Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en perfekt elbil for meg?

Startet av hELgenen, mandag 29. juni 2020, klokken 18:30

« forrige - neste »

hELgenen

Som sikkert svært mange her inne snuser jeg på fakta og erfaringer om alle elbiler som finnes der ute for, om
mulig, finne den perfekte elbilen. Jeg mener selv jeg ikke har så store krav, men uansett, jeg finner
den ikke. Mine krav er "enkle" :


  • Den må minst 500 liter bagasjerom.
  • Den må ha hengerfeste på minimum 1500 kg
  • Den må ha minimum 16 cm bakkeklaring
  • Den må ha et forbruk på under 2 kwh/mil
  • Den må ha en rekkevidde på 400km++
  • Den må ha premimum interiør og ingen utvendige defekter ala lakk,panelgaps osv og normale dører
  • Den må prises under 750k inkl. vinterhjul



Eksisterende biler som jeg har vurdert er :

  • Audi E-tron 50 - for kort rekkevidde, for stort forbruk
  • Audi E-tron 55 - For stort forbruk, og føles overpriset i forhold til 50
  • Mercedes EQC - mangler bakkeklaring og orden på overgang innvendig interiør fører/passasjervindu.
  • Tesla Model X - For mange potensielle defekter, Måkevingedører som spiser lakk ikke premium interiør
  • Jaguar I-Pace - Hengervekten er for liten

Er det noen kommende elbiler jeg burde holde øye med?










turfsurf

Det du i praksis kikker etter er en stor SUV med hengerfeste som bruker under 200Wh/km til under 750k. Synes noe av kravene dine er merkelige:

  • Forbruk på under 200Wh/km- hva er viktig med akkurat det? Greit å ønske lavt forbruk, men går bilen 40 mil, så går den 40 mil.
  • Bakkeklaring på 16cm er ikke en nyttig målestokk i seg selv uten å ta med akselavstand i betraktning.
Ellers kan jo BYD TANG se ut til å komme nærmest dine krav, ukjent hengerfeste dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

2 kwh/mil er fordi jeg da daglig lett vil klare å lade opp to elbiler som begge brukes til pendling.Blir det mer må jeg satse på hurtiglading iblant eller bygge ut kursen til garasjen hvilket vil innebære å bytte ut jordkabel som igjen betyr at jeg må rive opp en mur og brostein. Det er rør fra hus til garasje,men røret klarer ikke større dim. på kabel. Mao rent praktiske problemer..Vi har to easee ladere i garasjen og begge pendler et godt stykke daglig og ønsker  å kunne klare å "fylle opp" nok rekkevidde til begge biler uten å måtte bygge om det elektriske anlegget eller være avhengig av hurtiglading for daglige turer.

Bakkeklaring kunne jeg sikkert vurdert noe
lavere,men vet f.eks at flere biler som har lavere enn 11 cm slår ned i fartshumper i nabolaget. Har selv eid en bil med 10 cm bakkeklaring som jeg bare måtte kvitte meg med da den slo ned i fartshump inn i gaten der vi bor.

Kanskje litt sære krav,men det er praktiske står i fokus her.

Sett på Tang..håper på hengervekt

Øyvind.h

Tok meg bryet med å måle under EQC`en nå. Laveste punkt er midt mellom bakhjulene (altså null problem ift fartsdumper, og luftunderstell løfter bilen bak ved last). Der er det ca 13-14cm.
Under bilen mellom akslingene er det 15-17cm. Litt vanskelig å peile fra siden, men så ut som ca 16cm så anslår 15-17.
Aeroflapsene foran fremhjulene er rundt 12-13cm. Flapsene er det eneste jeg ikke er helt fornøyd med mtp fartsdumper da de skraper nedi om jeg kjører for fort over store fartsdumper. Ikke sett andre biler med så lave og lange flaps foran hjulene. Sikkert bra for aerodynamikk, men kunne med fordel vært noen cm kortere. Vurderer å bare kutte dem litt til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. juni 2020, klokken 21:41
Tok meg bryet med å måle under EQC`en nå.

Setter virkelig pris på infoen.
Takker

chargedup

#5
Det er vanskelige krav du stiller, de færreste er nok såpass kravstore og jeg vil tro du må vente en god stund før du får noe som krysser av alle kravene dine.
Med den bakkeklaringen du er ute etter er "vanlige stasjonsvogner" (Mondeo, Passat ol) utelukket. For å få bilen såpass høy må den ha luftunderstell (justerbart) eller være SUV (de fleste SUV'er trenger også luftunderstell) / pickup. De færreste SUV'ene på vei fra mer vanlige og folkelige merker som Ford, Skoda, VW osv tilfredstiller bakkeklaring og sannsynligvis heller ikke hengervekt.

Feks Rivian eller Triton EV ( https://www.dinside.no/motor/varsler-tidenes-heftigste-elbil/72383084 luftslott eller bare fryktelig langt fram i tid?)  er biler som trolig tilfredstiller på det meste bortsett fra forbruk og sikkert pris (samt tidsramme?).

De som treffer nærmest, tipper jeg er Kina biler (feks BYD TANG) som kan klare å levere på pris, opplevd premiumnivå, rekkevidde, bagasjerom og kanskje hengervekt/bakkeklaring. Kinesiske elbiler er ikke så lett å få så mye info på før de har norsk importør, men sjekk litt rundt. Xpeng G3 koster direkte oversatt over 100' mer i Norge enn i Kina (bil til 300' som koster 400' her), så vær obs på at prisene kan bli ekstremt mye høyere her i Norge.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

automat

Hvis man legger inn drivstoffbesparelden til elbil i regnestykket. Klarer man å finne noen bil i det heletatt, inkludert fossilbil, som klarer forventet kombinasjon av spesifikasjoner og pris?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chargedup

Selv uten drivstoff fordel kan det være vanskelig å finne premium alternativer. Tenkt eksempel fra Audi med tall fra https://www.bilnorge.no/nybil.php?type=ny&bilgruppe=P&merke=1230&modell=0 :
Q5 fra 610': for lite bagasjerom
A4 allroad fra 578': for lite bagasjerom
A6 allroad fra 810' (evt std A6 med luft hvis den blir høy nok, frapris 680'): Bagasjerom OK. Høyde OK (med justering). Henger OK. Premium OK. Legg på minst 50' i vinterhjul og luftunderstell så er en på 750' for std A6 med ekstremt lite utstyr.
Q8 fra 1.160': OK på alt som std bortsett fra pris.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Daniel_0007

Sitat fra: chargedup på tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:17
Selv uten drivstoff fordel kan det være vanskelig å finne premium alternativer. Tenkt eksempel fra Audi med tall fra https://www.bilnorge.no/nybil.php?type=ny&bilgruppe=P&merke=1230&modell=0 :
Q5 fra 610': for lite bagasjerom
A4 allroad fra 578': for lite bagasjerom
A6 allroad fra 810' (evt std A6 med luft hvis den blir høy nok, frapris 680'): Bagasjerom OK. Høyde OK (med justering). Henger OK. Premium OK. Legg på minst 50' i vinterhjul og luftunderstell så er en på 750' for std A6 med ekstremt lite utstyr.
Q8 fra 1.160': OK på alt som std bortsett fra pris.

Det er der norske avgifter ødelegger, premium merker har premium pris med mindre de går på strøm.
En skoda kodiaq scout dekker alle hans behov hvis det var en fosil bil han ville ha selvsagt så mister man premium følelsen
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: chargedup på tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:17
Selv uten drivstoff fordel kan det være vanskelig å finne premium alternativer. Tenkt eksempel fra Audi med tall fra https://www.bilnorge.no/nybil.php?type=ny&bilgruppe=P&merke=1230&modell=0 :
Q5 fra 610': for lite bagasjerom
Feil - den har 550 liter - så den går ok
Sitat
A4 allroad fra 578': for lite bagasjerom


Tja - 495 er vel nærme nok

Så det finnes faktisk fossiler som treffer - men selv uten avgifter så er det vanskelig i elbil segmentet.

chargedup

I kilden jeg oppga er bagasjerommet på Q5 395 liter, men det var nok feil ja. Jeg oppga kilden fordi de normalt treffer ganske bra på info, men vet det fremkommer feil innimellom (spesielt pris). Bruker bilnorge.no for kjapt og enkelt få informasjon i biler jeg egentlig ikke har interesse for og dermed ikke orker gå igjennom x antall markedsføringssider for å finne all info.
495 liter er ikke innenfor "Den må minst 500 liter bagasjerom", men ikke langt unna   :P

Men nå har jeg surret tråden over på fossiler her, det var ikke meningen. Poenget var bare å vise at de "enkle" kravene dine ikke er så lett å oppnå hos feks premiumprodusenten Audi som har 10-15 fossilbilmodeller (med ekstremt mange varianter motorisering) og hittil kun 1 elbil (med 2 varianter motorisering/batteri) å tilby. Da er det ikke rart det er vanskelig å finne en elbil som treffer på alt.

Du har jo oppsummert bra hva du mener de bommer på, så hvis du ikke vil vente i årevis (min antagelse som ikke har 100% greie på alt som kommer) må du nok svelge en kamel eller to.
E-tron er vel den som ifølge teksten tilfredstiller deg nærmest når du "bare" klager på pris og forbruk, mens alle de andre nevnte også ligger over kravet ihht WLTP forbruk og har andre mangler.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hELgenen

Selve  kravene er jo ikke så merkelige egentlig og treffer kanskje mange der ute? Men det som er trist er at bilen som treffer alle kravene trolig ikke kommer før avgiftene kommer.. Men vurderer E Tron ja. Ser de har noen kampanjer igjen etter forrige prisøkning...

chargedup

Ja, er nok mange som ønsker seg det samme som deg, men jeg vet ikke om noen som klarer å tilfredsstille deg i nærmeste fremtid. Beste er nok isåfall å se til Kina (men droppe forbrukskravet og evt henger. Da det ikke virker populært med henger eller lett å få godkjent i EU?) og håpe feks RSA tar inn den bilen også.
I teksten din ser det ut som om e-tron er nærmest, men det er klart at det er veldig mye penger å bruke på en bil som ikke treffer på alt du ønsker...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Da ble det 1410 kg hengervekt på tang. Nært nok? Litt usikkert med rekkevidde, men virker som om den skal havne nært 40 mil wltp.

Hvis den oppleves som en premium bil er det mye bil for pengene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA