Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekø på Tesla Superchargers

Startet av Caffe, søndag 05. juli 2020, klokken 18:37

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:40
Anbefaler folk å bruke den fantastiske appen vi allerede har og gjøre litt undersøkelser når på døgnet det er ledig. Feks nå er det 36/42 ledige på Rygge noe som gjør at torsdag kl 0930 er mer aktuelt enn fredag kl 1600 (eller sikkert tidlig lørdag mer aktuelt enn kl 1300) :D

Vel og bra, men det er ikke alltid man kan bestemme når man er på en SuC, så jeg skjønner ikke hvordan dette kan erstatte en køordning.

Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: THE på torsdag 09. juli 2020, klokken 08:18
Mye hadde vært gjort om ladekurven på S og X hadde blitt bedre. Før våren 2019 ladet min X100D med 100 kW opp til 65% SOC, nå går den under 100 kW på 50% SOC.
Det er nok en god grunn at Tesla har gjort dette. Kanskje det bedrer seg på nyere biler? Rykter fra Teslanytt er at nyere batterier (Battery day) skal holde 250 kwh i minst 10 minutter ved lav SOC. I så fall får Modell 3 nesten 200 km på ca 10 min. Da snakker vi. Blir spennende å se hva som skjer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jodd

Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
Sitat
Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.

I tillegg viser den feil antall ladere flere steder, i hvert fall på vestlandet. Har gjort det i flere måneder, både i appen og bilen
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

ladov

Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
...
Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.
Der har du en ting å ønske seg, navigasjon i app og tilgang til å lese superladerstatus uten å sitte i bilen. En programmeringsjobb som spillprogrammererne burde kunne utføre. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Sitat fra: ladov på fredag 10. juli 2020, klokken 18:24
Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
...
Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.
Der har du en ting å ønske seg, navigasjon i app og tilgang til å lese superladerstatus uten å sitte i bilen. En programmeringsjobb som spillprogrammererne burde kunne utføre. ;)
Mener live status var tilgjengelig på tesla.com for et par år siden, men ble fjernet.

ladov

Sitat fra: geear på fredag 10. juli 2020, klokken 18:28
Sitat fra: ladov på fredag 10. juli 2020, klokken 18:24
Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
...
Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.
Der har du en ting å ønske seg, navigasjon i app og tilgang til å lese superladerstatus uten å sitte i bilen. En programmeringsjobb som spillprogrammererne burde kunne utføre. ;)
Mener live status var tilgjengelig på tesla.com for et par år siden, men ble fjernet.
Kan ha med belastning å gjøre, kan bli mye bortkastet trafikk da. Burde bli *litt* greiere fra appen siden det da er snakk om Tesla sine egne brukere.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

mthoring

Sitat fra: ladov på fredag 10. juli 2020, klokken 18:32
Kan ha med belastning å gjøre, kan bli mye bortkastet trafikk da. Burde bli *litt* greiere fra appen siden det da er snakk om Tesla sine egne brukere.

Det har nok kun med at Tesla regner det som selskaps-sensitiv informasjon, som de ikke ønsker å dele.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Apache

Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvis ingen foreslår dette til Tesla så er det vanskelig for dem å vite om at dette er en ønsket funksjon på fks. Hvor mange som står i kø og estimert ventetid før du får ladet.

Dette hadde vært supert

RJK

Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:40
Anbefaler folk å bruke den fantastiske appen vi allerede har og gjøre litt undersøkelser når på døgnet det er ledig. Feks nå er det 36/42 ledige på Rygge noe som gjør at torsdag kl 0930 er mer aktuelt enn fredag kl 1600 (eller sikkert tidlig lørdag mer aktuelt enn kl 1300) :D

Vel og bra, men det er ikke alltid man kan bestemme når man er på en SuC, så jeg skjønner ikke hvordan dette kan erstatte en køordning.

Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.

Hva er poenget med å se status på så mange flere stasjoner? Det vil kreve endel mere datatrafikk og godt med mere kapasitet på serverne, siden det vil berøre langt flere biler per område.

Og jo lengre unna en stasjon du er, dess større sannsynlighet er det for at status har endret seg vesentlig før du kommer så nært at de er aktuelle, om du i det hele tatt vil nå de med en restkapasitet man er komfortabel med.

Jeg vil tro det er bedre å spørre bilen etter status for den ene stasjonen du er interessert i, eller det området du kan tenke deg til å ta en lengre pause med et måltid inkludert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RuneW

Sitat fra: RJK på mandag 13. juli 2020, klokken 14:31
Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:40
Anbefaler folk å bruke den fantastiske appen vi allerede har og gjøre litt undersøkelser når på døgnet det er ledig. Feks nå er det 36/42 ledige på Rygge noe som gjør at torsdag kl 0930 er mer aktuelt enn fredag kl 1600 (eller sikkert tidlig lørdag mer aktuelt enn kl 1300) :D

Vel og bra, men det er ikke alltid man kan bestemme når man er på en SuC, så jeg skjønner ikke hvordan dette kan erstatte en køordning.

Og kan man bruke appen til å sjekke SuCs som ikke er i nærheten? Jeg får bare opp de 4 nærmeste eller så.

Hva er poenget med å se status på så mange flere stasjoner? Det vil kreve endel mere datatrafikk og godt med mere kapasitet på serverne, siden det vil berøre langt flere biler per område.

Poenget, i dette tilfellet, var å gjøre seg kjent med når det er trøkk på enkelte SuCs (som ikke nødvendigvis er i "nabolaget").
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Magnus Hansen

Bingo! Men hvis Tesla ikke ville gjøre live data tilgjengelig, så er de i alle fall i god posisjon til å lage statistikk over belastningen på de forskjellige ladestasjonene.

Caffe

I appen TezLab kan du se både statistikk over bruken av ladere og hvor mange som er ledige i øyeblikket.

Ved å bruke funksjonen "Find Nearby Superchargers" kan du i prinsippet se status på alle lokasjoner i verden ved hjelp av kartet. Den funksjonen er kun tilgjengelig på Apple/Android appen og ikke tilgjengelig på lenken nedenfor. https://tezlabapp.com/desktop
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

cra

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:32
Bingo! Men hvis Tesla ikke ville gjøre live data tilgjengelig, så er de i alle fall i god posisjon til å lage statistikk over belastningen på de forskjellige ladestasjonene.

Og de trenger jo ikke gi altfor mye detaljer heller, men om man kunne gå inn på en hvilken som helst SC på kartet og få opp en enkel oversikt over døgnet med grønn/gul/rød anvisning pr time som illustrerer når det er mest/minst trykk på det aktuelle ladestedet så har man i alle fall et utgangspunkt for litt planlegging. Så kan de gjerne spe på med mer detaljer som gjennomsnittlig ventetid i den aktuelle timen, etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

10 biler i ventekø på Ringdalskogen i dag kl. 14:40.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA