Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen piggdekk til i3?

Startet av Elbilusikker, fredag 03. juli 2020, klokken 02:19

« forrige - neste »

Elbilusikker

Spurte forhandleren jeg kjøpte bilen av om det finnes piggdekk til i3 og svaret var nei. Stemmer dette?

hELgenen

Det finnes piggdekk å få tak i. Har sett i alle fall ett merke. Hør med en dekkforhandler. Mener Megahjul f.eks hadde noen slike

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbilusikker

Hmm hva skal man si om artikkelen til megahjul?

PIGGDEKK TIL BMW i3 ER LØSNINGEN FOR MANGE
Det er ikke ofte vi anbefaler piggdekk til bil, men BMW i3 er ingen god vinterbil, og mange kommer ikke frem på vinterføre. Løsningen er vinterdekk med pigg, men utfordringen er at piggene etter hvert forsvinner. Litt kjøring på asfalt eller spinning på asfalt, og så begynner piggene å forsvinne, på samme vis som på alle andre bilmodeller med framhjulsdrift. Piggdekkene vare likevel en tid, og man kommer frem så lenge det finnes noen pigger i dekkene. Når piggene er nesten borte, kan disse trekkes ut med en tang, og så kan dekkene brukes videre som sommerdekk, om man ønsker.

Vi har de siste årene levert Nokian, Bridgestone og Continental, uten å få noe ''skryt'' i tilbakemeldingene. Derimot det ukjente vinterdekket TRI-ACE Snow Whtie II forbløffer mange som tør å velge dette dekket. Dette dekket kan også pigges, og da har man en fin løsning.

Klikk på bildet under for å se dagens tilbud på piggdekk til BMW i3, eller du kan velge samme dekket uten pigg HER. Tri-Ace Snow White II fungerer også meget godt i forhold til dekkene som bilen blir levert med.

Sungrazer

Sitat fra: Elbilusikker på fredag 03. juli 2020, klokken 11:07
Hmm hva skal man si om artikkelen til megahjul?

At de er lite informert om hvor bra BMW i3 er på vinterføre selv uten pigger. Jeg har aldri hatt bedre vinterbil.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

#5
"Når piggene er nesten borte, kan disse trekkes ut med en tang, og så kan dekkene brukes videre som sommerdekk, om man ønsker."
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1: :-1:

EDIT:
Ellers, bilen fungerer OK på vinterføre med de dekkene som følger med bilen (Bridgestone/Nokian) så lenge det ikke er speil-is og du samtidig skal opp bakker uten å kunne ta særlig med tilfart. På vanlig tørt vinterføre med snø fungerer bilen som alle andre biler med bakhjulstrekk, etter min mening. De få gangene jeg har hatt problemer på de 6 årene jeg har eid bilen har det vært blank/våt is og jeg har blitt stående i bunnen av den slake bakken opp til carporten hos oss. Vanlig snø-føre har aldri vært et problem.

Jeg bor på landet i trøndelag og opplever all slags vær og føre. Saltes lite her i traktene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Elbilusikker på fredag 03. juli 2020, klokken 11:07
Hmm hva skal man si om artikkelen til megahjul?

PIGGDEKK TIL BMW i3 ER LØSNINGEN FOR MANGE
Litt kjøring på asfalt eller spinning på asfalt, og så begynner piggene å forsvinne, på samme vis som på alle andre bilmodeller med framhjulsdrift.
Joda, det sier det meste om artikkelen. DET er selvsagt framhjulsdriften som er problemet med i3...

Ingeniøren

Piggdekk har ikke noe å gjøre på en elbil. Klart noen bor ugreit til, men det gjelder de færreste.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Det gjelder nok ganske mange. Vi har piggdekk på Teslaen vår pga mange turer på fjell og andre mindre tilgjengelige steder. Den ene gangen du skulle hatt piggdekk for å komme deg ut av en kinkig situasjon er du glad du har det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbilusikker

Enig med Klykken . Bedre å ha enn å ikke ha. Personlig aldri likt piggfritt. Selv på outlander vi har med 4*4 hybrid. Bilen sklir i svinger i 5 km/t. Så byttet til pigg etter 1 sesong.

Samco

Går over fra snowwhite pigg til Brigestone blizzard pigg frie har flyttet så har ikke den forferdelige bakken å plages med så tar sjangsen på pigg fritt i vinter.

Lynet

Piggdekk er for de som ser på åndenes makt  8) 8)
Jeg kjører mellom kyst og fjell, og ikke savnet piggene mer ett par ganger siden jeg gikk over til piggfritt i 1987.
Til og med kom jeg opp en bratt gårdsvei med våt polert is med Tesla S!
En elbil som passerer med knatrende piggdekk er noe av det verste jeg hører, lager enorme mengder med svevestøv  >:( >:( >:( >:(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jman76

Det trengs noen som kjører med piggdekk, alle kan ikke polere isen om vinteren. Det er fali', det.

Men nå ser jeg spøkelser ved høylyst dag titt og ofte ;)

Lynet

Dårlig unnskyldning, de gangene det er snø vil alltid noen storbiler bruke kjetting, Det horver opp snødekket mye bedre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

1317142119

Sitat fra: Klykken på fredag 03. juli 2020, klokken 15:06
Det gjelder nok ganske mange. Vi har piggdekk på Teslaen vår pga mange turer på fjell og andre mindre tilgjengelige steder. Den ene gangen du skulle hatt piggdekk for å komme deg ut av en kinkig situasjon er du glad du har det.
Hva med de 99% av turene du kjører hvor piggfritt er bedre? Altså bar og våt asfalt, som tross alt de fleste gjør i dette ihjelsaltede landet. Er den ene turen i året verdt å kjøre med dødsdekk på bar asfalt resten av vinteren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA