Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Faktisk rekkevidde på E-tron 55

Startet av Tidemann, fredag 03. juli 2020, klokken 13:04

« forrige - neste »

Tidemann

Jeg har hatt min e-tron 55 i 10 mnd  og er litt skuffet over rekkevidden. Vet selvfølgelig at dette avhenger av flere faktorer men jeg tror fortsatt at jeg er en ganske normal bruker av bilen.

Har ladet opp 100% i dag og det står en rekkevidde på 284 km. Det meste nå i sommer var 310 km.
Mener å ha lest at faktisk rekkevidde på vinter er 300 km og 400 km på sommeren.

Andre som har hatt utfordringer med dette?

janbanan

Rekkevidden du leser av er basert på tidligere forbruk, dvs en ren antagelse fra bilens side. Dette er diskutert på denne siden tidligere også. Kjører du mye i motorveihastigheter, så går rekkevidden ned. Med hastigheter på 80 og lavere så øker rekkevidden.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Hvis det gjettes en rekkevidde på 280km, så betyr det at du har hatt et snittforbruk på ca 3kWt/mil (30kWt/100km) siste tur eller turene før lading.
- Stemmer det med det som vises i displayet ditt?

Hender nok også at batteripakker har ei dårlig celle. Men for å vite noe må du nesten forsøke å kjøre fra 100% og ned mot nærmere 0%, og se hvor langt du kommer. Da kan du beregne netto batterikapasitet ved å ta kjørelengde multiplisert medgjennomsnittsforbruk og dividere på antall prosent du har brukt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Eksempel: Oslo Trysil, regn deler av veien, medvind, 15 til 8 grader, 2 sykler på taket, 3 bakpå. Kom frem med 16% fra 100. ca 200 km, lå bare på eller rett over fartsgrensen.Rekkevidde ville vært ca 240 til 0. Forbruk 3.3 kWh/mil.

Oslo-Langesund, 28 grader, 177 km, forbruk 2,3 kWh/mil, ingen sykler. Lå litt over fartsgrense. Teoretisk rekkevidde ca 350 km til 0.

Forholdene varierer, og forbruket også. Kaldt vær, regn og taklast trekker masse strøm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#4
Som flere har forklart vil rekkeviddetallet som vises variere ut fra en rekke forhold. Bilen aner ikke hvor du skal eller hvordan du vil kjøre. Den kommer derfor med et lett pessimistisk estimat basert på din siste tur. Tast inn en destinasjon i navigasjon, da har du i alle fall eliminert én ukjent, og du vil se en annen rekkevidde. Trykk så på flagget på høyre side i kartet for å få opp ruteplanleggeren. Den viser også estimert batteriprosent ved ankomst.

Du kan trygt gå ut fra 400 km. rekkevidde på landevei og pent vær, sommerstid. Så kan du begynne å trekke fra for motorvei, våt vei, motvind, kulde, taklast etc. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Min erfaring er at estimat i navigasjon er spot on hvis man ligger +10% fartsgrense, unntatt ved regn, da er den for optimistisk opptil 4-5% på en 3/4 brukt total rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA