Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla lader - vanlig elbil/plugin hybrid

Startet av Megaoctane, onsdag 01. juli 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Megaoctane

Hei
Har kjøpt ny bolig og der er det satt opp 3 FAS Tesla lader. Jeg har ikke Tesla. Kan jeg lade en vanlig Mercedes plugin hybrid på denne?

Kan jeg lade en vanlig elbil her?

Eller må jeg endre til 1 FAS?

Den er satt til 25A sa eieren. Kan dette endres til 16A? Kan jeg gjøre dette selv?

Takk for all hjelp.

z4rd

Med forbehold:

Ja, du kan lade "vanlig elbil" på den laderen.

Skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å endre noe. Worst-case så må dette gjøres på laderen (dip-switch). Bare å prøve å lade.

Hvorfor skal du endre til 16A? At det er satt til maks 25A på laderen betyr ikke at du ikke kan lade med lavere hastighet. Du kan heller justere ned ladehastighet i bilen, hvis bilen din støtter dette da.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Megaoctane

25A var maks av alt i garasjen. da røk sikringen hvis jeg slo på noe annet også
men hybriden lader vel på 2-3 timer og lader nok på maks 7,4kW tror jeg.

Da trekker den vel ikke mer selv om laderen kan levere 25?

Megaoctane

Jeg tok sjansen og koblet Tesla wallconnector kabelen til bilen. Noen sekunder med angst mens bilens datamaskin tenkte - så starter ladingen.
Bilen kan maks lade med 7,4kWh og det var det den ladet på.

:+1:

Takk for all hjelp.

Megaoctane

Hei

Etter at appen til Mercedes ble oppdatert, får jeg feilmelding fra bilen når jeg kobler til laderen. "En ladefeil oppsto".
Noen sekunder senere begynner bilen å lade. Og lader normalt til den er ferdig.
OK? Eller bør jeg gjøre noe med laderen? Nå skal den stå på 3fas. Vet ikke om den står i legacy mode.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Megaoctane


Toalmar

Sitat fra: Megaoctane på mandag 24. august 2020, klokken 17:23
Hei. Hva vil skjer når jeg flytter DIP2 ned?
Da vil du kunne bruke denne laderen på andre biler enn Tesla også
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

sjokomelk

Sitat fra: Megaoctane på mandag 24. august 2020, klokken 17:23
Hei. Hva vil skjer når jeg flytter DIP2 ned?
Rent teknisk går TWC over til å kun bruke J1772-signalisering med bilen, og ikke CAN-bus. Med DIP1 opp prøver den først med CAN-bus, og hvis det feiler faller den tilbake på J1772 (den vanlige måten å kommunisere via Type2-kabel).
Ganske mange biler blir "lei seg" hvis de ikke forstår ladestasjonen som kobles til, men i de aller fleste tilfeller går det over etter et par sekunder når TWC slår over til "normalen".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Megaoctane

Takk. Er det nok å slå av sikringen til laderen før jeg dytter DIP2 pinnen?

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Megaoctane

Da har jeg gjort det.
Bilen gir ikke feilmelding ved lading.

Men...
Når jeg slo på sikringen - så blinker det orange/rødt lys 4 ganger og så er det mørkt. Men den lader bilen....

Megaoctane

#12
Den fikset seg selv etter en stund. Nå lyser det grønt. I legacy mode starter bilen lading umiddelbart. Ingen feilmelding.

Vel sluttet å lyse grønt igjen.
Bilen lader som normalt.
Men laderen er mørk. Har lagt merke til det blinker rødt 4 ganger...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA