Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks.

Startet av Kjell Bergesen, mandag 29. juni 2020, klokken 11:12

« forrige - neste »

Kjell Bergesen

Finnes det noen enkel måte å kunne bruke elektrisk kjøleboks i en Model 3? Har ikke funnet sigarettenner, så det antar jeg mangler. Finner heller ikke noen bokser som har USB-tilkobling. Reiser til helgen, og det hadde vært fint å kunne holde drikken kald underveis.

Tesla3John

Sigarett tenner finner du i rommet under midtkonsoll/armlene. Den har et lite lokk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anderskri

Er det ikke en under midtarmlene?

DeepFu

#3
Hvis du løsner baksetet, så kan det ordnes. Det er to hendler i forkant av setet, ca 1/3 vei inn fra hver side. Klikk setet løst og koble fra de to strømkontaktene til sensorer og varme, Det er en på hver side i bakkant av setet. Når du tar ut seteputa, så ser du på høyre side er det et svart isoporlokk over to bolter/ batteriterminaler. De er 12v og er permanent strømførende. Her har jeg koblet på en sigarettenner-skjøteledning med kabelsko, slik at den stikker fram under setet. Vi hadde en stor kompressor-kjøleboks stående i baksetet festet i sikkerhetsselen i hele fjor sommer på europaferie. Men vi er bare to da..

Edit:
Uttaket i midtkonsollen er veldig krøkkete plassert, og lokket på armlenet er så tight fit, at ledninga blir liggende i klem/ låsen går ikke igjen.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

eDooku

Vi bruker pluggen i midtarmlenet, samt en skjøteledning fra Biltema, til å forsyne kjøleboks i bagasjerommet med strøm. Har fungert supert. Ledningen til skjøteledningen er såpass tynn at det faktisk går an å lukke armlenet og lure den mellom baksetene slik at den nesten ikke er i veien...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Handyman

#5
Sitat fra: ew på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:07
Vi bruker pluggen i midtarmlenet, samt en skjøteledning fra Biltema, til å forsyne kjøleboks i bagasjerommet med strøm. Har fungert supert. Ledningen til skjøteledningen er såpass tynn at det faktisk går an å lukke armlenet og lure den mellom baksetene slik at den nesten ikke er i veien...
Det samme gjorde vi i fjor på en tur gjennom Sverige og Danmark. Dersom Sentry er på har man strøm hele tiden.
Vi hadde en slik kompressorkjøleboks
https://www.dometic.com/en-hk/hk/products/food-and-beverage/portable-coolboxes/electric-coolboxes/dometic-coolfreeze-cdf-36-_-64068 og det fungerte aldeles utmerket. Kald mat og drikke hele turen.
La igjen lokket til "kjelleren" i trunken hjemme, og plasserte den i gropa. Passet på å ha litt luftsirkulasjon rundt boksen slik at varmen fra kompressoren ledes bort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ryback

Jeg har samme boks som Handyman. Den står bak passasjersetet og er koblet til sigarettenneren i midtkonsoll.

Det som er litt kjedelig med akkurat denne boksen er at man ikke får åpnet lokket uten å flytte setet ganske langt frem. Jeg skulle gjerne hatt en litt smalere boks, men jeg kjøpte den brukt så da ble det sånn.

Sitcom

På vår 3 dagers biltur puttet vi all mat samt to kjøleelementer i en bag i frunken. Var veldig overrasket over hvor kaldt alt holdt seg, selv om det var en del sol på dagtid. ufattelig praktisk var det også. Unngikk å ha kjøtt der. Kjører hvit tm3.



olekvi

Jeg kjøpte denne https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-20-liter-kjøleboks,-12-V/p/31-8215 på tilbud til 299,- i sommer.  For prisen må jeg si den imponerer, men hadde satt pris på om den skrudde seg av ved en forhåndsinnstilt temperatur. 

Har boksen bak passasjersetet og den lar seg åpne fint der, men setet / seteryggen kan naturlig nok ikke være i bakre posisjon.  For meg som stort sett kjører alene fungerer det veldig fint.

Ellers verdt å merke seg at 12V-uttaket er live også når bilen er parkert så lenge Sentry Mode er aktivert.
'19 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA