Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 12:51
Joda vært utenfor bygrensa og observerer færre elbiler i distriktene, her er noe statistikk;

https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/

Det er vel Oslo, Bergen, Stavanger som har størst tetthet.

Nå bor det vel også flest mennesker i de byene?  Altså har de nok størst tetthet både av mennesker, biler og elbiler. Så ingen ting i den linken din som brøt statistikken ned i elbiler i andel av nysalget eller elbilandel av totalt registrerte biler ned på kommuner (fylker er ikke finmasket nok til å avsløre om bilene er "på landet" eller "i byen").

Bor selv på landet og ser her etterhvert en god del elbiler - både tradisjonelle "langtravere" og mindre "kortrekkeviddebiler" som ant. brukes lokalt (og antagelig som #2 biler). Men har i likhet med deg ingen relevant statistikk å vise til som kan dokumentere det ene eller det andre.
Model S 85D

Ferry

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. juli 2020, klokken 22:09
Bor selv på landet

Hvor i huleste er "landet"? Jeg bor i ei bygd, og her er det veldig høy tetthet av elbiler. Ikke så rart med tanke på at veldig mange her kjører kollektivfelt og bom på tur til jobb hver dag. F.eks er det veldig mange elbiler i bygdene rundt Oslo. Tesla omtales jo av onde tunger som "Asker-Passat". For bygdefolk er alt utenom bygda "byen". For byfolk er alt utenom byen "fjellet". Eller er det "landet"?  ::)

Electric cars in Norway

Ferry, enig  :+1: jeg ser masse elbiler utenfor de store byene her på østlandet og vestlandet. Ikke sjekket nordpå men der vet det er mindre elbiler ut fra statistikkene. Var over fjellet nylig over Hemsedal og det var masse elbiler der også. Herlig :+1: :+1:

Electric cars in Norway

#63
Godt skrevet av foreningen :+1: om hva de tenker om Høyres programkomite som sitter å "rører i grøten" for å finne ut hvordan de skal løse denne utfordringen. Jeg håper de ikke gjør endringer på dagens ordning og gjør de foreningen ønsker "Moms kan vurderes når nybilsalget når 80 prosent elbiler"
:+1: og heller på nuværende stadiet heller bare spiser opp grøten :-)  Men det blir nok endringer er jeg redd for. Det er trist :-1:

Kopi:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/--underlig-a-skrote-sin-egen-elbil-suksess?publisherId=15519297&releaseId=17888155

- Underlig å skrote sin egen elbil-suksess
29.6.2020 09:33:51 CEST | Norsk elbilforening

Høyres programkomité jobber med et forslag om å fase ut elbilfordelene fra 2022. Målet til Stortinget og Regjeringen er at alle nye biler som selges skal være nullutslipp innen 2025.

- Nylig ble det kjent at utslippstallene i Norge synker og drivstoffsalget går ned. Elbiler har mye av æren for dette, så Høyre velger et underlig tidspunkt for å skrote sin egen suksess. En for tidlig innføring av moms vil føre til at salget kommer til å stupe, sier Petter Haugneland.

- For å kompensere for tapte avgiftsinntekter bør Regjeringen heller starte med å reversere de store avgiftslettelsene som er gitt til bensin- og dieselbiler det siste tiåret, sier Haugneland.

Fremdeles velger halvparten bensin- eller diesel

Elbiler blir billigere å produsere etter hvert som batteriteknologien utvikles, men foreløpig fører høye produksjonskostnader til at elbiler er langt dyrere enn bensin- og dieselbiler. Derfor er det altfor tidlig å fase ut elbilfordelene, ifølge Elbilforeningen.

- Fremdeles velger mer enn halvparten av de som kjøper ny bil bensin eller diesel. Det betyr at elbilene fremdeles trenger avgiftsfritaket for å være konkurransedyktige. Forbrukere er smarte og velger det som lønner seg. Fases elbilfordelene ut for tidlig, blir de for dyre for folk flest, mener Haugneland.

Moms kan vurderes når nybilsalget når 80 prosent elbiler

Norsk elbilforening mener at en lav moms-sats tidligst kan vurderes innført når elbilens andel av nybilsalget når 80 prosent på helårsbasis. Full moms kan ikke innføres før nybilsalget når 100 prosent.

- Skal vi nå 2025-målet om kun salg av elbiler, må de sterkeste virkemidlene få virke lengst mulig. Vi er fortsatt inne i en introduksjonsfase, særlig i distriktene, sier Haugneland.

- 10 prosent av den totale bilparken er elbiler. Skifte fra fossil til elektrisk tar tid, understreker Petter Haugneland.

Del
- Høyre risikerer å ødelegge 2025-målet om de fjerner momsfritaket for elbiler allerede fra 2022, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.

Maxwell_400

Beklager hvis jeg har fornærmet noen med klønete formuleringer, det jeg ville poengtere var at bompenger er viktig for mange når det gjelder valg av bil og jeg vil anta at tettheten av elbiler er størst i nærheten av bommer.

Vågalt av meg, men litt statistikk; Elbil andelen i Norge er 9%, Bergen, Oslo, Stavanger har andel 20%,16%, 13%, det betyr at andelen utenfor byene er et stykke under 9%. Andelen i Finnmark er vel 2% men det vil forhåpentligvis ta seg opp når de får ladere.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øystein16

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. juli 2020, klokken 08:50
Godt skrevet av foreningen :+1: om hva de tenker om Høyres programkomite som sitter å "rører i grøten" for å finne ut hvordan de skal løse denne utfordringen. Jeg håper de ikke gjør endringer på dagens ordning og gjør de foreningen ønsker "Moms kan vurderes når nybilsalget når 80 prosent elbiler"
:+1: og heller på nuværende stadiet heller bare spiser opp grøten :-)  Men det blir nok endringer er jeg redd for. Det er trist :-1:

I Oslo kostar ein nybygd bustad for unge relativt mykje, sånn sett kan samfunnet lett ta inn ekstra MVA ved sal av desse ved å halda bilkostnadar låge. Kva skal neste generasjon få billeg?

Amoss

#66
Sitat fra: Ferry på onsdag 08. juli 2020, klokken 22:49
Hvor i huleste er "landet"?

Vel, i mitt tilfelle er det ett område med spred bebyggelse som i hovedsak består i landbrukseiendommer, åker og eng og skog. Og noen hytter der "byfolk" drar ut i fritiden sin for å tilbringe noe tid "på landet" - eller "i skogen".

Joda joda, dette tilhører også en "bygd" der man har ett "senter" med en bensinstasjon og landhandel. Men ikke noe som er i nærheten av å kunne kalles "by" eller "tettsted". Og ja, det finnes også bomstasjoner mer eller mindre "på landet", om enn ikke like mange/dyre som "i byen". Og som du er inne på så er det også en del som pendler helt inn til byen.


Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:35
Beklager hvis jeg har fornærmet noen med klønete formuleringer, ...

Om det er meg du sikter til så er jeg på ingen måte fornærmet :)  Prøvde bare å påpeke at situasjonen nok er litt mer nyansert enn det du så ut til å mene, og at dokumentasjon du linket til på ingen måte underbygde påstandene dine. Tallene du viser til i dette innlegget er mer treffsikre, men var da ikke underbygget med noen link eller referanse til hvor tallene kom i fra.

Men som du også viser til så er det deler av landet som er klart underrepresenterte - noe som nok i stor grad kommer av liten eller helt manglende utbygd lade-infrastruktur. Basert på tallene dine så sier det seg selv at Elbilandelen i Norge unntatt Finnmark er høyere enn 9%. Enda høyere dersom man ser bort i fra også andre regioner med klart under snittet elbilandel av samme eller tilsvarende årsaker. Og da blir ikke forskjellen mellom "by" og "land" fullt så store som du antyder her.
Model S 85D

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 12:51

SNIP

Jeg klarer meg fint med Elbil som nummer 1 bil men den kostet jo mye da, har en ladbar hybrid som brukes kun til småkjøring.

Mulig det bare er meg, men jeg synes det virker komisk når man klager på at elbilen er dyr, når man har en hybrid eller hvilken som helst annen bil i tillegg. Tipper du glatt kunne finansiert en dyrere og enda bedre egnet elbil som bil nr. 1 (og 2 og 3...) ved å holde deg til å ha en bruksbil.

Mange av oss har strukket oss langt for å ha den ene lille bilen vi har, og skulle kanskje gjerne hatt en større om økonomien tillater det, og selv om økonomien ikke skulle være problemet, så er kanskje det å ha plass til større bil, eller flere biler, et enda større problem.

For all del, ei så mange biler du føler du kan og vil, det bryr meg ikke. Men sitt ikke der med flere biler i ditt eierskap og uff deg for at elbilen var så dyr. Selg hybriden, så har bilholdet ditt blitt flere tusen kroner billigere per måned.

#I-lands-"problemer".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Blouberg

Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 01:45
Mulig det bare er meg, men jeg synes det virker komisk når man klager på at elbilen er dyr, når man har en hybrid eller hvilken som helst annen bil i tillegg. Tipper du glatt kunne finansiert en dyrere og enda bedre egnet elbil som bil nr. 1 (og 2 og 3...) ved å holde deg til å ha en bruksbil.

#I-lands-"problemer".
Veldig enig i dette.Er nok mange som "synger for sin egen syke mor" og er redd for prisøkning.  Jeg tror fortsatt det må innføres noe avgift på sikt, hvordan og hvor mye er jeg usikker på. Kanskje ideen med bunnfradrag ikke er så ille? Da tar jo de som kjøper de aller største bilene det meste av støyten.

RJK

Sitat fra: Blouberg på tirsdag 14. juli 2020, klokken 09:30
Sitat fra: RJK på søndag 12. juli 2020, klokken 01:45
Mulig det bare er meg, men jeg synes det virker komisk når man klager på at elbilen er dyr, når man har en hybrid eller hvilken som helst annen bil i tillegg. Tipper du glatt kunne finansiert en dyrere og enda bedre egnet elbil som bil nr. 1 (og 2 og 3...) ved å holde deg til å ha en bruksbil.

#I-lands-"problemer".
Veldig enig i dette.Er nok mange som "synger for sin egen syke mor" og er redd for prisøkning.  Jeg tror fortsatt det må innføres noe avgift på sikt, hvordan og hvor mye er jeg usikker på. Kanskje ideen med bunnfradrag ikke er så ille? Da tar jo de som kjøper de aller største bilene det meste av støyten.

Synes ikke det forslaget er så dumt som det enkelte vil ha det til. Alle biler får like stor lette opp til 600 k om det blir grensesummen, og mva vil da kun komme på det overskytende beløpet.

Da får man og stagget noe av kritikken om at det bare er de rike som får avgiftslettelser, samtidig som utvalget på biler med OK plass og lang nok rekkevidde er i ferd med å ta seg opp.

Siste tilskudd på stammen er jo nye BMW iX3 som ser ut til å komme med en grei totalpakke, der kun egen herjing på ekstrautstyrslistene vil føre til avgifter på den. Skal ikke se bort fra at BMW da ville kommet med noen pakkeløsninger som dekker det viktigste, og fremdeles kommer under grensen, og større pakker der de og er snill på påslagene, for å holde avgiftene nede for eventuelle kunder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jalla

Det er nesten uttrolig å se at det halvgått 2020 fortsatt er mange som mener dagen elbilpolitikk er en lur bruk av fellesskapets midler.

At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.

Hvis klima skal stå i front så er det åpenbart andre måter man bør bruke fellesskapets midler på. Så en endring av denne politikken bør på plass så fort som mulig.

1000kwh

Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
Det er nesten uttrolig å se at det halvgått 2020 fortsatt er mange som mener dagen elbilpolitikk er en lur bruk av fellesskapets midler.

At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.

Hvis klima skal stå i front så er det åpenbart andre måter man bør bruke fellesskapets midler på. Så en endring av denne politikken bør på plass så fort som mulig.
Ja, la oss klage over at vi faktisk kan kjøpe noe uten enorme skatter.

Du kan jo gi litt ekstra penger til staten du?:D

DagfinnN

Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
Hvis klima skal stå i front så er det åpenbart andre måter man bør bruke fellesskapets midler på. Så en endring av denne politikken bør på plass så fort som mulig.
Hvilke åpenbare andre måter treffer bedre enn å fjerne eksos fra byene og ja, mindre utslipp av Co2. Vil gjerne ha noe mer konkret eller bare synsing.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ferry

Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.

Det er mye bedre å få inn null skatt og avgifter på en billigere bil ;)

turfsurf

Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:36
Det er nesten uttrolig å se at det halvgått 2020 fortsatt er mange som mener dagen elbilpolitikk er en lur bruk av fellesskapets midler.

At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.
Så du mener at de bilene som forurenser mest ikke skal erstattes av elbiler?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA