Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladestasjon. Boks eller kabel med styringsboks?

Startet av bjornroark, torsdag 02. juli 2020, klokken 13:43

« forrige - neste »

bjornroark

Kjøpte meg en brukt Leaf gen. 2 uten dobbeltlader i mai, og har kun vanlig Schuko for lading. Bruker en 16A kurs i garasjen (garasjen er for øvrig innebygget i huset) som også brukes til diverse annet, som f.eks fryseboks.
Men, jeg har også en egen 32A kurs med industrikontakt (332-9, blå) som jeg fikk installert i 2015 med tanke på fremtidig lading. Har ikke eget B-type jordvern på denne.
Spørsmålet er om jeg skal gå for vegglader med type 2 uttak eller om jeg skal forsøke meg på kabel med innebygget B-vern.
Har sett litt på Qubev, enten fra Elbilhjelpen, eventuelt importere selv fra England.
Da jeg i fremtiden på et eller annet tidspunkt kommer til å bytte ut Leaf'en med en annen elbil eller en ladbar hybrid tenker jeg umiddelbart at veggboks er det beste.
Noen som har erfaringer, tips eller synspunkter rundt dette?

elektrolux

Har den egne (blå) kursen jordfeilautomat er Qubev et godt valg og gir inntill 7,4 kW lading. Er det kun overbelastningsvern på kursen bør du velge f.eks en Ratio som har både DC og AC vern innebygd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA