Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust og lakkproblem

Startet av Gusse, lørdag 04. juli 2020, klokken 22:09

« forrige - neste »

Gusse

Har nå hatt min Model 3 i 10måneder, og i utgangspunktet veldig fornøyd med den. Må nevnes at jeg har hatt 2 model S før denne. Alle 3 bilene ble kjøpt ny av Tesla.
Har lagt merke til at lakken på min Model 3 har vært av litt dårlig kvalitet. Den er lett mottagelig for swirles, steinsrutskader, og dører blir matte i lakken i nedre del, samt hjulbuene blir fullstendig nedpusset enkelte steder.
Jeg er glad i å pusle med bilen, men det har kommet til et punkt da det ikke er gøy lengere. Har til og med påkostet keramisk coating, i håp om å redde lakken. I kveld fikk jeg nok, da jeg oppdaget at lakken har sluppet på bakluken, og det har begynt å ruste. Har aldri opplevd maken! Bilen er jo ikke et år gammel en gang. Sendte en litt frustrert mail til Tesla.
Hva syns dere, er jeg for storforlangende når jeg mener Tesla må rydde opp?


Daniel_0007

Svart bil? Virker som det er mest lakk problemer med svart desverre, men bak luka skal ikke være slik etter 1 år ihvertfall hvis tesla ikke fikser det bør du ta det videre med forbruker rådet
Model 3 2019 LR Rwd

Mippen

Jeg var en av de første som fikk M3 når den kom til Norge. Jeg så at lakken var alt for dårlig og leverte den tilbake på angrerett siden de ikke var enig i min vurdering. Det var akkurat slikt som dette jeg fryktet. Selvfølgelig må Tesla ordne opp. Jeg hadde håpet å kjøpe en ny Tesla en dag men foreløpig har jeg ikke tatt sjansen.
Fremtiden er elektrisk.

Tom

Du får vente til fabrikken i tyskland er oppe å går.. blir nok bedre da.

trykkertor

Sitat fra: Tom på søndag 05. juli 2020, klokken 22:00
Du får vente til fabrikken i tyskland er oppe å går.. blir nok bedre da.
Håper du har rett, men jeg tviler på at det blir bedre.
Tesla har sin "stil", sine metoder og sin kvalitet.
De kommet ikke til å tillate at Tyskland bruker mer lakk, mer tid på kvalitetskontroll eller noe annet.
Er redd for at en Tesla fra Tyskland fortsatt er en Tesla slik vi kjenner det.

McDonald's, Burger King og Starbucks i Tyskland er forbløffende helt lik som i USA. Maten og kaffen er ikke bedre, den er ikke dårligere, den er den samme.
Hvis Gordon Ramsay får jobb bak disken hos McDonald's London, tror jeg ikke burgerne blir bedre av den grunn.

Håper jeg tar feil...

pekle

Tysk Y blir sikkert mye det samme. Men på litt sikt, med designsenter i Berlin osv., kan det bli Europatilpassede modeller. Ble vel nevnt en mini-Cybertruck i en eller annen tweet. Da er det kanskje mer håp. Ser lokale tilpasninger med annen batterikjemi i Shanghai f.eks. Nå er vel akkurat det et kostnadspressende tiltak, men kan jo hende et betalingsvillig marked kan få litt ekstra lakkvalitet også.

hELgenen

De lakkerer ikke bilene i telt i Berlin i det minste..

Tom

Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juli 2020, klokken 23:21
De lakkerer ikke bilene i telt i Berlin i det minste..
Nå gjør di vel det ikke i usa heller.. men det hadde sikker gitt mindre dritt i lakken å gjort det i et telt....

bno

#9
Sitat fra: Mippen på søndag 05. juli 2020, klokken 20:24
Jeg var en av de første som fikk M3 når den kom til Norge. Jeg så at lakken var alt for dårlig og leverte den tilbake på angrerett siden de ikke var enig i min vurdering. Det var akkurat slikt som dette jeg fryktet. Selvfølgelig må Tesla ordne opp. Jeg hadde håpet å kjøpe en ny Tesla en dag men foreløpig har jeg ikke tatt sjansen.

Husker den saken godt. Nektet selv å ta imot bilen i sin tid, jeg prøvde en gang til men godtok ikke den neste heller. Nå kjører jeg rundt i ei ventebolle og håper på at Y blir bedre.
Elon har tatt tak i dette på giga Berlin og der vil lakkeringsdelen bli svært fokusert og det vil komme flere fargemuligheter for Europa markedet. Videre har han uttalt at det vil komme tilbud om ekstra 3 lag coating mot tilleggs pris. Tror dette blir bra og derfor venter jeg på Y. Never give up :-)

xerxes

hvitfargen kosta vel tidligere 18 000 kr og er en trelags , ofte litt bedre enn den svarte tipper jeg? synes lakken på min hvite er helt fin, uten at jeg er noen feinschmekker på denslags. Eller, jeg har merka det er litt avskaling allerede nederst der hvor sanda spruter fra hjulet. skal påpeke det, ellers er jeg fornøyd generelt. burde kanskje ha noe plastikk greier beskyttelse der.

ellers positivt at de monterer ferdig med frontflappen ved levering nå, lette som en tulling etter hvor den korte frontflappen var (fant bare et par lange) men så fant jeg ut at de var monterte :D

xerxes

det som er kjipt for meg er tanken på å etterhvert få rust i karrosseriet, fra små sår her og der, ellers lever jeg greit med noen riper rent kosmetisk.. noen som vet hvor farlig det er med småriper mtp å få "farlig" rust inn i skroget el.l.?

Dwerg

Sitat fra: xerxes på søndag 12. juli 2020, klokken 20:46
det som er kjipt for meg er tanken på å etterhvert få rust i karrosseriet, fra små sår her og der, ellers lever jeg greit med noen riper rent kosmetisk.. noen som vet hvor farlig det er med småriper mtp å få "farlig" rust inn i skroget el.l.?
Ganske ufarlig så lenge metallet ikke er eksponert. Småriper som du kaller det er som regel bare i klarlakken og ikke hele veien gjennom fargelaget og grunningen. Ser du metall så er det bare et spørsmål om tid før du ser rust.

Ingeniøren

Det som er farlig er det du ikke ser før det bryter igjennom lakken i bærende strukturer....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tankeboks

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. juli 2020, klokken 08:52
Det som er farlig er det du ikke ser før det bryter igjennom lakken i bærende strukturer....

Oppdaga akkurat en bit (på størrelse med en ølboksbunn kanskje?) nesten helt bak på kanalen på passasjerside på min som er fri for lakk, den var ikke der ved utlevering, men har oppstått i løpet av vinteren. SC sier det er ekstern skade og dekkes ikke på garanti.. husker det var en tråd her med skvettlapper og den problematikken, er det noen som har lykkes i å komme noen vei med dette ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA