Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Nissan Leaf

Startet av nilshv, fredag 03. juli 2020, klokken 12:27

« forrige - neste »

nilshv

Hei

Jeg har så langt vært et skikkelig miljøsvin og kjørt diesel bil, men er inne på tanken på en elbil. Men dette er jo et helt nytt segment for meg. Jeg holder på å ser på Nissan Leaf på finn.
Har skjønt bilen må være norsk.
Er det mye barnefeil på modellene 2012 og 2013? Ville du valgt en eldre modell (f.eks 2012) som har gått lite, eller en f.eks 2015 men som har gått mye (f.eks 100 000)?
Hvor lenge bruker en slik bil på å lade på vanlig kontakter og på bensinstasjoner/senter? Tenkte å prøve å unngå hurtiglading.
Har bilen noen rapporter som sier om den er hurtigladet mye? (Har skjønt det ødelegger batteriet mye mer enn sakte lading)

Er det noen leaf modeller du absolutt vil annbefale? Antar noen årsmodeller er bedre enn andre.

automat

Jeg tenker det viktigste ved kjøp av gammel Leaf er å få sjekket batteritilstand med LeafSpy. Og at resultatet her er viktigere enn km.stand. Midt i 2013 kom det en oppgradert versjon, med flere forbedringer. Jeg ville valg denne.

Lading bør skje med en ladestasjon, ikke tilfeldige stikkontakter. Og man bør ha en plan på hvordan dagligladingen skal skje, for å få et godt elbilliv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

nilshv

Så aller helst ikke en Leaf eldre enn 2013 da altså. Men 2014 og oppover er aller best?
Las litt om dette leafspy, og det høres interessant ut. Men såvidt jeg har skjønt så må du ha en dongle som du setter inn i bilen og en app på telefonen. Hvor kjøper jeg slik dongle? Er det vanskelig å skjønne eller litt slik plugg and play?
Vanlige kontaker = en ladesatsjon hjemme. Men lurte litt på generelt hvor lang tid det tar å lade en bil, uten å bruke hurtiglader. Om det er snakk om 1, 2, 3 timer osv.

automat

24kwh batteri / 3,6kw ladeeffekt (16A) gir 6,7t teoretisk ladetid fra helt tom til helt full. Men så har man buffer i batteri, samt tap i laderen som spiller inn. Men regnestykket gir jo en pekepinn.

På leaf-delen av forumet finner man mye info om LesfSpy.

Sene 2013 mod er også ok. Men det er når den er produsert som betyr noe, ikke når den er registreret. Den skal ikke ha kasse i bagsjerommet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

En Leaf med 24 kWh batteri vil bruke ca 15-16 timer på å lade fra 0-100% på en vanlig stikkontakt som gir 8 A. Men du kjører sjelden til det er helt tomt. På en hurtiglader går det ca en time fra 0 til 100. Men skaff en ladeboks med min 16A, så blir hjemmeladingen både raskere og tryggere. Om den monteres forskriftsmessig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

#5
Gamle Leafer kan være enkle, rimelige, robuste, pålitelige og behagelige biler til småkjøring.  En ulempe er breie a-stolper som gir store blindsoner.

Jeg er enig i at tilstanden på batteriet bør overstyre det meste.

Noen av metodene for å sjekke batteriet:

  • Sjekk antall kapasitetsbarer. Det er det mest i øyefallende, men det sier ikke allt. Bilene kan gå med 12 barer i mange år, og det kan være stor forsljell på biler med 12 barer.
  • Les av SOH
  • Full lad bilen og les av hvor mange Gids/kwt bilen er lada opp med. Det er den mest interressante egenskapen, men heller ikke den sier allt.
Det er kombinasjon av høy temp og høy lading som sliter, og det gjelder å sjekke opp resultatet etter hvordan bilen er holdt.

Batterier har sjølvsagt tapt seg mye etter 6-7 år, men Leaf-batterier har holdt seg godt i forhold til det vi er vandt med i forbrukerelektronikk ellers.  Det skyldes nok at gamle Leafer stopper ladinga på 4,1V i stedet for på 4,2V og det har nok dobbla levetida. Mange pionerer her i landet var forsikige med bilene sine, og de begrensa ladinga til 4V med 80%-innstillingene til daglig, så de halverte nok slitasjen ytterligere på den måten, i motsetning til bilister i landområder hvor de fleste bilene går på Leasing. Og det var en gjengs oppfatning at man ikke skulle hurtiglade over 80%.
De første årgangene hadde batterierier som ikke tålte høye temperaturer så godt, og det sies at det kom nye tilsetningsstoffer til ulike tider i 2013 og 2014 som gjorde at batteriene tålte høye temperaturer bedre. 2015-modellen som var prod april 2014, blei marekedsført fra produsenten med et såkallt øglebatteri, som skulle tåle høye temperaturer bra, så det kan ha vært en forskjell her.  Enkelte har lagt merke til at det er stort sett batterier produsert til og med mars 2013 som blei bytta på kapasitetsgarantien, og det trur jeg kan stemme, så det er mulig de viktigste kjemiendringene kom ett år før 2015-modellen.  Jeg er ikke sikker på om det er forskjeller på 2013-modellen som var i produksjon i desember 2013, og 2015-modellen som kom i aril 2014. Og jeg tviler på at det var noen vesentlig forskjell på 2013 og 2014, men det kunne være små utstyrsforskjeller. Det kan være viktigere forskjeller på tidlige og seine 2013-modeller, men i Europa kom 2013 seint i produksjon.
Batteriene var nok forventa å vare 4 ganger lener i Norge enn i de varmeste statene.
På langturer med hurtigladinger kan batteriet fort komme opp i 50C her i landet også, og de eldste batteriene hadde ikke bra av å være over 30C.
Bilen har tellere over antalle QC og antallet nivå1 og nivå2-oppladinger, men antallene er ikke så interressante etter min mening. Tesla teller vel ikke opp hurtigladinger under 50%, mens Leafen teller alle oppladinger som 1. Kortvarige hurtigladinger på låg SOC som ikke gir noen vesentlig høye temp, telles som skadelige oppladinger.
Det er mange ulike meninger om hva som er bra og dårlig for batterier, og erfaringer tyder på at hurtiglading også kan være bra for at batteriet ikke skal bli daukjørt.
Batteriene kan også være dårlige på norsksolgte Leafer, og på 2015-modeller, hvis bilene har fått  dårlig behandling.

Diagnositeringer:
Det enkle og kurrante diagnosetustyret er nok Leaf Spy Pro.

Når det gjelder årganger:
Erfaringen min er at 2011 og 2012-modellene var robuste og påkosta biler, men man måtte være  ekstra forsiktig med bruken av batteriet.  2013-modellen kom med 100 forandringer, ut fra produsentens pressemelding. Den var billigere å produsere og den kom med flere utstyrsvarianter og man gikk bort fra vannbåren varme, og det føles mer som en skikkelig bil. Skinnseter og 17" felger kom på toppmodelene, og noen hadde arroundview og Bose, og 6kw likeretter kom som ekstrautstyr i Europa og som standard på USA-modellelene som har hurtigladeport.
Hvis du kjøper "norsk" så kan det være meningsløst å snakke om årganger. I motsetning til USA-Leafer hvor du kan lese årgangen ut fra 10. tegn, så finner jeg ingen definisjon av årgang på de "norske" Leafene.  Jeg tellte en gang annonser på Finn, og over halvparten av de europeiske "2013"-modellene på Finn, var av den gamle typen som vi tidligere kallte for 2012 eller 2011-modell, og de mangler de 100 oppdateringene som Nissan annonserte.  Noen av "2013-modelene" på Finn er registrert på norske veier, før verdenslanseringen av 2013-modellen i Japan.

Ladetider:
Med vanlig 16A AC-lading får du ca 3kw DC inn på batteriet, så går ladinga sakte rett før batteriet er fullt.
Batteriene var på ca 21-22kwt da de var nye, og på et gammelt batteri har du kanskje 14kwt, men det kan variere mye fra bil til bil. Så kan du regne ladetida sjølv.
Ved DC-lading av ganske friske batterier har jeg fått full ladehastighet på 48kw DC opptil ca 40-60% SOC, og deretter går ladeeffekten nedover.  Med kalde eller gamle batterier blir ladekarakteristikken helt annerledes.

På elbilwiki kan du lese mer om batterilevetid og årganger mm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA