Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor hurtiglading test sommer 2020

Startet av jannor, lørdag 04. juli 2020, klokken 07:23

« forrige - neste »

jannor

https://motor.no/audi-elbil-forbruk/sa-langt-kommer-elbilene-nar-du-lader-i-30-minutter/173197

Hvor mye lengre hadde model 3 gått ved lading på V3? Her brukte de 150kW lader på Circle K for model 3 mens Porsche Tacyan brukte lading på Ionity med 250kW.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

Rosstopher

#1
Flott at media endelig har begynt å skjønne at å måle ladefart i kilometer i timen (eller i halvtimen) er mye mer relevant enn å oppgi maks kW eller "lader til 80 % på X minutter", som ikke sier folk flest noe som helst.

Men ja, både Model 3, S og X kan ta i mot mer enn 150 kW på V3. Nye S og X skal jo kunne ta i mot opptil 225 kW nå, men jeg har ikke sett på ladekurver. Det hadde nok endret noe på rekkefølgen slik at X hadde kommet før Niro og Kona, og 3 hadde fått enda større margin på toppen.

EDIT: Testen ble også sannsynligvis utført uten at batteriene ble "conditioned for supercharging" eller hva det kalles. I hvert fall Model 3 liker jo å starte med ganske høy temperatur, høyere enn man får bare ved å kjøre langt. S og X blir muligens ikke så påvirket av det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jannor

#2
Kan se ut som de har testet med en model 3 SR RWD ift pris? Stemmer vel også bedre med tilført rekkevidde på 150kW lader på denne. Model 3 LR AWD kan få tilført rekkevidde ca 400km på 30 minutter ved bruk av V3 superlader hvis en ser på andre tester som er utført. https://insideevs.com/news/427836/tesla-model-3-v3-supercharging-test/
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

automat

Taycan har jo også en 400V-800V upconverter, som også vil begrense ladehastigheten på 150kW-ladere. Standard-konverteren er vel bare 50kW, men bilen kan også levers med en større versjon. Usikker på hvor stor den er.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 04. juli 2020, klokken 07:39
Nye S og X skal jo kunne ta i mot opptil 225 kW nå, men jeg har ikke sett på ladekurver.
Gjelder dette i Europa? Trodde CCS adapteret var begrenset til 150kW eller der omkring. I USA har de kunnet lade med mere enn 150kW ganske lenge, har sett brukere rapportere 170-180kW lenge før 225kW oppdateringen kom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Synd de ikke noterte seg SOC etter ett kvarter og. Da ville listen sett litt annerledes ut.

I tillegg ville det vært interessant å differensiere mellom hurtiglading, lynlading (150kW) og maks (Ionity, SuC v3). Litt feil å lade Porsche på Ionity og ikke TM3 på SuC v3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. juli 2020, klokken 08:40
I tillegg ville det vært interessant å differensiere mellom hurtiglading, lynlading (150kW) og maks (Ionity, SuC v3). Litt feil å lade Porsche på Ionity og ikke TM3 på SuC v3.
De kunne vel strengt talt bare ladet Model 3 og Taycan på samme stasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. juli 2020, klokken 08:59
De kunne vel strengt talt bare ladet Model 3 og Taycan på samme stasjon.
Nå får vel ikke TM3 250kW på Ionity? Selvfølgelig kunne man satt alle til å lade på 150kW stasjoner, men det er jo ett annet scenario igjen.

Illustrerer jo godt kompleksiteten med lading. Avhengig av hvor man ferdes og hvilken bil man kjører vil ladetid variere med en faktor på opp til 4 gangen. Dette før man tar hensyn til forskjell i forbruk vinter/sommer, motorvei osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

#8
Det hadde vært interessant med en tilsvarende tabell over 10-15 min lading også.
Tallene for Nissan e-nv 200 bekrefter det jeg skrev for litt siden i et annet innlegg. 81 km pr halvtime er alt for lite til at det er lønnsomt å bruke denne bilen som arbeidsbil, dersom en har mye langkjøring.
10 timer for å kjøre 40 mil brukte en kamerat av meg med denne bilen, i motvind og vinterføre.

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. juli 2020, klokken 09:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. juli 2020, klokken 08:59
De kunne vel strengt talt bare ladet Model 3 og Taycan på samme stasjon.
Nå får vel ikke TM3 250kW på Ionity? Selvfølgelig kunne man satt alle til å lade på 150kW stasjoner, men det er jo ett annet scenario igjen.
Nei, men den får peak på ca. 193kW på Ionity, så på en 150kW lader er det laderen som er begrensningen for Model 3, så det ville gått enda raskere på samme lader som Porschen.

RJK

Sitat fra: jannor på lørdag 04. juli 2020, klokken 08:01
Kan se ut som de har testet med en model 3 SR RWD ift pris? Stemmer vel også bedre med tilført rekkevidde på 150kW lader på denne. Model 3 LR AWD kan få tilført rekkevidde ca 400km på 30 minutter ved bruk av V3 superlader hvis en ser på andre tester som er utført. https://insideevs.com/news/427836/tesla-model-3-v3-supercharging-test/

Hvorfor skulle de testet lading på en SR RWD, når (både vintertesten og) sommertesten med påfølgende ladetest ble gjort med en LR? Det forklarer egentlig også hvorfor den er testet på en SC-lader og ikke en Ionity-lader, siden den sirklet rundt SC-ladestasjonen mens den gikk seg tom. Les artikkel om sommertesten, så ser du at de skulle komme med egne artikler på ladetest som ble gjennomført etter at testbil hadde kjørt seg tomme.

Hadde dette vært en ren ladetest, så er jeg helt enig at de burde teste på samme/lik lader, og gjerne dobbeltsjekket med lading på SC-lader, både V2 og V3, for å se forskjellene på samme bilen men forskjellig type ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jannor

Skulle ha stått LR RWD og ikke SR RWD. 🙂
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

RJK

Sitat fra: jannor på søndag 05. juli 2020, klokken 08:54
Skulle ha stått LR RWD og ikke SR RWD. 🙂

Ja, uten den leifen, så ville ikke innlegget mitt hatt relevans. Godt det var basert på en skriveleif da.

;-)

Men poenget med ladetest på forskjellige lademodeller, og gjerne og sett hvordan forvarming gjør forskjell, hadde vært interessant.

Men det er kanskje vanskelig å få 6 eiere av hver Tesla-modell (eller bare TM3 LR) med relativt likt oppsett både når det gjelder batteri, dekk og annet utstyr som kan påvirke rekkevidden, til å teste på 3 forskjellige  ladere (v2 og v3 samt Ionity/Circle K, BKK, Fortum eller GK) i samme område (for å ha relativt like forhold vær og temperaturmessig).

Hvorfor 6 biler? Så to og to kan teste samme ladetype, men bare ene har programmert inn ladestasjonen slik at bilen selv forvarmer/kondisjonerer batteriet før ankomst.

:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA