Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Twc funka ikke, så blå industrikontakt er plan b

Startet av Woodbear, tirsdag 26. mai 2020, klokken 16:51

« forrige - neste »

sjokomelk

Det står i manualen at den kun er ment for fast installasjon. Tesla har ikke fått den godkjent som en semi-portabel enhet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rævedilter

Kan du vise til dette?

Når det gjelder TWC står det ikkje i installasjonsveileding at den kun kan brukes med fastkabel,
det står at den er beregnet for nipler (værbeskyttelse/strekkavlasting) og den har følgende tekst
"Hvis veggkontakten kobles inn i en veggkontakt, må du passe på at den er helt skjøvet inn i stikkontakten, ikke er dekket av noe, og at det ikke er noen varmekilder i nærheten. Hvis veggkontakten er fast koblet, må du passe på at den ikke er dekket av noe, at det ikke er noen varmekilder i nærheten."

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439

Så tydligvis er TWC beregnet både for fast og på stikk.

Og om du skulle tru det; der er ikkje Tesla som avgjer dette korleis denne kan brukes; om eit elektrofima bygger om denne (eller kva som helst anna) til semiportabelt er det fullt lovleg.




Øyvind.h

Muligens et dumt spørsmål, men om en vil ha twc portabel, er ikke da umc et bedre valg?
Mulig twc er mer værbestandig, men umc er langt mer fleksibel og støtter en rekke forskjellige uttak. Uten bruk av elektriker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Den nye UMCen(g2) er vel maks 3,7/7.2kW (kun einfase 230V) , den andre ("gamle") er ekstrautsyr og koster meir enn TWC.
Eg foretrekker TWC med fast ladekabel og ingen connctorer, så får UMCen ligge baki til nødbruk & ferie.
Men den "gamle" UMCen er meir fleksibel ja, men eg vil ha TWC på industrikontakt slik at det er meir fleksibelt; kursen da brukes til meir enn å lade Tesla på, lettere å skifte lader, billegere å installere (sparer ein kurs til anna utstyr).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA