Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks med to kabler samtidig - type 1 og type 2?

Startet av Nils, lørdag 04. juli 2020, klokken 12:38

« forrige - neste »

Nils

Har nå fått en bil med type 1 kontakt (i-miev) og en bil med type 2 kontakt (Citigo). Har en parkeringsplass med ladepunkt. Tenkte å bytte på hvilken bil som parkeres der for lading. Er det lovlig å koble til en fast kabel med type 1 og en fast kabel med type 2 samtidig til samme ladeboks? Det er bare en kabel som brukes om gangen.
Eller må jeg ha en boks med type 2 kontakt og to kabler festet til veggen slik at jeg bytter kabel inn i boksen når jeg bytter bil?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

sjokomelk

Det finnes ladestasjoner med to utganger, men de er dyre som et uvær og ikke nødvendig for ditt bruk. Gjør heller som du foreslår og ha to forskjellige kabler tilgjengelig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

#2
Sett opp en ladestasjon med Type 2 kontakt, og bytt på hvilken kabel som skal benyttes. Finnes kabler i ulike lengder, så kjøp gjerne en som er passelig lang. Er det i garasje kan kablene henge ferdig til å plugges inn



Ladestasjon med to utganger vil kunne fungere men er ikke den rimeligste være løsningen for trådstarter. Har bare plass til en bil samtidig. Dermed vil bare en bil kunne lades med gangen. Det blir dermed unødvendig kostbart med en slik ladestasjon.



Spørsmålet om en kan montere to kabler til en ordinær ladestasjon er nei. Det vil nok fungere, men den ubrukte kabel vil da være spenningsførende. Type 1 og 2 kontakter er ikke laget for dette, det vil vere mulig å få strøm /støt.

Andre varianter vil være ladestasjon med fast kabel og overgang, eksempelvis type 2 og overgang til type 1. Men, disse overgangene er noe omdiskutert om de er godkjent.

Fordel er at en alt har en ladestasjon montert, dvs en rimelig løsning.

Men, uten tvil bedre enn to kabler ut fra samme ladestasjon.   ;D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA