Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriproblem, eller er dette riktig?

Startet av Motorwatt, mandag 03. august 2020, klokken 09:51

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: geear på søndag 09. august 2020, klokken 21:22
Igjen, konstanten på Teslaen min har ikke vært endret på nesten tre år, så den faktoren kan du ta bort. Vi vil vite om det når/hvis den endres. Den største usikkerheten er hvor mye som lå over 100% originalt, altså hvor mye degradering som har vært spist av buffer. Men det er kun for initiell degradering.

Interessant at du henviser til Bjørn som fasiten her. Ofte tester han bare et intervall av batteriet, og regner seg frem til resten, ikke faktisk 100 til 0. Svært sjelden jeg har sett ham kjøre en bil tom, eller helt til 0. Det gir ytterligere store rom for feil, for prosenttallene er langt fra lineære på mange biler. Testene hans er fine indikatorer, men de er neppe mer nøyaktige enn å bruke battery report fra Teslafi, det man får statistikk over tid, basert på alle fullførte ladinger.
Hvordan vet du om denne konstanten forandres eller ikke? Det med teslabjørn var vel at han oppdaget en rekkevidde reduksjon over natten etter en oppdatering.

Artikkel fra electrek som forteller om Tesla som oppdaterer bilen for å vise rett rekkevidde i display. Dette gjaldt S og X

https://electrek.co/2020/03/03/tesla-software-update-boosting-range-model-s-x-vehicles/

Begge delene viser jo at Tesla fint kan justere denne konstanten uten at kundene er klar over det, og på dne måten vil ikke en bruk av bilens Typical vise rett degradering av batteriet.


mthoring

Er noen få modeller som har fått endret konstanten, og dette er godt dokumentert hvis man leter. Dermed er fortsatt km den beste måten å måle degradering uten CAN-tilgang.
En praktisk test har så mange variabler at det nærmest er umulig å få til to runder som er like nok. I tillegg er det svært tidkrevende.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Bare dette med friksjon i lagre/drivverk endrer seg over tid og vil påvirke resultatet mellom test på en ny bil, og en bil som er kjørt flere titusener. Hvor mye vet vi ikke, og det er dermed nok en faktor man ikke har kontroll på eller kunnskap om ved praktiske tester.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA