Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq

Startet av Oli, søndag 13. september 2020, klokken 13:43

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: Pondus1 på fredag 09. oktober 2020, klokken 14:46
Sitat fra: Edison på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:59

Jeg lånte en Ioniq i noen uker før jeg fikk MX-30. De kan egentlig ikke sammenlignes, helt annen følelse i Mazda. Kjører også et par timer om dagen,og trives godt i den. Ioniq syns jeg var sjelløs og uinspirerende, med helt standard seter. Mazda gir følelsen av å kjøre en større og dyrere bil.

Så bra. Da er du fornøyd med mulige km vinterstid. Go for it. Andre føler for litt backup. Kona leverer 350-360 vinterstid. Ingen stress, ladestopp osv.. Lykke til.

josje

Total irrelevant å sammenligne MX-30 med H.Kona, som er tross alt et bil som koster fra 400.000 (uten vinterhjul)

Contango

Jeg synes du skal vente til MX30 har blitt levert i litt antall og testet ut grundig før du kjøper den bilen. Ellers kjøper du en Ionic. Som mange her skriver er det også to helt forskjellige biler. Derfor får du også veldig sprikende råd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

Sitat fra: josje på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 21:32
Total irrelevant å sammenligne MX-30 med H.Kona, som er tross alt et bil som koster fra 400.000 (uten vinterhjul)


Er INGEN som sammenligner de valgene med Kona, det er Ioniq han lurer på og sammenligner med.


Den eneste som nevner Kona i tråden, er meg, og det var kun som kuriositet ved at jeg landet på den fordi Ioniq hadde for kort rekkevidde for det jeg anså som mitt behov.


I tillegg nevnte jeg at Kona minner meg veldig om CX-3 i utseende, og Mazda kunne veldig lett fått kjøpt Kona uten logoer (karrosseriplater og interiørdeksler), og med små endringer ellers kunne presentert det som en CX-3 EV.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oli

Sitat fra: belsby på onsdag 07. oktober 2020, klokken 06:09
Sitat fra: Oli på søndag 13. september 2020, klokken 13:43
Hei godtfolk. Jeg har ordna litt på boliglånet og allokerer meg en sum penger til ny(ere) bil. Valget står nå mellom en kliss ny MX-30 og en ca 2019 Hyundai Ionic.

Skal prøvekjøre en Ioniq til uken, og MX-30 den 25. september når den er kommet til forhandler. Kan jo væte svaret blir soleklart etter prøvekjøring....

Så hvordan gikk prøvekjøringen???

Hei,

Situasjonen endret seg drastisk før jeg fikk prøvekjørt. Min daværende bil, en Zoe 2014, fikk så mange feilmeldinger at jeg endte opp med å måtte avlyse kjøpet. Zoe'en skulle opprinnelig inn som innbyttebil. Men så fikk jeg hevet kjøpet på denne, da, og endte opp med å kjøpe en 2015 e-Golf. Den kjøpte jeg nå i uka, og er veldig fornøyd. KORT rekkevidde contra en MX-30 eller en Ioniq, men ladeanlegget hjemme står straks klart og da spiller det vesentlig liten rolle.

For øvrig er e-Golfen kjørt 118.000 km, og det ser ut som jeg får rundt 120 km eller litt mer på sommerdekk på vått føre i rundt 7-10 grader. Dette er ved delvis kjøring på motorvei og delvis i by. Med varme på, da, altså, og ikke på eco mode.

Har lest litt forskjellig, men dette virker til å være grei rekkevidde for en 2015 e-Golf? Den har noe hvesing fra AC-en så jeg skal ha den inn til forhandleren på mandag så de kan se på det. Noen som har peiling på hva det kan være? Den varme "greit" på 22 grader, men når jeg skrudde den opp til "HI" og satte på max blås ble det ikke vesentlig varmere. Kanskje lite gass på varmepumpa??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA