Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tanker rundt valg av bil.

Startet av Benny76, onsdag 01. juli 2020, klokken 17:00

« forrige - neste »

Benny76

Først av alt må jeg få lov til å takke alle dere som skriver godt begrunnede og gjennomtenkte innlegg her på forumet :+1: Jeg er nok ikke alene om å være innom her jevnlig og oppleve å få svar på ting jeg lurer på i tillegg til å logge av med enda nye spørsmål :)

Jeg tror det i absolutt alle de trådene, (uavhengig av bilmerke/modell), jeg har vært innom her på forumet hvor forventninger og pris har vært diskutert, har vært ytret misnøye med pris opp mot forventet totalpakke. Dette tror jeg stort sett er en "sunn" holdning som er helt naturlig. De fleste ønsker vel mest mulig uttelling for sine hardt inntjente kroner? Når det er nevnt, vil jeg også slå et slag for forsøke å gi mer utfyllende ytringer enn for eksempel: "bilen er for dyr", eller "har for lite ekstrautstyr."

Bilbehovene våre varierer ganske mye mellom hver enkelt av oss og elbilutvalget gir på det nåværende tidspunkt ikke i nærheten av det utvalget vi alle er vant med fra fossilbiler. Har du henger, tre unger og bikkje, og kanskje et par kajakker du vil ha med på tur? Med "begrenset" (sub 400 000,- f.eks.) budsjett trenger du ikke å lete i elbilsegmentet etter den bilen enda. I tillegg er også hvor du bor i vårt langstrakte land en faktor når du skal velge elbil. På grunn av den noe ulike dekningen av hurtigladertilbudet, er det også relativt stor forskjell på hvilken rekkevidde/batteripakke som vil fungere for hver enkelt.

Personlig opplever jeg dette som en spennende tid med store omveltninger og teknologiske gjennombrudd. Jeg har alltid vært bilinteressert og liker sette med inn i både teknologien og historien bak mye av det som har skjedd med bilen og bilindustrien fra slutten av 1800-tallet og frem til der vi er i dag. "Elefanten i rommet" har de siste årene vært utfasingen av forbrenningsmotoren og bilindustriens motvilje til å gi slipp på en teknologi som de har investert enorme summer i å være best på. Det er jo tross alt for å tjene penger at de lager disse produktene, så da er det jo også logisk å ønske seg best mulig avkastning på investeringene sine. Med de nye utslippskravene og en økt dreining mot mer utslippsvennlig transport, løper nå alle de etablerte bilprodusentene så fort de kan i samme retning som Tesla har jobbet siden de startet å utvikle biler.
Plutselig har det nærmest ingen verdi at du har ledet utviklingen av dieselmotorer eller girkasser de siste tjue årene, for nå handler alt om batterier, elmotorer og software. Etter hvert som produksjonsvolumene går opp og produksjonskostnader og utviklingskostnader stabiliserer seg, vil nok alt gå mer tilbake til "normalen" for både konsumenter og produsenter. Det blir spennende å se hvilke produsentene som eksisterer etter denne overgangsperioden, hvor lang tid det vil ta og ikke minst hva slags produkter vi kommer til å ha.

Jeg må innrømme at det er litt rart å skulle handle bil og måtte gjøre såpass mange kompromisser bare fordi en ønsker seg en elbil :-\ For min egen del har jeg nettopp landet på å kjøpe ID.3. Etter å ha etablert hvor mye penger jeg ønsket å bruke på elbil, var det kanskje to ting som skilte seg seg ut som de mest tungtveiende argumentene for nettopp denne bilen:

1. ID.3 har oppkoblingsteknologi lik Tesla (ikke enda, men det kommer ::) :P ) Det lover godt for viderutvikling av plattformen. At VW kan innhente brukerdata og finjustere plattformen, mener jeg øker mulighetene for at modellen over tid vil beholde relevansen bedre enn de modellene som ikke har mulighet til dette.

2. ID.3 er en bil som er utviklet som en elbil fra grunnen og opp og det er en storsatsing fra VW på alle måter. Dette er verdens største bilprodusent som har alt å tape på å ikke klare å levere et godt produkt. Jeg føler meg derfor trygg på at uansett hva slags produkt jeg ender opp med å hente hos forhandleren når den dag kommer, så er jeg i de beste hender uansett hva slags problemer som eventuelt skulle oppstå.

Hvorfor valgte du ID.3? Hvorfor ikke?

Electric cars in Norway

#1
Benny :+1: :+1: takker for god info. Jeg ser du nevnte dette med den felles  plattformen for flere modeller men vil bare poengtere det nok en gang for det mener jeg altså er bare helt genialt.

Det blir litt som med Tesla M3 og MY som gjenbruker over 70% fra M3. Kansje ikke helt sammenlignbart for MEB plattformen til VW.

Men slike "felles" løsninger gjør at elbiler kan lages billigere og billigere i årene fremover med nye modeller på samme plattformer. Det er veien å gå for elbil bransjen.

Det som er viktig nå fremover å få ned elbil nybil prisene :+1: Da velger flere elbil fremfor fossil biler.

e-Stig

Sitat fra: Benny76 på onsdag 01. juli 2020, klokken 17:00
Hvorfor valgte du ID.3? Hvorfor ikke?

Det korte svaret på spørsmålene dine er at vi ikke valgte ID.3 fordi den ble godt over fire hundre tusen kroner (Plus-versjonen). Vi har kjøpt nye Volkswagen siden 90-tallet, men denne gangen ble prishoppet for stort. For 430 000 kroner er vi over i bilstørrelsen over ID.3 (Mustang, ID.4, Polestar 2, Q4 e-tron, etc.). Da kjøpte vi heller enda en e-Golf mens vi venter på elbilene som er rett rundt hjørnet. Holder nå en knapp på Q4 e-tron sporback og håper den får innstegspris rundt ID.3 1st Plus.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

jonnyjb

#3
Jeg har bestilt ID.3 1st (basisutgaven), da jeg synes Plus og Max gir for lite ekstra i forhold til prisøkningen. For min del blir da avstanden (prismessig) opp til f.eks. Polestar 2 for liten.

Noen grunner til at jeg velger ID.3 (var også veldig nær å velge Peugeot e-2008):
- størrelsen passer både meg og garasjen min perfekt :-)
- god sitteplass og takhøyde, også for passasjerer bak
- den har mer enn god nok rekkevidde for min del (VW oppgir selv 300-350 km om vinteren og 350-420 km om sommeren)
- moderne elbil (ja, Tesla-eiere vil vel trekke på smilebåndet nå) med bl.a. OTA-oppdateringer
- ser ut til å ha raskere hurtiglading sammenlignet med mange andre elbiler (f.eks. Kona)
- har 11 kW lader (litt viktig for meg da jeg har trefase, men bare 25A sikring, så i praksis får jeg omtrent dobbel ladehastighet med 11 kW (trefase) sammenlignet med 7.4 kW (enfase) lader)
- har ladeluke på siden langt bak (passer best for meg da jeg liker å rygge inn i garasjen)
- litt tidlig å si, men jeg har tro på at denne vil være mer energieffektiv enn e-2008
- VW har normalt god kvalitet og gode kjøreegenskaper, selv om dette er for tidlig å si noe om for ID.3
- jeg har ikke behov for henger eller takstativ, så dette er ingen sperre for meg
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Electric cars in Norway

Nå er VW ute med kampanje. Fikk denne eposten idag

Stikkkontakt

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
Nå er VW ute med kampanje. Fikk denne eposten idag

Dette har nå jeg hatt tilbud om siden det ble mulig å bestille.

Barrabas

Jeg var en av de som var i første pulje (kønummer 7xx) for kontrakt inngåelse på ID.3. For meg føltes ID.3 som en bra totalpakke og jeg er opptatt av bra lyd system i bil og måtte da ha gått for Max utgaven for å få Beats lyd system. Pga prisstigning og at Beats lyd system falt ut av 1st edition, valgte jeg å kansellere og heller gå for Polestar 2. Ca 30-40 000 i prisforskjell mellom Max og P2 på gaten med mitt valg av tilbehør. Da blir det et Dirac tunet 13 høyttaler Harman Kardon 600 W lyd system  :+1: ;)

batterimannen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
Nå er VW ute med kampanje. Fikk denne eposten idag

Kampanjer før bilen er på gata. Da skjønner de kanskje at de overpriset ID.3?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Benny76

Sitat fra: batterimannen på lørdag 11. juli 2020, klokken 19:48
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:12
Nå er VW ute med kampanje. Fikk denne eposten idag

Kampanjer før bilen er på gata. Da skjønner de kanskje at de overpriset ID.3?


"Kampanjen" har vært sånn hele veien, så dette er ikke noe de har startet med etterhvert. De ønsket nok ikke å øke prisene med mer enn de måtte, så dette var gjerne en måte å godtgjøre det på. Jeg vil tro VW Norge er meget godt klar over den økende konkurransen i elbilmarkedet og hvilket prisleie de burde ligge i for å slippe sammenligningen med en del modeller de helst ikke vil sammenlignes med. Valutajusteringene var nok ikke helt etter planen ::)

Benny76

Sitat fra: Barrabas på lørdag 11. juli 2020, klokken 14:57
Jeg var en av de som var i første pulje (kønummer 7xx) for kontrakt inngåelse på ID.3. For meg føltes ID.3 som en bra totalpakke og jeg er opptatt av bra lyd system i bil og måtte da ha gått for Max utgaven for å få Beats lyd system. Pga prisstigning og at Beats lyd system falt ut av 1st edition, valgte jeg å kansellere og heller gå for Polestar 2. Ca 30-40 000 i prisforskjell mellom Max og P2 på gaten med mitt valg av tilbehør. Da blir det et Dirac tunet 13 høyttaler Harman Kardon 600 W lyd system  :+1: ;)

Ser absolutt hva du mener. For meg er ikke stereoanlegget viktig :) Jeg gikk for billigste utgaven rett og slett fordi jeg ikke føler at det lønner seg med noen av de andre pakkene. Den rimeligste utgaven har alt jeg trenger, selv om jeg selvfølgelig kunne tenkt meg både vassere lys, stereo og ryggekamera.

For mitt bruk er ID. 3 helt på grensa mtp størrelse, så det hadde nok blitt Kia e-Niro dersom jeg hadde følt at den hadde levert på de løsningene jeg føler er viktig for meg. Sånn ble det altså ikke.

amps

Jeg har en Ampera-e idag, og ser ikke helt vitsen med å oppgradere til ID3 1st. Den versjonen jeg er interessert i er den med 77kwh batteri, men den har vistnok bare plass til 4 personer og det blir en dealbreaker for meg.

Blir spennende å se om det blir kaos på ladestasjonene der jeg lader når Id3 kommer i store kvanta. Ser at det er endel ladekø på de stedene litt før der jeg lader. Hvis alt flytter seg opp der jeg lader i dag så må jeg ha en bil som klarer hele turen.  Har sett litt på Xc40 også, men den er foreløpig bare oppgitt til 400km rekkevidde og det blir litt knapt igjen selv om den har 78kwh batteri.

Benny76

For meg blir ID.3 min første elbil og jeg er veldig spent på det du nevner her «amps», nemlig ladekø.
I det daglige skal jeg ikke ha behov for hurtiglading, men det er jo på de store utfartsdagene sammen med alle andre at det får vise seg hvor mange som kommer like langt som meg før de velger å stoppe og lade.
Får håpe at utbyggingen av ladere øker og at de fleste går for en løsning sånn som Kempower har.
https://youtu.be/EmuIolKO0qo

Elmo

Sitat fra: amps på tirsdag 28. juli 2020, klokken 15:22
Den versjonen jeg er interessert i er den med 77kwh batteri, men den har vistnok bare plass til 4 personer og det blir en dealbreaker for meg.
+1  :-1:
Sitat fra: amps på tirsdag 28. juli 2020, klokken 15:22
Blir spennende å se om det blir kaos på ladestasjonene der jeg lader når Id3 kommer i store kvanta.
Tviler på at det er noen fare for det.  Jeg tror den flopper bigtime
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

batterimannen

Sitat fra: Elmo på lørdag 01. august 2020, klokken 19:58
Sitat fra: amps på tirsdag 28. juli 2020, klokken 15:22
Den versjonen jeg er interessert i er den med 77kwh batteri, men den har vistnok bare plass til 4 personer og det blir en dealbreaker for meg.
+1  :-1:
Sitat fra: amps på tirsdag 28. juli 2020, klokken 15:22
Blir spennende å se om det blir kaos på ladestasjonene der jeg lader når Id3 kommer i store kvanta.
Tviler på at det er noen fare for det.  Jeg tror den flopper bigtime

Tror det kommer til å bli solgt flere Polestar 2 enn ID.3 i Norge i år, gitt at Polestar klarer å levere nok biler.

Hvis man ønsker 77 kwh og 5 seter, så kan man hoppe opp på ID.4/Enyaq. Men, det blir en større bil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA