Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekø på Tesla Superchargers

Startet av Caffe, søndag 05. juli 2020, klokken 18:37

« forrige - neste »

Motorwatt

Ventet ikke. Kjørte videre siden det ikke var kritisk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Med 16 ladepunkter og snitt på noe sånt som 30 minutter per bil bør man ikke måtte vente særlig mer enn 20 minutter med ti biler i kø.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Med tidenes Norges-sommer og rekordmange elbiler på veien ligger alt til rette for køer. E18 sydover er vel ganske bra utbygget, men spørs om en klarer slike topper køfritt noen gang uten ytterligere arbeid med last slandering.

Lengste ventetid jeg har lest om så langt er 1,5 time (ikke Tesla, kommers CCS).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. juli 2020, klokken 01:03
Med tidenes Norges-sommer og rekordmange elbiler på veien ligger alt til rette for køer. E18 sydover er vel ganske bra utbygget, men spørs om en klarer slike topper køfritt noen gang uten ytterligere arbeid med last slandering.

Lengste ventetid jeg har lest om så langt er 1,5 time (ikke Tesla, kommers CCS).

1.5 timers ventetid vil sannsynligvis aldri skje på en SuC grunnet antallet laddpunkter, men for disse små CCS-stasjonene skal det ikke mange bilene i kø for håpløse ventetider.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

1000kwh

Møtte første skikkelige køen på Brokelandsheia. Flere ladepunkter var ute av drift, ikke bra!

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:21
1.5 timers ventetid vil sannsynligvis aldri skje på en SuC grunnet antallet laddpunkter, men for disse små CCS-stasjonene skal det ikke mange bilene i kø for håpløse ventetider.

Det kan nok skje i nord, på små SuC med bare 4 plasser. F.eks Svolvær. Kommer det en 10-12 biler med ferga som vil lade samtidig blir det fort lang kø da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:47
Møtte første skikkelige køen på Brokelandsheia. Flere ladepunkter var ute av drift, ikke bra!
Nå er det heldigvis flere alternative ladere ikke langt unna. Langrønningen(Bamble) er nærmeste og har god kapasitet, 20 stykk SuCv3.

Om du følger med i bilen da, og har nok rekkevidde til neste lader, og bilen faktisk viser korrekt info om ladere ute av drift. Gikk nesten på en smell på nettopp Brokelandsheia i romjula da jeg ikke fikk ladet på første laderen jeg prøvde. Neste gikk greit(bare 2 ledige) men jeg fikk lav effekt. Det gikk greit, fikk nok strøm på den tiden det tok å spise en pølse til at jeg kom frem dit jeg skulle men jeg måtte låne garasjekontakt da jeg kom frem.

En ting jeg lurer på når det står at en lader er ute av drift, hvordan vet man hvilke(n) lader det er?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

1000kwh

Sitat fra: ladov på søndag 19. juli 2020, klokken 15:02
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:47
Møtte første skikkelige køen på Brokelandsheia. Flere ladepunkter var ute av drift, ikke bra!
Nå er det heldigvis flere alternative ladere ikke langt unna. Langrønningen(Bamble) er nærmeste og har god kapasitet, 20 stykk SuCv3.

Om du følger med i bilen da, og har nok rekkevidde til neste lader, og bilen faktisk viser korrekt info om ladere ute av drift. Gikk nesten på en smell på nettopp Brokelandsheia i romjula da jeg ikke fikk ladet på første laderen jeg prøvde. Neste gikk greit(bare 2 ledige) men jeg fikk lav effekt. Det gikk greit, fikk nok strøm på den tiden det tok å spise en pølse til at jeg kom frem dit jeg skulle men jeg måtte låne garasjekontakt da jeg kom frem.

En ting jeg lurer på når det står at en lader er ute av drift, hvordan vet man hvilke(n) lader det er?
Stod 1 stk i bilen som var nede. Var lapper på 4-5 ladepunkter

Vi kom med 30 km rest, og tenkte ikke over hverken kø eller defekte ladere da det hører til sjeldenheten.

Vi burde ladet på Lillesand ;)

geear

Prøvde du noen av de med lapper på? Har opplevd at en med en Model S sa at en stall i Aksdal var defekt, koblet meg på allikevel og bilen min ladet akkurat som den skulle. Forøvrig stod han og ventet på andre ledige ladere, så det var nok ikke et triks for å ikke lastdele.  :laugh:

1000kwh

Var noen som prøvde her og der, men de var faktisk ute av drift. 5-10 biler i konstant kø. Noe stakk til bedre ladere.

ladov

Sitat fra: 1000kwh på søndag 19. juli 2020, klokken 16:28
Sitat fra: ladov på søndag 19. juli 2020, klokken 15:02
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:47
Møtte første skikkelige køen på Brokelandsheia. Flere ladepunkter var ute av drift, ikke bra!
Nå er det heldigvis flere alternative ladere ikke langt unna. Langrønningen(Bamble) er nærmeste og har god kapasitet, 20 stykk SuCv3.

Om du følger med i bilen da, og har nok rekkevidde til neste lader, og bilen faktisk viser korrekt info om ladere ute av drift. Gikk nesten på en smell på nettopp Brokelandsheia i romjula da jeg ikke fikk ladet på første laderen jeg prøvde. Neste gikk greit(bare 2 ledige) men jeg fikk lav effekt. Det gikk greit, fikk nok strøm på den tiden det tok å spise en pølse til at jeg kom frem dit jeg skulle men jeg måtte låne garasjekontakt da jeg kom frem.

En ting jeg lurer på når det står at en lader er ute av drift, hvordan vet man hvilke(n) lader det er?
Stod 1 stk i bilen som var nede. Var lapper på 4-5 ladepunkter

Vi kom med 30 km rest, og tenkte ikke over hverken kø eller defekte ladere da det hører til sjeldenheten.

Vi burde ladet på Lillesand ;)
Mulig jeg er litt mer opptatt av ledig ladeplass og følger bedre med på bilens ladekart siden jeg startet min karriere som elbilist med kortrekkeviddebil med sær ladeplugg.. ;)

Lapper på superladerne..snakk om hi-tech. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

1000kwh

#56
Sitat fra: ladov på søndag 19. juli 2020, klokken 19:06
Sitat fra: 1000kwh på søndag 19. juli 2020, klokken 16:28
Sitat fra: ladov på søndag 19. juli 2020, klokken 15:02
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:47
Møtte første skikkelige køen på Brokelandsheia. Flere ladepunkter var ute av drift, ikke bra!
Nå er det heldigvis flere alternative ladere ikke langt unna. Langrønningen(Bamble) er nærmeste og har god kapasitet, 20 stykk SuCv3.

Om du følger med i bilen da, og har nok rekkevidde til neste lader, og bilen faktisk viser korrekt info om ladere ute av drift. Gikk nesten på en smell på nettopp Brokelandsheia i romjula da jeg ikke fikk ladet på første laderen jeg prøvde. Neste gikk greit(bare 2 ledige) men jeg fikk lav effekt. Det gikk greit, fikk nok strøm på den tiden det tok å spise en pølse til at jeg kom frem dit jeg skulle men jeg måtte låne garasjekontakt da jeg kom frem.

En ting jeg lurer på når det står at en lader er ute av drift, hvordan vet man hvilke(n) lader det er?
Stod 1 stk i bilen som var nede. Var lapper på 4-5 ladepunkter

Vi kom med 30 km rest, og tenkte ikke over hverken kø eller defekte ladere da det hører til sjeldenheten.

Vi burde ladet på Lillesand ;)
Mulig jeg er litt mer opptatt av ledig ladeplass og følger bedre med på bilens ladekart siden jeg startet min karriere som elbilist med kortrekkeviddebil med sær ladeplugg.. ;)

Lapper på superladerne..snakk om hi-tech. :D
Vi lader basert på hva som passer best for småungenes soving ;) .. men jeg undervurderte kraftig antall biler på E18. Helt ekstremt midt på en «hverdag».

Må legge til at enkelte stod aaaalt for lenge. Vi fikk 100km og flyttet bilen. Da mener jeg det kun var en annen som slapp til.

(Jeg anser 10-20% ved ankomst hjemme som tiltrekkelig med strøm)

Magnus Hansen

Tesla burde jo satt opp prisen når man feks passerte 90%. Men det hjelper jo ikke med alle de som har gratis lading..

ladov

Sitat fra: 1000kwh på søndag 19. juli 2020, klokken 19:10
...
Vi lader basert på hva som passer best for småungenes soving ;) .. men jeg undervurderte kraftig antall biler på E18. Helt ekstremt midt på en «hverdag».

Må legge til at enkelte stod aaaalt for lenge. Vi fikk 100km og flyttet bilen. Da mener jeg det kun var en annen som slapp til.

(Jeg anser 10-20% ved ankomst hjemme som tiltrekkelig med strøm)
Planlegger ikke så voldsomt men jeg har gjerne en formening om hvor langt vi kommer før resten av familien får lavt blodsukker, så holder jeg et øye med antall ledige ladeplasser foran på veien så det går an å matche matbehovet med ledig ladeplass. Også følger jeg nok litt ekstra med nå siden alle ferierer i Norge.

Jeg har ennå til gode å gå ut for å flytte bilen, delvis fordi jeg ser fremover på kartet og unngår steder med høyt belegg. Og litt fordi vi har hatt flaks og unngått de få tidspunktene når det er kø overalt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

z4rd

#59
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 19. juli 2020, klokken 21:10
Tesla burde jo satt opp prisen når man feks passerte 90%. Men det hjelper jo ikke med alle de som har gratis lading..

På lokasjoner (i perioder) som opplever høy trafikk justerer Tesla maks ladegrense til 80%. Dette er en bedre løsning, og det blir uansett idle fee hvis folk blir stående etter at den er ferdig.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA