Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til ett års bruk - Ventebil før Model Y

Startet av Rudi Leo Johan Johansen, mandag 15. juni 2020, klokken 15:25

« forrige - neste »

Rudi Leo Johan Johansen

Hei!

Familien min på 4 (barn på 2 år og 4 år) skal kjøpe en elbil til bruk i ca. 1 år før vi mottar vår nye Tesla Y forhåpentligvis i 2021. Skal primært brukes ca 45 km til pendling hver dag, men også noen lengre turer til hytte (150 km).
Har innendørs garasjeplass med vegglader.

Bilen må ha stort nok baksete til to bakovervendte stoler, og grei bagasjeplass.

Noen tips til det mest økonomiske og beste valget her? På forhånd takk  :)

RJK

Alltids vanskelig å gjette seg til hva som andre mener er akseptabel bagasjeplass, men siden du bare skal ha den et år, så vil jeg uten tvil anbefale en Leaf med minst 24 kWh batteri, gjerne 2015-2016-modell, ikke 2011-2012.

Da skal du ha tilstrekkelig rekkevidde til behovet du antyder, men sjekk at du får tak i en bil som ikke har så stor degradasjon av batteriet at den rekkevidden blir for optimistisk.

Den bør du kunne få rimelig nok, og også ha en viss sjanse for at den taper seg lite, og ikke mer enn du tåler, på dette året. Bagasjeplassen er helt ok på denne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nilka

Altså når det står også noen lengre hytteturer på 150km så er jo spørsmålet straks om dette en vei eller tur retur.

Har selv en 2013 leaf med svært liten degradering på batteriet. I godt sommervær klarer den 10-15 mil avhengig av hvor mye motorvei som skal kjøres. På vintertid må jeg lade når jeg skal tur retur Drammen.

Mitt forslag er å kanskje gå for en Ioniq. Grei bagasjeplass og fint plass til bakovervendte barneseter. Eneste ulempen er at den ikke er ideell for hyttetur hvis man skal ha med ski og barn ettersom den ikke kan ha taklast og setene felles 40-60.

Kristian O

Med bakovervendte bilstoler er det veldig avhengig av personene i framsetet. Prøv alle aktuelle biler, MED bilstol.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

chriso89

kia soul vil jeg annbefale.  Den har størst plass i baksete, god sittestilling og lader raskt hvis du må lade.   litt liten bagasjeplass men skaffer du deg gitter så kan du laste helt opp:D    Disse er også ganske rimelige nå brukt og de har 7 års garanti/150k km så om noe skjer er du dekt selv på eldre souls

Trekkoppbil

Spørsmålet er hvor mange hytteturer på 150km tar dere i løpet av det ene året, og hvor mye vil du betale for å slippe et par ekstra ladestopp på turen.
Gamle batterier kan være trasige å hurtiglade.  Det går som regel hvis man ikke hurtiglader til stort over halvfullt, og temperaturen er grei.
Til pendling 45 km, kan man komme svært rimelig ut med en Leaf. Så kan man vurdere Nabobil, når man skal på hytta, hvis det ikke blir for ofte.

Rudi Leo Johan Johansen

Takk for gode svar! Jeg heller mot en Leaf - ser ut til å være det beste valget.


Trekkoppbil

Du bør prøve bilen med barnester.  Det er gjerne beinlengda på dem som sitter i forsetene, som avgjør om det blir god plass eller ikke.

Da håper jeg du har lademuligheter på nytta.

Man kan finne svært billige Leaf på Finn, som kan passe til daglig pendling på 45km, men legg merke til at antallet kapasitetsbarerer kan varierer mye på de eldste bilene.

Leaf er vanligvis ganske kjapp å lade opp til ca halvfullt. Med ett nyere batteri, kan du få full ladehastighet enda litt høyere opp, mens på gammelt batteri kan det være langt værre, og er batteriet både gammelt og kaldt, så nytter det nesten ikke å hurtiglade. Det er vesentlige forskjeller på et batteri på 14 kwt og ett på 37kwt. Er det 15 mil og stigning, så bør du regne flere ladestopp hvis det er en eldre Leaf.

Radial

Prøv bilene med alt pikkpakk og stoler.
Personlig falt jeg for ny MG ZS for å romme 2 voksene, bakovervendt 2åring daglig.

Nye eSoul og eNiro er veldig romslige, gamle soul er veldig liten i bagasjen men grei innvendig.

Som nevnt over, det er benplassen forran som lider av barneseter, derfor MÅ begge voksene være enige i valget av bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA