Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpte en bil "usett" - og den stinker...

Startet av Huawei90, mandag 29. juni 2020, klokken 08:55

« forrige - neste »

Huawei90

Hei, og før jeg begynner: jeg vet at jeg kommer til å både bli kalt dum og naiv. Det får jeg bare tåle.

En "venn av en venn" solgte meg en bil under den verste koronaperioden. Men det var ikke før i forrige uke at jeg fysisk fikk sett på den. Bilen var på andre siden av landet, og vi kjørte rett og slett en "video-visning".

Problemet var at selger ikke nevnte noe om at bilen rett og slett stinker. Det er ikke sånn "jaja, men lukten går nok over om en uke"-stinking. Den stinker virkelig av søppel og sigaretter.  ::)

Spørsmål: er det noen som har en finurlig guide på hva man bør gjøre for å bli kvitt lukten varig?

Har lest litt på nettet (blant annet her og her), og begge guidene foreslår egentlig ganske drastiske metoder. Men det er kanskje det som må til? La bilen stå utendørs med døren oppe i 24 timer osv.?

PS! Dette er det eneste bilforumet jeg er registrert på, så tenkte å ta sjansen på å poste det her.  :P
- Johnny fra Løten

Øyvind.h

#1
Dører åpne 24 timer løser i hvert fall ikke så mye :)
Ozonrens, grundig vask og luktfjerner og lufting over dager/uker vil antakelig hjelpe mye. Litt avhengig av hvor lenge den er røkt i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Jeg kjøpte to sofaer som var stått i et rom hvor det var blitt røykt. Fikk de omtrent gratis siden selger trodde at lukten aldri kom til å gå bort.
Eneste jeg gjorde var å ha de stående ute en stund før jeg tok dem inn, og etter rundt 100 dager var det ikke mulig å kjenne noe røyklukt.
En luftig garasje der bilen står med vinduene åpne vil sannsynligvis fjerne lukten helt, er mitt tips.

cra

I disse korona-tider er det bare å bruke en litt mer avansert maske enn disse tøy-/papirlappene de fleste bruker. Da kjenner du ikke lukta, og ingen vil snu seg etter deg heller.  :laugh:

Men fra skjemt til alvor: Ozonbehandling som Øyvind.h foreslår kan hjelpe mye. Det finnes firmaer som driver med slikt (muligens detailing-firmaer?), eller du kan kjøpe maskin selv. Brodern kjøpte en fra kina da han drev med flipping av båter; enkelte luktet veldig "fuktig kjeller", og det gjorde underverker.

Bonus fun fact: Ozon kan bl.a. lages ved å gjøre en såkalt "corona discharge".  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Eddik er en luktfjerner som tar enkelte lukter veldig bra, dette er miljøvennlig og enkelt. Har brukt dette selv.

Sett en/ett skål eller fat med eddik og la det stå i ett eller gjerne flere døgn.

Kan lukte litt eddik etterpå så er lurt med skikkelig lufting.

Forøvrig er det gode råd om ozon mm.

Btw. en jeg kjenner er kokk og hadde firma som laget fiskekaker. De ble fraktet i stasjonsvogna han hadde. Den var faktisk ikke mulig å redde, var inne til profesjonell rens to ganger men ble så kondemnert

Amatøren

@Huawei90: Sikker på at det ikke er en sur mugglukt?

Mange biler får mugg i pollenfilteret som sitter i ventilasjonsanlegget.

Ut fra luftfuktighet og vær (kan være varmt også så klima kjøler ned mye luft) så har jeg på flere biler måtte bytte pollenfilteret mye oftere enn det serviceintervallene tilsier.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA