Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022

Startet av batterimannen, søndag 28. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Tellus på tirsdag 30. juni 2020, klokken 21:32
Ser ikke helt poenget med å belønne bilene med de største batteriene. Disse bilene er tunge, mindre energiøkonomiske og også mer foruresende å produsere.

Men det er disse som virkelig får folk til å innse at elbil kan brukes til alt. Det være seg trekking av tunge hengere eller lange reiser. Greit nok; få gjør dette hver eneste dag eller uke, men det er først når man kan (nesten) kjøre slik man gjorde før man får med de siste over.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Store biler med store batteri kjøres lengre og frakter flere mennesker enn små biler med små batteri.
Alternativt må en kjøpe to biler, noe som er mye verre for miljøet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

#32
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 30. juni 2020, klokken 21:48
Ser ingen grunn til å kaste inn håndkledet på elbiler før de fleste fossil-bilene i landet er parkerte.

I Mai var 43% av de nye bilene utslippsfrie. Men med bare 286.000 elbiler av en total bilpark på 5 623 000 har vi ikke mere enn ca 5% elbiler i landet.

Så vi har langt igjen enda. Og vi som er lettest å "overtale" har kjøpt allerede. De fleste av mine venner bryr seg ikke om elbiler. Selv om de har vært med på tur og prøvekjørt, lært at rekkeviddeangst ikke er så skummelt, og burde være klar over de økonomiske fordelene så sitter et kjøp av elbil langt inne.

Hvis vi virkelig vil fjerne fossil forurensning kan vi ikke gi oss når vi bare såvidt har begynt.

Nå er det ingen som ønsker å kaste inn håndkledet. Målsettingen om 100% gjelder personbiler og lette varebiler som utgjør ca 3,3 millioner biler. Med en elbilbestand på ca 330.000 ved slutten av året 2020 vil 10% av bilene være elbiler. I tillegg kommer ladbare hybridbiler som også gjør en god innsats.

Med noe høyere avgifter på fossilbiler (innkjøp og brennstoff) og nye avgiftsregler bør det være mulig å komme nær ambisjonen med at 100% av solgte personbiler og lette varebiler skal være elbiler i 2025. Den største utfordringen blir kanskje å sørge for lademuligheter til de som bor i bygårder og borettslag.

Forslag som går på fritak av moms opp til et gitt beløp er en bastardløsning som ikke vil stå seg over tid og bryter enda mer med det generelle prinsippet for moms enn ikkemoms. Dette Forslaget som Arbeiderpartiet kom med først er elendig og i beste fall veldig populistisk.

engolf

Sitat fra: arthur på mandag 29. juni 2020, klokken 11:42
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juni 2020, klokken 10:47
Sitat fra: 1317142119 på mandag 29. juni 2020, klokken 08:18
Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden.
Men man må ikke nødvendigvis få de inn ved å legge på avgifter. Staten vil få massivt reduserte kostnader p.g.a. reduksjon av luftveissykdommer bl.a, som fort kan dekke inn de tapte avgiftene.

Skjønner tanken din, men vil neppe kunne dekke opp for inntektstapet og vil ta lang tid før det får den ønskete effekt og i mellomtiden gjør man hva?

Inntektstap? Om jag inte tar fel så drar staten in betydligt mer i bilrelaterade avgifter än det som går tillbaka till bilrelaterad infrastruktur. Dagens höga avgifter kan inte försvaras oavsett hur man vänder och vrider på det.

daktari

Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: engolf på onsdag 01. juli 2020, klokken 10:02
Inntektstap? Om jag inte tar fel så drar staten in betydligt mer i bilrelaterade avgifter än det som går tillbaka till bilrelaterad infrastruktur. Dagens höga avgifter kan inte försvaras oavsett hur man vänder och vrider på det.

I "gamle dager" var jeg helt enig med deg. Men etter at elbilen ble ett reellt alternativ så kan de høye avgiftene på fossilbiler forsvares som ett de-incinativ for å kjøpe/bruke noe man ikke ønsker - på lik linje med avgiftene på røyk og alkohol.

Dersom elbilene etterhvert blir pålagt alle de samme avgiftene som fossilbilene har i dag vil jeg igjen bli enig med deg :)
Model S 85D

arthur

Per i dag et årlig inntektstap på tretten milliarder (eller noe sånn) som vil øke til det dobbelte hvis alle kjøper elbiler er ikke småpenger, men vi kan vel bare øke formuesskatten og innføre en statlig eiendomsskatt samt øke avgifter på alkohol og tobakk? Hvorfor ikke fjerne alle avgifter på bilbruk for man må jo bare ha en bil og hvorfor også måtte betale for det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbileier fra Sandnes

Jeg vil tro EU-reglene med stadig høyere bøter år for år til bilprodusentene for CO2-utslipp fra bilparken, vil gjøre fossilbiler stadig mer kostbare å kjøpe. Det vil derfor likevel lønne seg å kjøpe elbil for forbrukeren.

Jeg tror de fleste har forståelse for at vi elbil-eiere også må betale for bruk av veien, samtidig som det er et politisk ønske om å kun null-utslippsbiler innen 2025. Men jeg tenker utslippsbøtene til produsentene må økes betraktelig for at det skal veie opp mot bortfall av f.eks. momsfritak. Jeg er i tvil om det er realistisk.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

daktari

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på onsdag 01. juli 2020, klokken 20:58

Jeg tror de fleste har forståelse for at vi elbil-eiere også må betale for bruk av veien, samtidig som det er et politisk ønske om å kun null-utslippsbiler innen 2025.
jeg har ingen forståelse for dette når oljeindustri får skattefritak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

#39
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juli 2020, klokken 14:19
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.
Kan ikke sammenligne elbilfordeler med Norges viktigste næring og hundretusenvis av arbeidsplasser, det blir rett og slett for dumt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på torsdag 02. juli 2020, klokken 09:47
Kan ikke sammenligne elbilfordeler med Norges viktigste næring og hundretusenvis av arbeidsplasser, det blir rett og slett for dumt.
Så transport er ikke vesentlig for noen av de andre næringene? Jeg mener transport er en grunnleggende nødvendighet  som ikke bør avgiftsbelegges. Unntak for miljøfiendtlige alternativer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Er på tide å fase ut fordelene så lenge det holdes fast på at fossilt får dobbelt så mye i bom, parkering og ferje.

Det kommer mye elbiler i tiden fremover, akkurat nå virker det som prisen og leveringsviljen på vestlige biler butter i mot for dårlig planlegging av innkjøp av batteri og uvilje mot å senke pris på elbiler som tross alt konkurer internt i selskap med fossilt på nesten alle bortsett fra Tesla og en del Kinesisk. Vi får håpe strenger og strengere utslippskrav og bøter i EU kommer til å tvinge fram større volum på elbiler og de må sette ned prisene. Ev bli feid av banen av kinesere og kun levere på merkebeviste og premium kundegruppen. Spør en del amerikanske bilprodusenter hvordan det er å ha en kundegruppe som bokstavelig talt dør ut.

Jeg har vært med og spart med billigere driftskostnader og fordeler til nå 570k på to elbiler på henholdsvis 5 og 2 år eierskap. Hadde jeg kjøpt i dag så hadde elbilene vært mye mer dugandes til langtur og litt enklere i hverdagen, men jeg har vært en liten brikke som har gjort elbilrevolusjonen mulig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ketill Jacobsen

Sitat fra: daktari på onsdag 01. juli 2020, klokken 14:19
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Skjønner du ikke den enkle sammenhengen at når regjeringen kaster 100 milliarder etter oljenæringen så må de ta inn disse pengene fra ett eller annet sted?

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 02. juli 2020, klokken 21:50
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juli 2020, klokken 14:19
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Skjønner du ikke den enkle sammenhengen at når regjeringen kaster 100 milliarder etter oljenæringen så må de ta inn disse pengene fra ett eller annet sted?
Å da synes du det er greit å ta det fra elbilister? (+ brillestøtte til barn og lignende som de har fjernet)

arthur

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. juli 2020, klokken 16:29
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 02. juli 2020, klokken 21:50
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juli 2020, klokken 14:19
Det er helt absurd å kutte fordelene for elbil når oljenæringen nettopp fikk skattelettelser oppunder 100 milliarder. Det kan bare ikke forsvares.

Skjønner du ikke den enkle sammenhengen at når regjeringen kaster 100 milliarder etter oljenæringen så må de ta inn disse pengene fra ett eller annet sted?
Å da synes du det er greit å ta det fra elbilister? (+ brillestøtte til barn og lignende som de har fjernet)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/barn-skal-fortsatt-fa-briller/id2675127/#:~:text=Denne%20ordningen%20gir%20st%C3%B8tte%20til,forebyggingen%20av%20tre%20spesifikke%20%C3%B8yelidelser.&text=I%20statsbudsjettet%20er%20den%20%C3%B8vre,per%20brillepar%20for%20ekstra%20tilpassede.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA