Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering fra HW 2.5 til 3.0, er det verdt det?

Startet av automat, mandag 29. juni 2020, klokken 11:04

« forrige - neste »

automat

Har tmx med hw 2.5 og mcu 1, og EAP. Skal jeg slå til på tilbudet med å oppgradere til FSD til 18,8k, som gir oppgradering til hw 3.0

Ikke fordi jeg noen gang regner med å få full selvkjørning. Men mer at med hw 2.5 så blir man akterutseilt med oppdateringer og bug-fixes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jokke

Hw3 har ikke noe med mcu1 og gjøre. Mcu1 kan oppgraderes til mcu 2 og det er ihvertfall verdt det. Hw 2.5 til hw 3.0 kommer du ikke til å merke noe til

mthoring

#2
Hw3 vil gi mer stabil og funksjonsrik selvkjøring. Mcu2 vil gi deg netflix og noen spill.

Du må selv velge hva som er viktig, hvor lenge du kommer til å ha bilen spiller også inn. HW3 vil betale seg mer jo lenger du har den, forskjellen i bruksopplevelse mellom den og HW2.5 er i dag minimal.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emmern

#3
MCU2 er must have.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL


emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

automat

Jeg valgte å ikke kjøpe FSD når bilen var ny, utfra at det ikke ga noe mer funksjonalitet enn EAP. Og det har jo stemt frem til nå.

Funksjonaliteten som er varslet å komme til høsten skal jeg klare å leve uten, men klarer jeg meg uten hw3? Vil EAP forbli buggy på hw 2.5, fordi forbedringer av EAP-funksjonalitet vil kreve hw3, eller kan jeg regne med å få med meg en utvikling uansett?

Mcu1 ->mcu2 oppgradering var ikke en del av spørsmålet mitt. Det er en annen diskusjon. Den oppgraderingen er vel ikke tilgjengelig i Norge ennå? Og det er vel også uavklart hvordan dette påvirker DAB.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JorEl

Sitat fra: automat på mandag 29. juni 2020, klokken 11:04
Har tmx med hw 2.5 og mcu 1, og EAP. Skal jeg slå til på tilbudet med å oppgradere til FSD til 18,8k, som gir oppgradering til hw 3.0

Ikke fordi jeg noen gang regner med å få full selvkjørning. Men mer at med hw 2.5 så blir man akterutseilt med oppdateringer og bug-fixes.
Jeg kjøpte føst EAP, så slo til på et tilsvarende tilbud, for lenge siden...   Det er en god deal, synes jeg.
AP har for meg og bilen min, blitt bedre og bedre, og stadig mer avanserte funksjoner. Tesla arbeider med flere, nam nam..
Når det gjelder biler og utstyr, så vil jeg si at HW3 fort kan bli noe man ikke vil mangle, om bilen en gang skal selges + FSD software/funksjoner.
Har man lagt ut store summer på den "mest avanserte bilen på markedet", så må man jo bare oppgradere med et smil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

Sitat fra: emmern på mandag 29. juni 2020, klokken 12:47
MCU2 er must have.

Smak og behag. Vi har en bil med MCU1 og en Model 3. Jeg merker ikke forskjell av betydning mellom de. Bruker ikke Netflix eller spill, eneste jeg savner på MCU1 er dashcam-viewer. Men det er ikke verdt veldig mye for meg. Kunne vurdert å oppgradere om det kostet maks 5.000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Tråden lyder: Oppgradering fra HW 2.5 til 3.0, er det verdt det? Dette har da ikke noe med MCU å gjøre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pjo

Jeg kjøpte også FSD sist det var på tilbud (16,5K). Som nevnt av andre var rasjonale primært

1. Sikre at jeg fikk HW3 og dermed slapp å bli akterutseilt på utvikling når fokus kanskje legges på HW3. Tenker da på all type funksjonalitet og ikke bare FSD.
2. Sikre eventuell verdi ved bruktsalg. 16,5K utgjorde lite av totalen.
3. Hvis jeg får oppleve FSD funksjonalitet er det ren bonus.

Per tid ikke fått så veldig mye ut av det, men er fornøyd med at jeg oppgraderte og ser frem til oppgradering fra HW2.5-3.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

Motorwatt

Enig. Og når programmerings-kapasiteten etterhvert blir lagt over til FSD-computer som basis, så er det vel store muligheter for at 2.5 før eller siden stopper helt opp. Tror neppe at de vedlikeholder to versjoner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 20:22
Sitat fra: emmern på mandag 29. juni 2020, klokken 12:47
MCU2 er must have.

Smak og behag. Vi har en bil med MCU1 og en Model 3. Jeg merker ikke forskjell av betydning mellom de. Bruker ikke Netflix eller spill, eneste jeg savner på MCU1 er dashcam-viewer. Men det er ikke verdt veldig mye for meg. Kunne vurdert å oppgradere om det kostet maks 5.000,-.

Alt som har med video playback å gjøre er ikke i MCU1. Og det vil jo bli flere og flere ting. MCU1 vil bli liggende langt bak, og til slutt dø.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Har FSD og har ikke fått verdi for en eneste krone foreløpig. Vurderer å selge bilen, og tviler på at jeg får igjen pengene, men kan vel hende den blir litt mer lettsolgt. Troen min på full selvkjøring med dagens hardware (sensorpakke) er ikke-eksisterende, men spørsmålet er vel om de kanskje må gjøre enda flere hw-oppgraderinger før de er i mål for oss, eller om de klarer å vri seg utav det de har solgt med noe juristspråkfjas.

Sitat fra: emmern på mandag 29. juni 2020, klokken 21:24
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 20:22
Sitat fra: emmern på mandag 29. juni 2020, klokken 12:47
MCU2 er must have.

Smak og behag. Vi har en bil med MCU1 og en Model 3. Jeg merker ikke forskjell av betydning mellom de. Bruker ikke Netflix eller spill, eneste jeg savner på MCU1 er dashcam-viewer. Men det er ikke verdt veldig mye for meg. Kunne vurdert å oppgradere om det kostet maks 5.000,-.

Alt som har med video playback å gjøre er ikke i MCU1. Og det vil jo bli flere og flere ting. MCU1 vil bli liggende langt bak, og til slutt dø.
Og for folk flest er alt som har med video playback fullstendig verdiløst og uinteressant. Har mye bedre TV hjemme, så sitter heller der og ser på det enn i bilen, og dashcam har jeg med mye bedre løsning enn det som er levert med bilen, rett i skyen eller direkte trådløst til tlf, med bedre bildekvalitet og med lavere strømforbruk.

MCU2 er også utdatert hardware, og det er nok ikke lenge før den også blir erstattet. Rart om den plutselig blir ubrukelig over natta av den grunn. MCU1 var det beste av infotainment/bilkontroll på markedet for 2,5 år siden, og er fortsatt blant det beste. Men fortsett gjerne å spamme alt av AP/FSD-tråder, som ikke handler om MCU, med hvor drit du mener MCU1 er, så får du sikkert gleden av å havne på opptil flere ignore-lister.  :+1:

emmern

Sitat fra: gr på mandag 29. juni 2020, klokken 21:45
Sitat fra: emmern på mandag 29. juni 2020, klokken 12:47
MCU2 er must have.

Smak og behag. Vi har en bil med MCU1 og en Model 3. Jeg merker ikke forskjell av betydning mellom de. Bruker ikke Netflix eller spill, eneste jeg savner på MCU1 er dashcam-viewer. Men det er ikke verdt veldig mye for meg. Kunne vurdert å oppgradere om det kostet maks 5.000,-.

Alt som har med video playback å gjøre er ikke i MCU1. Og det vil jo bli flere og flere ting. MCU1 vil bli liggende langt bak, og til slutt dø.
[/quote]
Og for folk flest er alt som har med video playback fullstendig verdiløst og uinteressant. Har mye bedre TV hjemme, så sitter heller der og ser på det enn i bilen, og dashcam har jeg med mye bedre løsning enn det som er levert med bilen, rett i skyen eller direkte trådløst til tlf, med bedre bildekvalitet og med lavere strømforbruk.

MCU2 er også utdatert hardware, og det er nok ikke lenge før den også blir erstattet. Rart om den plutselig blir ubrukelig over natta av den grunn. MCU1 var det beste av infotainment/bilkontroll på markedet for 2,5 år siden, og er fortsatt blant det beste. Men fortsett gjerne å spamme alt av AP/FSD-tråder, som ikke handler om MCU, med hvor drit du mener MCU1 er, så får du sikkert gleden av å havne på opptil flere ignore-lister.  :+1:
[/quote]

Uenig. Sentry mode playback er ganske viktig siden man fort kan glemme å sjekke det senere. Og nå har den fått highlights på avspillingen der hendelsen skjedde.

Så er det tilgangen til fremtidige funksjoner der de kan sy sammen videobilder og andre ting du sikkert ikke har tenkt på ennå.

MCU1 er treg og lagger også. Kanskje hvis man styrer masse med å slette gammel data og drive med masse vedlikehold så er det bare å kose seg med det... Samt den tidsinnstilte bomba som er eMMCen. Enjoy! :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA