Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en perfekt elbil for meg?

Startet av hELgenen, mandag 29. juni 2020, klokken 18:30

« forrige - neste »

hELgenen

Sett på denne Tang før. Mye som minner om Kia og Mitshibishi i interiøret med enkelte unntak.
Men ser ut som en godt skrudd sammen bil,men om en får premium følelse er jeg usikker på. Ny batteriteknologi ser lovende ut.
I sum en stor sprek bil, med litt Kia vibber.
Men ser noen nevner at den har litt myke fjæringer og hva det betyr for kjørefølelsen er jeg usikker på,men premium er den kanskje ikke. Men for all del spennende bil

02jan

Hvorfor mener man at normale Ice biler ikke innfrir kriteriene ( som jeg sammenfaller med mine minimums kriterier for en Bil).

Har selv en ordinær bil , Passat (stasjonsvogn),  som blir trukket frem som ikke dekker krav.

17.4 cm bakkeklaring ( kunne ønsket 20-22 cm)
640 liter bagasje
2200 kg henger
Funksjonelt Interiør med skinnratt, alcantara seter, 3 sone klima osv, funksjonelt.
Vanlig bil  karroseri uten skavanker.
Kjører 100-120 mil pr tank (66 liter)
- bruker mye mer energi en 2 kw/t.
Kostet ca 550 ny ink avgifter.

Ville lagt til krav som :
Skikkelige lys , 4x4 og taklast (100kg) , som kriterier for bil i denne prisklasse.

Siste generasjon av Skoda octavia scout med et 60/



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: 02jan på tirsdag 30. juni 2020, klokken 23:51
Hvorfor mener man at normale Ice biler ikke innfrir kriteriene ( som jeg sammenfaller med mine minimums kriterier for en Bil).

Har selv en ordinær bil , Passat (stasjonsvogn),  som blir trukket frem som ikke dekker krav.

17.4 cm bakkeklaring ( kunne ønsket 20-22 cm)

Da er det vel ikke vanlig Passat stasjonsvogn, men alltrack? Ellers faller vel ikke VW inn under "premium".

Men ja, dropper man premium kravet er det vel en del alltrack/allroad/scout etc stasjonsvogner som oppfyller kravene (minus det at det er fossiler da).

Det er vel største hullet i elbiltilbudet, stasjonsvogn i mellomklassen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Med Passat alltrack (vanlig Passat har ca 15cm bakkeklaring og tilfredstiller ikke høyden, akkurat som "alle" andre vanlige biler), starter på 630', er man oppe i 650' ink vinterhjul så da er spm om den er premium eller ikke...

Stasjonsvogn (enkelt å utnytte bagasjerom) og hengervekt er vel litt typisk norsk å bry seg om, det er ikke like populært i resten av verden. Derfor er det kun småbiler som Golf (hatchback), sedaner (Tesla) og SUV (det hele verden vil ha) som har kommet som elbiler til nå. Trådstarter etterspør nok egentlig ikke en vanlig stasjonsvogn med den bakkeklaringen, heller en SUV evt alltrack/allroad/scout, men resten av Norge ville nok flokket til en el Passat med 14-15cm bakkeklaring.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juni 2020, klokken 22:37
Da ble det 1410 kg hengervekt på tang. Nært nok? Litt usikkert med rekkevidde, men virker som om den skal havne nært 40 mil wltp.

Hvis den oppleves som en premium bil er det mye bil for pengene.

Blade batteriene er lettere enn de som sitter i bilen i dag, pluss at de skal øke antall kwh, kanskje til 86. Så blir overrasket om at den ikke klarer over 400 på wltp. Men den har 90 kg for lite hengervekt og 1 cm for lav bakkeklaring (15 cm vs 16 cm som krav). Forbruk vet man ikke før de nye batteriene kommer.

Nissan Ariya blir lansert 15 juli, så man får vente å se hvordan den legger seg i forhold til kravene her.   
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Har akkurat prøvekjørt EQC og E-tron. E-tron 55 får jeg innenfor budsjett, men forbruket var som forventet høyt. Det som overrasket stort med E-tron var - tro det eller ei - at den var døll å kjøre. Rett og slett lite engasjerende og treg. Rett og slett kjedelig til elbil å være. Når du trykket gassen rett i bunn gikk det en evighet
før du fikk noen respons - og når den kom føltes det ut som et jevnt dieseldrag.  Selgeren var også klar
over dette  - og sa at dette var tiltenkt fra Audi sin side. Litt kjedelig at Audi er en så kjedelig bil å kjøre, for foruten akkurat dette og forbruket er det jo en lekker bil å se på - og den er praktisk. Premium følelsen kan være så som så - mye hardplast i midtkonsoll og selvfølgelig i nedre del av dørene......
Deretter var et EQC sin tur - den er jo en liten bil sammenlignet med E-tron, og bakkeklaringen er jo langt
utenfor mine krav, samt at bagasjerommet var overraskende lite. Men bilen var en drøm å kjøre sammenlignet
med E-tron. Og her var det ikke noe feil med premium følelsen - alt var som forventet. Og forbruket var en del lavere enn på e-tron. MBUX systemet til Mercedes var også flott.
Nå treffer ingen av disse alle mine krav, men interessant å prøve dem uansett....



turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. juli 2020, klokken 14:39
Har akkurat prøvekjørt EQC og E-tron.
Akkurat samme opplevelse jeg hadde etter prøvekjøring av disse to. Likte EQC helt klart best på de fleste punkter. Kommer bare ikke over at den har panseret fullt av stålbjelker og kardangtunnel (og de rare bakvinduet). Så endte opp med I-Pace, som jo har sine svakheter. MY2021 har dog rettet opp i flere av de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JegHaterKontoer

Sitat fra: hELgenen på fredag 03. juli 2020, klokken 14:39
Når du trykket gassen rett i bunn gikk det en evighet før du fikk noen respons - og når den kom føltes det ut som et jevnt dieseldrag.

Den stod nok i Efficiency, da er gasspådraget omtrent som en litt undermotorisert stasjonsvogn.
Sett den i Dynamic og S på neste kjøretur så er det litt mer futt og responsen er umiddelbar.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA