Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Kneppelyd og motstand" i ratt ved små utslag høyre og venstre

Startet av LASOL, søndag 28. juni 2020, klokken 09:07

« forrige - neste »

LASOL

Jeg mener at det har vært tatt opp før men fant det ikke igjen nå. Jeg har fått en lav "kneppelyd" og en merkbar "mostand" i rattet når jeg svinger litt til høyre og venstre.  Skal ha bil på service snart og tenkte å høre på forumet om det er noe andre har opplevd og eventuelt hva som ble skiftet.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Rav4_EV

Da blir "I-shaft" byttet.

Det sitter et akslingskryss i bunn av rattstammen. Krysset går tørt for smøring og havarerer. Trolig fra galvanisk tæring.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

LASOL

Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Ampéreson

Opplevde noe lignende også, best å få den til service før enn siden. Min var det noen skruer som korroderte og feste løsnet til servostyringen. Vanskelig å kjøre med 21" hjul uten servo. Resulterte i en forferdelig ulyd når jeg svingte (uten servo) måtte ringe Falck.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman


LASOL

Leverte bil på service i går. Da hadde den stått parkert noen dager pga Corona og hjemmekontor. Selvfølgelig var det ingen ulyd eller hakk/mostand i ratt når den skulle leveres.  :o
Men han som tok i mot meg noterte ned hva jeg sa og ga beskjed om at skulle problemet komme tilbake i løpet av noen uker så skulle det kunne relateres til besøket i går. (bilen passerer snart 100 000 km)
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

Kneppelyd og motstand ved små utslag er egentlig ikke typisk for defekt I-shaft. Det foregår som oftest stille, og variabel motstand ved større utslag. Kan bli midlertidig bedre hvis bilen brukes mye, men forverres unektelig over tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA