Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekø på Tesla Superchargers

Startet av Caffe, søndag 05. juli 2020, klokken 18:37

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: ryback på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:15
Det kunne jo vært en køfunksjon i bilen. Hvis man har navigert til en superlader og den er full ved ankomst så blir man automatisk satt i en kø. Når en lader blir ledig så får man en popup som sier hvilken lader man skal benytte og får 5 min på seg til å plugge inn bilen før plassen går til neste bil i køen og den som somlet må vente til neste ledige. Hvis man nok en gang ikke klarer å innfinne seg innen 5 min så havner man bakerst i køen.

Bilen kunne fortalt hvor mange som står i kø og hvilket nummer du har i køen.

Hvis bilen forlater ladestasjonen, eller man trykker på en knapp på skjermen så gir man fra seg plassen sin.

:+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Ja, her har Tesla en unik posisjon til å kunne lage en elegant løsning på noe som (i alle fall i en periode) trolig kommer til å være et økende problem, nemlig kø på ladestasjoner. Lager det det skikkelig og gir det vekk kan det være andre bilmerker kan ha nytte av det også. Forskjellen blir at alle gamle Tesla kan få dette, men vår gamle leaf vil leve uvitende om plass i køen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HKS

Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Tesla Model 3 Long Range

Espen Hugaas Andersen

Tesla vil nok helst legge innsatsen i å sørge for at det aldri blir kø, i stedet for å ha et fancy køsystem. Men de må kanskje jobbe enda litt hardere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

En enkel forbedring hadde vært å sende varsel til dei som lader om at det er kø. Pr no er det vel kun oppfordring om å lade til maks 80% på belasta superladere?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Polestar

Prisen per kWt kunne vært doblet for lading over 80 % ved høyt belastede superladere. Ordinær pris opp til 80 %, deretter dobbel pris fra 80 til 100 %, før sperreavgiften slår inn dersom bilen blir stående ferdigladet.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

DagfinnN

Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvordan kan du påstå at spill prioriteres i forhold til Superladere? Dette høres ut som sutring og intet annet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

HKS

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:23
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvordan kan du påstå at spill prioriteres i forhold til Superladere? Dette høres ut som sutring og intet annet.
Jepp, det er sutring.

Synes det er fullstendig bortkastet og legge til masse spill i bilen når det etter min mening er grunnleggende funksjonalitet (for en elbil) som mangler.
Tesla Model 3 Long Range

DagfinnN

Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:36
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:23
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvordan kan du påstå at spill prioriteres i forhold til Superladere? Dette høres ut som sutring og intet annet.
Jepp, det er sutring.

Synes det er fullstendig bortkastet og legge til masse spill i bilen når det etter min mening er grunnleggende funksjonalitet (for en elbil) som mangler.
Du tror vel ikke for alvor at det er de samme ressursene som lager spill vs annen funksjonalitet. Da må du ta deg et kurs i programvareutvikling. Jeg har ledet et programutviklingsselskap i 30 år og vet hva jeg snakker om.
Dette er har vært diskutert før - spill vs autopilot. Det er absolutt ikke de samme ressurser. Spillutvikling vs autopilot og andre sentrale funksjoner krever to helt forskjellige programmeringskunnskaper. Absolutt ikke konkurrenter mot hverandre.
Jeg har masse og utsette på Tesla jeg, men jeg holder meg for god til å komme med slike kunnskapsløse, populistiske utsagn som ja, kun er sutring.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Baldrian

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:59
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:36
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:23
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvordan kan du påstå at spill prioriteres i forhold til Superladere? Dette høres ut som sutring og intet annet.
Jepp, det er sutring.

Synes det er fullstendig bortkastet og legge til masse spill i bilen når det etter min mening er grunnleggende funksjonalitet (for en elbil) som mangler.
Du tror vel ikke for alvor at det er de samme ressursene som lager spill vs annen funksjonalitet. Da må du ta deg et kurs i programvareutvikling. Jeg har ledet et programutviklingsselskap i 30 år og vet hva jeg snakker om.
Dette er har vært diskutert før - spill vs autopilot. Det er absolutt ikke de samme ressurser. Spillutvikling vs autopilot og andre sentrale funksjoner krever to helt forskjellige programmeringskunnskaper. Absolutt ikke konkurrenter mot hverandre.
Jeg har masse og utsette på Tesla jeg, men jeg holder meg for god til å komme med slike kunnskapsløse, populistiske utsagn som ja, kun er sutring.
Det er liten tvil om at Tesla har kommet med mange unødvendige nye spill, mens funksjonaliteten rundt AP/TACC har vært mangelfull. Dette viser seg klart ved at det har vært mye mer "sutring" blant sjåfører som savner funksjonalitet i AP/TACC enn sjåfører som klager over manglfulle spill. Én teori har vært at Tesla gjorde en omprioritering av dette ved å flytte spillprogrammerere over til utvikling av AP/TACC, men disse var bare 14-15 år gamle og hadde ikke sertifikat, og derfor ble funksjonaliteten i AP/TACC så dårlig.

THE

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:17
Tesla vil nok helst legge innsatsen i å sørge for at det aldri blir kø, i stedet for å ha et fancy køsystem. Men de må kanskje jobbe enda litt hardere.

Mye hadde vært gjort om ladekurven på S og X hadde blitt bedre. Før våren 2019 ladet min X100D med 100 kW opp til 65% SOC, nå går den under 100 kW på 50% SOC. En kombinasjon av nye 140 kW max opp til ca 40% SOC og så avtrapping mot den gamle kurva som går under 100 kW på 65% vil gjøre at en normal ladesesjon tar flere minutter kortere tid, og dermed får man flere biler gjennom en ladestasjon på en gitt tid. Lading mellom 45% og 80% SOC er ulidelig tregt nå sammenlignet med når jeg fikk bilen i 2017. Det hjelper jo litt at lading mellom 10 og 40% er raskere enn før, men de fleste lader nok til mellom 60% og 80% når de stopper på langtur.

Jeg er usikker på avtrapping på ladekurve på TM3, men har inntrykk av at den også går raskt ned i effekt over 50% SOC.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 08. juli 2020, klokken 15:49
Ja, her har Tesla en unik posisjon til å kunne lage en elegant løsning på noe som (i alle fall i en periode) trolig kommer til å være et økende problem, nemlig kø på ladestasjoner. Lager det det skikkelig og gir det vekk kan det være andre bilmerker kan ha nytte av det også. Forskjellen blir at alle gamle Tesla kan få dette, men vår gamle leaf vil leve uvitende om plass i køen.

Mulig de kommer til å gjøre noe med "the Supercharger experience" nå:

https://electrek.co/2020/07/08/tesla-hires-guy-apple-pay-lead-supercharger-experience/
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

1000kwh

Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:15
Sitat fra: cra på onsdag 08. juli 2020, klokken 15:49
Ja, her har Tesla en unik posisjon til å kunne lage en elegant løsning på noe som (i alle fall i en periode) trolig kommer til å være et økende problem, nemlig kø på ladestasjoner. Lager det det skikkelig og gir det vekk kan det være andre bilmerker kan ha nytte av det også. Forskjellen blir at alle gamle Tesla kan få dette, men vår gamle leaf vil leve uvitende om plass i køen.

Mulig de kommer til å gjøre noe med "the Supercharger experience" nå:

https://electrek.co/2020/07/08/tesla-hires-guy-apple-pay-lead-supercharger-experience/
Anbefaler folk å bruke den fantastiske appen vi allerede har og gjøre litt undersøkelser når på døgnet det er ledig. Feks nå er det 36/42 ledige på Rygge noe som gjør at torsdag kl 0930 er mer aktuelt enn fredag kl 1600 (eller sikkert tidlig lørdag mer aktuelt enn kl 1300) :D

Ut over det så er det eeeeeeekstremt sjeldent jeg har opplevd noe som helst kø.

cra

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:23
Sitat fra: HKS på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:59
Jepp,
Dette kunne Tesla gjort veldig mye bedre... Men, virker heller som det prioriteres spill og annet tull.
Hvordan kan du påstå at spill prioriteres i forhold til Superladere? Dette høres ut som sutring og intet annet.

Det var nok ment som at i stedet for enda et unyttig spill så kunne de ha satt en programmerer eller to til å lage noe som hjalp til med å holde orden på køa. ;)  Greit nok at det ikke er folk som ellers kunne ha jobbet med kritiske ting som selvkjøring som lager spillene, men til syvende og sist er er det jo den samme pengesekken som skal lønne dem. Men det skulle vært interessant å vite om spill og prompeputer er en del av en "opptaksprøve", om det er noe programmererne får drive med for å ha noe annet å tenke på en stund (jeg har jobbet med programmering selv og vet hvor nyttig det kan være å gjøre noe helt annet en stund) eller hva som er årsaken til at de lager slikt. Jeg har ikke inntrykk av at spill har vært noe massivt krav fra bileiere, men det er kanskje billig reklame når de får omtale i diverse aviser o.l?

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. juli 2020, klokken 18:17
Tesla vil nok helst legge innsatsen i å sørge for at det aldri blir kø, i stedet for å ha et fancy køsystem. Men de må kanskje jobbe enda litt hardere.

At det aldri blir kø klarer de nok aldri, og det trenger ikke være noe mål i seg selv heller. At det på enkelte utfartsdager må påregnes noe kø er til å leve med. Da ville net nok være billigere og mer fornuftig å utvikle et system som hjelper å holde orden på hvem som er neste til å plugge inn.

Utover det ser jeg ikke annet enn at superladere stadig dukker opp flere steder, og det er jo kjempebra!  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

DagfinnN

#29
For å avslutte off topic om programmeringsressurser og spill.
Jeg har sagt før i lignende diskusjoner at Tesla burde slutte å lage mer spill og fjas alene av den grunn at det blir brukt mot de av personer som ikke forstår denne form for utvikling. Folk flest forstår dette ikke og dermed står dette argumentet klart til å bli brukt.
Men vi alle er forskjellige. Noen elsker spill og at Tesla lager spill er nok gjennomtenkt. Kanskje de til og med gjør det for å vise at det kommer nyheter når AP utvikling tar lengre tid enn forventet?
Kanskje Cra har rett at dette er en opptaksprøve? Det er jo alt for farlig å slippe nye utviklere inn på AP programmering
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA