Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

drFloyd

Ja, drøyt 120 000 km.

Etter at bila ble satt inn for service, fikk jeg først beskjed om at det ville komme seg på drøyt 3800 å få byttet eMMCen, men at dette ville bli dekket av den utvidede forsikringa jeg har gjennom Allianz. I tillegg fikk jeg vite at de hadde endret policien på det med lånebil etter at jeg hadde bila inne til forrige service for tre uker siden (...) og fikk derfor ingen lånebil.

Dagen etter leste jeg tilfeldigvis på ei engelsk nyhetsside at Tesla nå innrømmet feilen med eMMCene og at de hadde satt opp en utvidet garantiordning. Tok opp dette med serviceverkstedet og like etter fikk jeg vite at, jo, den utvidede garantien fra Tesla ville dekke kostnaden. Nå får jeg også lånebil i påvente av at bila venter på den nye eMMCen.

MeTesla

Da får vi med "gamle biler" håpe at problemet oppstår før kjørte 160 000 KM. Er det sagt eksplisitt som gjeldende in Norge noe sted eller er det bare at vi antar at dette vil bli konverteringen fra 100 000 miles?

drFloyd

Det ser ikke ut for at man må vente helt til eMMCen tar sitt siste sukk. Symptomene i min bil var en veldig treg start av bila (kunne ta opptil et minutt før den kunne kjøres) samt at installeringa av ny software kunne ta veldig lang tid, eller også feile flere ganger før den omsider ble installert.

Muffinman

Jaja, ikke mye å hente for meg her da med en bil @200.000km og 1 år gammel MCU, og bil2@185.000km med 7 år gammel MCU. Koster heldigvis ikke en formue å reparere.

Mon tro om de kan gjøre det preventivt mot betaling?

MeTesla


Muffinman

Ikke mye av slikt hos meg uansett :)  Så mister man det jo når det havarerer også. Et preventivt bytte kan man imidlertid planlegge.

Sandvika

Sitat fra: geear på torsdag 12. november 2020, klokken 18:15
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 11. november 2020, klokken 09:02
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:24
Min mening er at dette er ikke kanonbra av Tesla. Det er en designfeil som de har visst om og som det skulle vært tilbakekall på for lenge siden. Er frekkhetens nådegave at de har krevd mangfoldige tusen i betaling av kunder som har fått problemer med denne etter garanti utløp.

Litt som svinghjulet på VAG-biler? Som kostet over 20.000,- å bytte selv om bilen var rett utenfor garanti?
Eller turboen på VW-diesel som stort sett feilet rundt 130.000km?

Det er helt vanlig i bilbransjen å belaste kundene for sine egne feil.
Eller BMW sine 2-liters dieselmotorer som er nesten garantert registerhavari.

Det tristeste er at u-landet USA er mye lenger fremme systematiske "myndighetsstyrte" tilbakekallinger enn Norge og Europa.
Det var den jeg refererte til etterpå da BMW faktisk har recall på dette og fikser.

geear

Recall på registerreimene i Norge? Må ha vært noen få utvalgte i så fall.  :P

Johnny

TMS og eGolf.

Ellemelle

Sitat fra: Johnny på søndag 15. november 2020, klokken 23:37
Sitat fra: MeTesla på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Ulempen er vel da at man mister alle data, garasjeåpner etc etc.
Jeg fikk bilen min igjen akkurat som den var!
Hvis du fortsatt har alt av oppsett lagret, så har de ikke byttet ut datterkortet.
Da har de nok gjort noe annet.

Muffinman


Ellemelle

Ja hvis det er gjort hos tredjepart, så er det måten de løser dette på (kopierer data fra gammel brikke til ny).
Men Tesla gjør ikke det, de bytter kortet og overfører ikke noe data. Dette er bekreftet informasjon, ikke spekulering.

Cato76

Noen som har fått byttet på utvidet garanti uten om å ha blitt varslet på mail om denne garantien?

Var selv innom Tesla Porsgrunn og nevnte at min skjerm er veldig treg + at menyen ofte ikke virker (horisontale striper over hele skjermen..). De sa at kun de som hadde fått mail om denne garantien hadde bil med feil på MCU som fikk dekket dette. Har ikke fått mail, så da betyr det kanskje at feilen på MCU skyldes noe annet (...)?

P85 - 2015 - 155.000km
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tjafsaren

Enn så lenge så bør du vente med å gjøre noe så lenge det ikke er prekært..
Kan høres ut som de prøver å sno seg unn frem til alle får beskjed om garantien..

Johnny

Sitat fra: Ellemelle på mandag 16. november 2020, klokken 07:44
Sitat fra: Johnny på søndag 15. november 2020, klokken 23:37
Sitat fra: MeTesla på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Ulempen er vel da at man mister alle data, garasjeåpner etc etc.
Jeg fikk bilen min igjen akkurat som den var!
Hvis du fortsatt har alt av oppsett lagret, så har de ikke byttet ut datterkortet.
Da har de nok gjort noe annet.

I mitt tilfelle byttet de hele MCUen ja.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA