Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilferie med Tesla utenfor Norge.

Startet av Skaft, lørdag 04. juli 2020, klokken 20:30

« forrige - neste »

Skaft

Hei,
Vurderer en tur til Danmark og kanskje nedover i Europa dersom det åpnes for det.

Er det noen ladebrikker eller abonnement på ladere som kan være lurt å ha med seg, eventuelt noen adaptere..?
Tenker noen dager i København, en tur til Skagen og litt rundt.

Har en TMX 75Kwh.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Uten henger er det helt uproblematisk å kjøre på kun superchargere. Selv uten destinasjonslading.

Vi har ladet på noe annet to ganger i utlandet, noen minutter på en DC-lader og destinasjonslading type 2 på et feriesenter i DK, og det var e-On via den norske Easypark-appen. Relativt dyrt, men enkelt.

Hvis du har CCS-bil kan det sikkert være greit å ha bruker/kort/abonnement som virker med Ionity.

RJK

Sitat fra: geear på søndag 05. juli 2020, klokken 12:59
Uten henger er det helt uproblematisk å kjøre på kun superchargere. Selv uten destinasjonslading.

Vi har ladet på noe annet to ganger i utlandet, noen minutter på en DC-lader og destinasjonslading type 2 på et feriesenter i DK, og det var e-On via den norske Easypark-appen. Relativt dyrt, men enkelt.

Hvis du har CCS-bil kan det sikkert være greit å ha bruker/kort/abonnement som virker med Ionity.

Sjekk ut EnelX sitt JuicePass. 30€ for "unlimited charging", som fungerer på Ionity. Selv for Teslaeiere med støtte for CCS-lading, bør dette friste om man kjører iløpet av juli måned.

https://www.enelx.com/ro/en/electric-mobility/products/privates/juicepass-app
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Facet

Jeg og samboer og poden kjører til Trieste i Italia fra Tønsberg i slutten av juli og er forberedt på å kun lade på Ionity nedover. Jeg er spent på om det kommer til å gå for fort. Er det idle fees på Ionity?  ::)
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

RJK

Sitat fra: Facet på søndag 05. juli 2020, klokken 23:43
Jeg og samboer og poden kjører til Trieste i Italia fra Tønsberg i slutten av juli og er forberedt på å kun lade på Ionity nedover. Jeg er spent på om det kommer til å gå for fort. Er det idle fees på Ionity?  ::)

Så vidt jeg kjenner til, så har de ikke dette per nå. Du betaler for strømmen, og når bilen er full, så avsluttes sesjonen. Men det er ingen straff for å stå tilkoblet lengre enn den tiden man lader. Men du tjener heller ikke noe på det, så det burde holde med normal etikette at man flytter bilen straks man er ferdig, og avslutter lading senest ved 80 % om det er antydning til kø.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skaft


ryback

Jeg kom tilbake fra samme turen i går. Det er null problem om å klare seg med kun Tesla-ladere, men det er greit å ha muligheten til å saktelade om natta. Forbruket på motorveiene i Model 3 lå på 190wh/km. Som vanlig var det blæra og ikke batteriet som bestemte når/hvor vi ladet.

Jeg ladet kun et par ganger på ikke-tesla lader. Det var en Eon saktelader i Frederikshavn mens vi handlet. Med konto og app fra https://www.eins.de/privatkunden/ ble ladeprisen mer enn halvert i forhold til hva Eon skal ha.

Jeg brukte Eon kun for å slippe å styre med lading på feriehuset. Det var en 10A skrusikring og kursen ble delt mellom kjøkken og utekontakt. Det gikk med en del sikringer for å si det sånn.
Jeg kjøpte forøvrig en overgang for å få jord på laderen, men bilen ladet fint uten jord også. https://www.thansen.no/verktoy/elartikler/hybrid-stikkpropp-schuko-til-dk/n12281/pn1062035/

RJK sitt tips om Juicepass virker forlokkende, men du har kanskje ikke CCS på din bil? X75D kan vel uansett ikke lade fortere enn det Tesla sine ladere klarer å levere så Ionity blir ikke så mye vits.

RJK

Sitat fra: ryback på mandag 06. juli 2020, klokken 14:07
Jeg kom tilbake fra samme turen i går. Det er null problem om å klare seg med kun Tesla-ladere, men det er greit å ha muligheten til å saktelade om natta. Forbruket på motorveiene i Model 3 lå på 190wh/km. Som vanlig var det blæra og ikke batteriet som bestemte når/hvor vi ladet.

Jeg ladet kun et par ganger på ikke-tesla lader. Det var en Eon saktelader i Frederikshavn mens vi handlet. Med konto og app fra https://www.eins.de/privatkunden/ ble ladeprisen mer enn halvert i forhold til hva Eon skal ha.

Jeg brukte Eon kun for å slippe å styre med lading på feriehuset. Det var en 10A skrusikring og kursen ble delt mellom kjøkken og utekontakt. Det gikk med en del sikringer for å si det sånn.
Jeg kjøpte forøvrig en overgang for å få jord på laderen, men bilen ladet fint uten jord også. https://www.thansen.no/verktoy/elartikler/hybrid-stikkpropp-schuko-til-dk/n12281/pn1062035/

RJK sitt tips om Juicepass virker forlokkende, men du har kanskje ikke CCS på din bil? X75D kan vel uansett ikke lade fortere enn det Tesla sine ladere klarer å levere så Ionity blir ikke så mye vits.

Største problemet er vel ikke ladefart, men om det er "riktig" lader der de kjører og ønsker å stoppe. Dog, i lille Danmark så er vel ikke det et stort problem. Det er dog definitivt greit å ha alternativet, og om de dessuten kan redusere kjørekost til ca 330 kroner, så er det kanskje mer interessant.

Men selvsagt, med TMX 75D der det ikke er kjøpt klargjøring for CCS og heller ikke kjøpt adapteret, så er jo dette ikke en gang et alternativ.

Men for FACET som tenker å ta turen med TM3, så spørs det vel egentlig om de rekker utnytte Ionity så mye at det er et poeng. Men kanskje det er nok besparelse for de på tur ned at det likevel lønner seg. Siden de satser på bare Ionity, så er det ihvertfall verdt å vurdere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Sitat fra: Facet på søndag 05. juli 2020, klokken 23:43
...Jeg er spent på om det kommer til å gå for fort...
Jeg ladet 9% til 97% på Ionity i fjor og det tok, i følge Teslafi, 51 minutter. Det er bare den delen av ladingen som går på over 150kW som er raskere på Ionity enn på v2 Supercharger.

Facet

Med Juicepass til 30 euro sparer vi 70 euro sammenlignet med SuC ifølge ABRP, én vei. 51 minutter fra 9-97% er kanskje nok til amming og mat.

Da får vi lade opp til 90-95% og prøve å brenne av nok strøm mellom laderene :)
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

RJK

Sitat fra: Facet på mandag 06. juli 2020, klokken 19:54
Med Juicepass til 30 euro sparer vi 70 euro sammenlignet med SuC ifølge ABRP, én vei. 51 minutter fra 9-97% er kanskje nok til amming og mat.

Da får vi lade opp til 90-95% og prøve å brenne av nok strøm mellom laderene :)

Tilbudet går ut i morgen, så da er det bare å skynde seg å registrere seg og kjøpe før da, om du ikke har gjort det allerede. Er jo en ganske grei besparelse å få med seg...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Facet

Testet Ionity Kjerlingland i dag med Juicepass før utenlandsturen og det funket kjempefint! Fikk ikke til å scanne men valgte bare riktig lader. Som fryktet ble bilen ferdig mettet før poden så da er unnskyldningen om å kjøre fort for å bruke mer strøm i Tyskland spikret  :D
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA