Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilladere på tilhengere for å takle ferietrafikken

Startet av OhmPaPa, tirsdag 30. juni 2020, klokken 23:08

« forrige - neste »

OhmPaPa

 Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://www.tu.no/artikler/nytt-ladetilbud-for-elbilturister-i-nord/495172

Tre slike ladehengere skal settes ut, og de har ladeuttak for 20 biler hver, hvor 10 kan lade samtidig.

Dette er vekselstrømsladere av typen Easee, som leverer enfaselading på inntil 3,7 kilowatt. Tilhengerne forsynes med 230 volt og inntil 250 ampere. En samlet effekt på inntil 57,5 kilowatt fordeles mellom bilene. Dette er ikke en hurtiglader, med andre ord.

Hengerne er ikke spesialkonstruert for årets turistsesong, men ble bygget i forbindelse med sykkelrittet Arctic Race of Norway i 2019. Rittet skulle være utslippsfritt, så følgebiler og andre støttekjøretøy var elektriske. Det blir ikke noe ritt i år, så da tas hengerne i bruk for å legge til rette for elbilister i sommer.

De tre tilhengerne plasseres ut i på Fredvang i Lofoten, i Stø i Øksnes og i Harstad sentrum.


jkirkebo

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 30. juni 2020, klokken 23:08
Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://www.tu.no/artikler/nytt-ladetilbud-for-elbilturister-i-nord/495172

Tre slike ladehengere skal settes ut, og de har ladeuttak for 20 biler hver, hvor 10 kan lade samtidig.

Dette er vekselstrømsladere av typen Easee, som leverer enfaselading på inntil 3,7 kilowatt. Tilhengerne forsynes med 230 volt og inntil 250 ampere. En samlet effekt på inntil 57,5 kilowatt fordeles mellom bilene. Dette er ikke en hurtiglader, med andre ord.

Hengerne er ikke spesialkonstruert for årets turistsesong, men ble bygget i forbindelse med sykkelrittet Arctic Race of Norway i 2019. Rittet skulle være utslippsfritt, så følgebiler og andre støttekjøretøy var elektriske. Det blir ikke noe ritt i år, så da tas hengerne i bruk for å legge til rette for elbilister i sommer.

De tre tilhengerne plasseres ut i på Fredvang i Lofoten, i Stø i Øksnes og i Harstad sentrum.

3,7kW er dessverre ganske ubrukelig. Det holder ikke til å lade opp dagens elbiler over natta. Det bør nok tilbys minst 7,4kW om slike løsninger skal være brukelige.

Jeg får heller ikke matten til å gå opp. 250A 3-fase er da vitterligen nesten 100kW. 57,5kW stemmer med 1-fase men hvilken netteier tillater 250A trekk på én fase? Dessuten kan bare 10 lade samtidig, og med maks 3,7kW. Det blir 37kW, ganske mye under 57,5kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Kotsbak

Trenger ikke å lade opp, bare ekstra påfyll. Dessuten lader det opp 60 kWh batteri mellom middagstid og morgen.

Har forstått at dette er mens man går fjelltur noen timer. Hadde vært bedre med det dobbelte, men kanskje bedre at dobbelt så mange får tilbudet. Eller enda bedre dynamisk lastfordeling.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ryback

Ja, jeg trodde poenget med Easee var at de kunne fordele lasten dynamisk etter hvor mange i "gruppen" som lader.

Rollep

De siste bilene som kobler seg på må ha med seg rimelig lange Type 2 kabler ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Magnus Hansen

At 3.7kw er ubrukelig fordi man ikke får fulladet et tomt batteri over natten er jo en merkelig argumentasjon. Jeg ville heller fokusert på at 10 timers lading vil gi mange moderne elbiler 250km med rekkevidde på sommerføre. Det synes jeg jaggu ikke er ubrukelig.

Rosstopher

De laderne støtter vel opptil 32 A, så hvis det er enfas, hvorfor ikke la hver bil få 7,4 kW? Er det noen som har vært late når de koblet de opp, og ikke har giddet å ordne med lastfordeling?

Og 3,7 kW er selvfølgelig ikke ubrukelig. Jeg har selv 3,7 kW både hjemme og på hytta og har ikke en eneste gang ladet 0-100 % over natta. I 95 % av tilfellene får jeg mer enn nok strøm av å lade over natta.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: Rosstopher på mandag 06. juli 2020, klokken 18:39
Og 3,7 kW er selvfølgelig ikke ubrukelig. Jeg har selv 3,7 kW både hjemme og på hytta og har ikke en eneste gang ladet 0-100 % over natta. I 95 % av tilfellene får jeg mer enn nok strøm av å lade over natta.

På Norgesferie med Tesla er 3,7kW labre greier. Vi har kjørt på lang norgesferie to ganger (den ene ble over 8000km) og startet ofte ladingen på kvelden med 10% eller deromkring igjen på batteriet. Når man gjerne vil ha 100% neste morgen blir 16A for snaut. De gangene vi fikk ladet på 25A gikk det bra, med 20A gikk det sånn noenlunde ok mens med 16A måtte vi begrense kjørelengden neste dag eller finne et sted å lade underveis.

Skal man stoppe og lade på en henger underveis er 3,7kW ihvertfall helt ubrukelig. De gangene vi ladet underveis brukte vi 22kW ladestolper. Noe tregere enn det er en lidelse om det er begrenset med ting å gjøre i nærområdet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rosstopher

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2020, klokken 21:57Skal man stoppe og lade på en henger underveis er 3,7kW ihvertfall helt ubrukelig.

Helt enig i den. Hvis disse tilhengerne skal stå langs veien slik at man stopper og handler og samtidig lader på en slik, er de ganske ubrukelige. Skal de derimot stå ved hytter/hoteller e.l. er det jo flott å ha muligheten til å lade over natta. Å stå over natta og få 50-60-70 % påfyll er i hvert fall langt bedre enn ingenting.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Jeg tror nok forholdsvis få bruker 90% av Teslabatteriet dag etter dag. Det høres ut som uhorvelig mye kjøring. Jeg vet ikke hvor mange dager de nevnte 8000km (!) var fordelt på, men hørtes ikke ut som noe en behagelig eller givende ferie. Og med sånt kjøremønster så kan man nesten ikke klage på at man faktisk må ta ladepause i løpet av dagen.

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 08:35
Jeg tror nok forholdsvis få bruker 90% av Teslabatteriet dag etter dag. Det høres ut som uhorvelig mye kjøring. Jeg vet ikke hvor mange dager de nevnte 8000km (!) var fordelt på, men hørtes ikke ut som noe en behagelig eller givende ferie. Og med sånt kjøremønster så kan man nesten ikke klage på at man faktisk må ta ladepause i løpet av dagen.

De var fordelt på 24 dager. Det er i snitt 333km per dag. Bilen var en P85+ med 21" hjul. Det var en avslappet og meget givende ferie, med omkring 5 timers kjøring per dag. Ladepauser i løpet av dagen er vanskelig når det ikke er noe mer enn 16A å finne de fleste steder, altså ble det lite av det. Noen få ganger ble det lading på 22kW i løpet av dagen, de få stedene dette var å finne. 16A hadde jeg ikke giddet, og vi prøvde aktivt å finne overnattingssteder som tilbød mer enn 16A siden 16A lading ville kraftig begrenset kjørelengden neste dag. Vi hadde typisk 14-15 timer lading hver overnatting. Stort sett prøvde vi å få leid hytter, og da brukte vi ofte komfyrkontakten til å lade på 20A eller 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

24 dager med snitt på 333km er veldig mye. Men det var sleivete å si at det ikke skulle være en givende ferie. Jeg har ikke noe problem med å forstå at andre synes dette er avslappende og givende. Men jeg står fremdeles på at dette er et unormalt kjøremønster og at de fleste ville ha stor glede av 3.7kw lading over natten.

Marius Kotsbak

#12
Her lukter det vel også at de 22kW ville vært ca 50 med ccs-adapter? Da blir det jo ikke helt samme behov for ekstra påfyll under overnatting og fjellturer.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 07. juli 2020, klokken 13:57
Her lukter det vel også at de 22kW ville vært ca 50 med ccs-adapter?
Det lukter at turene forgikk før det bygd ut noe særlig med ladstasjoner, og elbillading stort sett betød en schuko-kontakt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Er jo en viss mulighet for at 22kW kan være destinasjonsladere, men hørtes ut som det var samtidig som tvinning av tommeltotter og ikke soving.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA