø, vi ladet både i Uddevalla, Mellby strand og Løddekøping. Tror det var 3-4 andre biler som ladet samtidig på det meste, på Mellby var vi helt alene. Skal legges til at jeg kjørte hjemmefra 00:30 for å rekke morgenfergen fra Ystad kl 08:30  :laugh: Litt mer trøkk hjemover da vi kjørte midt på dagen, men ingen kø noe sted. La merke til at det var flere norske og danske biler enn det var svenske på laderne i Sverige faktisk, (selv med korona og reiserestriksjoner)

Rundtur på Vestlandet var en helt annen story. Første ladestopp Brumunddal, (mest for å ta en titt på Mjøstårnet). Nesten fullt mandag 13.juli kl 10:30  ???
Skjåk samme mandag kl 19:30 - tre biler i kø foran meg. Kun 10 stalls, og to var i ustand, så dette tar tid tenkte jeg. Da jeg fikk plugget i, var det nye fem biler i kø bak meg...
Skei i Jølster onsdag kl 15, også fullt, og her er det 12 stalls. Forøvrig en forbanna gjøk som parkerte midt mellom to stalls og forsvant inn på Circle K. Klarte tydeligvis ikke å rygge ordentlig med tre sykler på hengerfestet. Det er ikke asfaltert og malt opp der ennå, greit nok, men det bør gå opp et lys for deg når du såvidt rekker bort til ladeluken med kabelen på SuC  ::)

Eidfjord lørdag kl 14, her var det virkelig trøkk. Jeg ankom som nr tre i køen. Ganske uoversiktlig ladeplass i Eidfjord, og i tillegg masse folk og biler overalt, så ikke alltid så lett å forstå hvem står i kø, og hvem sin tur det er. Etterhvert som jeg begynte å få oversikt sto jeg ute foran min bil, så jeg kunne se alle ladeplassene. En etter en kom det flere Tesla-eiere bort til meg og spurte om det var noen kø-ordning, og hvor mange som ventet. Jeg sto sikkert der å pekte og gestikulerte i et kvarter før det ble min tur. Da jeg satte bilen i pluggen og var på vei for å låne toalettet på hotellet fortsatte det å komme folk bort til meg og forhøre seg om plasser i køen. Jeg sa at nå er mitt ansvar som køsjef over, så jeg sender stafettpinnen videre til han bak meg. Da ble det litt apatisk stemning der gitt. Det er bare å prate med hverandre folkens, det er ikke farlig. (nesten) alle har ferie og bør være blide og hyggelige, ikke stress :) :) Var forresten to M3 der som ikke gadd køen og heller stilte seg på BKK(?)-hurtigladerne som det ikke var kø på. Det blir kanskje det samme? Kjenner ikke til hva M3 betaler for superlading kontra CCS-lading "kommersielt", da jeg kjører S med gratis lading

Forøvrig en veldig fin Norgesferie i år. Truffet hyggelige folk overalt, og det er gøy å se at alle slags nordmenn, (ikke minst de som kanskje ikke har vært nordmenn hele livet) benytte sjansen til å se mer av sitt vakre land :+1:

Fortsatt god sommer!

o.b.lix

Sitat fra: Lindberg på fredag 31. juli 2020, klokken 10:35
Eidfjord lørdag kl 14, her var det virkelig trøkk.

Var der en lørdag i sommer jeg også, mange biler i kø. Kjørte bare videre til Voss, tok 11% av batteriet, så det gikk veldig greit. På Voss var det ikke kø, men å kjøpe mat på Kiwi eller Yx kunne man bare glemme, tro hele Vestland fylke var til stede.

Men har kjøleboks i bilen, med plenty niste og drikke, så det gikk lett alikevel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ladov

I en guidebok for Cuba leste jeg om en artig køordning. I korthet går det ut på at alle i køen vet hvem som har plassen foran og alle vet hvem som for øyeblikket er sist(den plassen hadde et eget navn jeg ikke husker). Hver ny køståer overtar status som sist..

Jeg sto aldri i kø da jeg var der men prinsippet er fornuftig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vaduz

Litt artig det der, alle gamle kommuniststater er gode på kø, i Polen sier man kto jest ostatni? Hvem er sist? Når man kommer inn i et rom med kø til noe. Så kan man sitte hvor man vil og trenger bare huske en person:)

OhmPaPa

Så hvordan gjøre dette når vi sitter i bilene?

Er man sist i en ladekø kan man når det kommer flere vinke eller blinke med lysene for å vise at man er sist - og at nykommeren nå er sist?

elbil-1

Siste bil i køen har på varselblink.

Ny ankommet bil setter på varselblink og tuter to ganger for å signallisere til den som var sist at denne kan slå av varselblink.

ladov

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 01. august 2020, klokken 20:27
Siste bil i køen har på varselblink.

Ny ankommet bil setter på varselblink og tuter to ganger for å signallisere til den som var sist at denne kan slå av varselblink.
Tar ikke noen automatisk kontakt om du skrur på varselblinken?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ladov på søndag 02. august 2020, klokken 14:06Tar ikke noen automatisk kontakt om du skrur på varselblinken?
Nei, det er en egen knapp for å ta kontakt med nødetatene.

Varselblink brukes for øvrig mye mer aktivt lengre sør i Europa, så det hadde vært ugunstig om noen skulle ta kontakt ved bruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Dette er egentlig en twitter-sak. :P

Noen må spørre Elon om ekstrafunksjonalitet, som at blinklysene på bilen går 'i sirkel' for å signalisere at man er sist i køen. ;)

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

elbil-1

#70
Tesla klarer vel også å få bilene til å snakke sammen slik at kønummeret automatisk vises
På skjermen når
Man står i nærheten av en SUperlader

ladov

Det *burde* være mulig at du får spørsmål om du vil stille deg i kø når du ankommer den superladeren du har satt som destinasjon og det ikke er ledige båser. Så lages et køsystem ut fra det.

Derimot så har jeg lagt merke til at Tesla ikke klarer å kommunisere hvilke ladere som for øyeblikket er ute av drift, har lest om gule lapper på superladerne, og da sier det seg selv at et automatisk køsystem ikke vil virke.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jejl

Det burde i det minste stått på skjermen i bilen hvilke ladere som er i ustand. Det var 3 stk som ikke virket for noen mnd siden på Vikeså. Veldig kjedelig å måtte prøve 2-3 stk før en finner den som virker når det 4 ledige.

cra

Du trenger egentlig bare passe på hvem som kom etter deg; de før deg vil nok si fra hvis du blingser og "tar plassen". ;)

Var nordover i sommer, og måtte ikke stå i kø på SC en eneste gang selv. Mest flaks; på Dombåd var der 2-3 som ventet da vi var ferdige (de hadde ikke stått der lenge, og stod ikke lenge etter vi dro; flere holdt på å pakke seg i bilene). På Grong SC ble det akkurat en ledig plass da vi kom, men da vi dro var det ni (9) i kø. Der var 1/12 ladere defekt. På tur sørover noen dager seinere så vi ikke kø på noen av SC'ene vi var innom. Den i Åndalsnes klarta akkurat å ta unna.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caffe

--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA