Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

alda

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Hvordan får man det til å stemme med både emmc til  bytte på gammel mcu til $300ish, samtidig som det betales for "infotainment upgrade" til $2500? Ser jo ut som de har  reparert gammel MCU og deretter oppgradert til MCU2 her?

Ellemelle

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:38
Hvordan får man det til å stemme med både emmc til  bytte på gammel mcu til $300ish, samtidig som det betales for "infotainment upgrade" til $2500? Ser jo ut som de har  reparert gammel MCU og deretter oppgradert til MCU2 her?
Slik jeg leser det, er dette et tilbud med to valg for kunden.

Option 1: Replace
Option 2: Upgrade

Altså veldig billig eMMC fix eller ganske billig oppgradering til MCU2

Muffinman

Ah, det høres plausibelt ut. Ser ut som det røres deg på ymse forum ang dette. Håper de klarer å få noe sånn opp her i Norge også, men redd det vil ta litt tid. Men har ikke noe imot å bli overrasket :)


RJK

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. august 2020, klokken 14:41
Løsning på vei:

https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering-ift-dod-mcu-hovedskjerm/#more-14640

Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.

Det finnes langt mer robust minne som burde vært brukt istedet, og jeg annser ikke en oppgradert eMMC-brikke som noen varig løsning, men en fremdeles utsettelse av kommende defekt, igjen. Spørsmålet er mer om dette skjer før eller etter at bilen er kondemnert.

Svaret er rett og slett at Tesla burde lagt inn en SSD av ok kvalitet på dette kortet, istedet for en svak eMMC-brikke. Først da er det sannsynlighet for at brikken vil overleve bilen. Det er litt dyrere, men langt billigere enn å måtte gjøre en slik workaround.

Bare å stå på, TOCN. Denne saken håper jeg dere vinner frem med, men som sagt, krev SSD fremfor eMMC-brikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tho

De må ha løst dette i software nå vel? (Dvs. Ikke skrive logger konstant, kjøre små skriveoperasjoner kontinuerlig) Jeg tror ingenting på at Tesla er så dumme at dette problemet oppstår igjen. De må ha implementert de enkle grepene det er å unngå unødvendig skriving til eMMC.

Jeg teller selv på fingrene for å få blackscreen til å fikse dette for meg. Men hvis det er så nært å få samme fiksen billigere fra tesla lurer jeg på om jeg avventer litt.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Det er ikke samme fiksen. Det er en bedre fiks som inkluderer hele datterkortet med emmc, noe ram og diverse annet. Ingen lodding av komponenter, bare utskifting av hele kortet.

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

For de som opplever feilen så blir jo bilen mer eller mindre ubrukbar og ikke trygg å kjøre. Dette står på TOCN og er temmelig beskrivende:

"Er bilen kjørbar når skjermen blir svart? Ja, den er kjørbar, men den er ikke like sikker. Og kanskje ikke lovlig å kjøre."

Da jeg var hos Tesla sist og overhørte en samtale mellom en rammet kunde og Tesla, sa de også der at bilen ikke kan kjøres lovlig pga at flere av sikkerhetssystemene ikke virker.

Det jeg lurer på da, er hvorfor ikke den 8 års garantien for batteri og drive enhet slår til...

TOCN skriver at de har advokater på saken og det er bra. Håper bare min MCU holder inntil denne saken har fler svar enn spørsmål...

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: RJK på søndag 16. august 2020, klokken 18:10

Som datamenneske er jeg kjent med at eMMC er en tragisk løsning der data skrives i store mengder. Og når det som skrives bare skjer på en liten del av minnet, så er dette en "katastrofe som venter på å skje". Dette er helt klart en feil man må kunne si har ligget latent fra produksjon, og noe jeg mener Tesla må fikse uten kostnad for eierne, utgått garanti/reklamasjonsrett eller ikke.


Mye enig, har selv argumentert for det samme. "Mangelen" foreligger fra dag 1 da løsningen som er valgt  bryter med god designpraksis. Altså kan det foreligge grunn for å reklamere før MCU feiler. 5årsfristen er så vidt jeg vet likevel å regne som absolutt, men siden Tesla ikke har kjørt service bulletin og byttet prevantivt eller på annen måte vært åpne om problemene så bør de nok sterkt vurdere å dekke dette etter 5årsfristen.

Muffinman

Sitat fra: Klykken på mandag 17. august 2020, klokken 23:09
8år på batteri og drivverk har ingenting med skjerm og gjøre.
Pirkemodus her nå, men garantien er ikke på drivverk, men kun på driveunit. Det vil si at ikke engang tilførselskablene eller simmeringen på utgående aksling er dekket på garanti. Det blir faktisk praktisert å ta betalt om tilførselkablene er irret istykker og må klippes ved garantibytte av driveunit.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA