Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svart skjerm

Startet av gooner4ever, lørdag 27. juni 2020, klokken 13:11

« forrige - neste »

geear

Spørsmålet er vel heller om de nyere bilene som har antatt emmc havari faktisk har hatt det. Med en tekniker som ikke har nok kompetanse så kan fort dette bli feildiagnostisert og skiftet hele uniten, eller kanskje kunden har trodd det er det som har vært årsaken, og det er altså flere forskjellige feil som kan føre til at alt er dødt. Som korrupt minne, feil under lasting av ny sw (de kjører to separate partisjoner med hver sin OS-installasjon), død emmc, kuk i computeren, og sikkert noe til.

submarine

Første innlegg her på forumet så skal prøve å trå vart...

Geear, du har fornuftige synspunkter her som jeg støtter.  Svart skjerm er et resultat av noe underliggende som er galt, utslitt emmc er kun en mulig forklaring som ser ut til å ha blitt de-facto forlaring for mange her inne.  Med litt OS og hardware erfaring kan en lett se at mye annet kan føre til at skjermen forblir svart.

Noe jeg tenker på et at fysisk CPU (Tegra i dette tilfelle) faktisk har tatt kvelden, dette burde ikke skje ofte.

En annen ting er at korrupt(e) filsystem (ikke SquashFS men de aktive partisjonene) også kan føre til at prosesser under lokket ikke klarer å starte opp og en ender opp med "svart skjerm".  Korrupt filsystem kan ved visse tilfeller oppstå når CPU tar en hard omstart uten at OS og filsystemet har blitt lukket ned på en ryddig måte (scroll-reset).  Moderne filsystemer har mekanismer for å reparere seg selv (fsck) men hvis omstarten har skjedd på et ugunstig tidspunkt der mye skriving pågikk, kan det være at noe går tapt.  Hva vis en av databasene ble korrupt og programmet som bruker denne databasen feiler å starte?  Dette er nok en av grunnene til at Tesla anbefaler å ta omstart mens en er parkert og filsystemene er lite belastet.  Tesla kan diagnostisere forskjeller mellom slitt emmc og filsystemproblemer, så å bytte emmc kun pga skjermen er svart er litt som å skyte spurv med kanon...

Muffinman

Husk at det finnes svært få tilfeller av at MCU ikke har våknet til liv igjen etter å ha fått ny emmc. Det må ha blitt utbedret tusenvis av disse nå siden det er flere aktører utenfor Tesla som jobber på spreng i USA  (sikkert i et år nå), i tillegg til de nevnte i Nederland, Danmark og Norge. Det skulle nok indikere at havarert emmc er hovedårsaken. Det er også folk som med kompetanse som har ment noe om saken, for eksempel Jason Hughes (kjent som wk057 på tmcforums).

geear

Har du noen konkrete håndfaste eksempler på 2016/2017-biler eller nyere som du er helt sikker på at det er eMMC som har vært årsaken? Eller er det hearsay?

De aller fleste av disse har vel alle vært innenfor garantitiden og fått det reparert hos Tesla så langt? Ser ikke bort fra at mange i så fall kan ha trodd de har hatt emmc-problemet uten å faktisk ha hatt det. Kilden bak dette var frustrert over all feilinformasjonen som verserte på nettet rundt dette med emmc.

Muffinman

#34
Nei, jeg orker ikke lete opp eksempler. Men har fulgt med på flere facebook-grupper, både norske og utenlandske i tillegg til diverse forum i mange år. Blant annet har jeg stort sett hatt oversikt over hva som har rørt seg på TMC forum i USA. Har også hatt kontakt med enkeltpersoner i tocn som var involvert i datainnsamlingen på dette i regi klubben.

Det stemmer naturligvis at årsmodellene du refererer til er blitt ordnet på garanti eller under reklamasjon. Men alle eksemplene jeg har sett (har naturligvis ikke ført logg) beskrevet rundt om har havarert på samme måte(r) som eldre biler hvor man beviselig har hatt defekt emmc.

Det er fint at Tesla har fortalt deg at nyere MCU1 er redesignet, men det står dessverre i motstrid til informasjonen jeg fikk etter bytte på min bil. Så da er de nok ikke enige med seg selv. Det er naturligvis glimrende om nyere er forbedret, sa kilden din noe konkret om hva som er endret i forhold til de eldre?

Det ligger for øvrig info om det TOCN har gjort i sakens anledning på klubbens nettsider og kan leses om du har tilgang.


submarine

Min erfaring er også at 2016-17 biler (vin serie 60k-70k på model S) er mer utsatt for sviktende emmc, noe som kan tyde på produksjonsvakhet i en batch av brikkrer fra Hynix?  De aller fleste av disse burde vel allerede ha blitt tatt hånd av av Tesla?  Selvfølgelig avhenger slitasje mye med hvor ofte bilene har blitt brukt, hyppig bruk av bilen vil slite mer enn biler som stort sett er parkert ved garasjen hver dag...

Er forøvrig litt skeptisk til bytte av emmc.  Jeg har 40 års erfaring med lodding av all verdens ting (mest hobby) og bygget mye elektronikk selv med microcontrollere osv. Mitt gøyeste prosjekt var en tredimensjonal LED-kube 8x8x8 som denne: https://www.youtube.com/watch?v=6mXM-oGggrM

Jeg vet hvor vanskelig det kan være å få en god lodding på alle punkter i den kuben med 512 dioder pluss all elektronikk (har laget flere eksemplarer) og bare tenker på hvor vanskelig det vil være å lodde en brikke med 153 ørsmå kontaktpunkter på en PCB med stor presisjon.  Den brikken vil bli utsatt for konstant vibrasjon og temperatursvingninger over tid som selv den mest hardcore loddeteknikker vil ha problemer med.  Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg tok det skrittet, selv om bilen er utenfor garanti.  Ser prisen på blackscreen.no er over 16.000 kroner (da for dobbel kapasitet), mitt første valg ville vært å prøve å få en deal med Tesla for en rimeligere bytte av MCU og vite at kvaliteten på komponenter og hvordan de er loddet er 100%.

Muffinman

Man får det vel til 8-9 k om man gjør det før havari (preventivt), og nøyer seg med ei 16GB brikke som er dobbelt så mye som originalt. Da må man skru selv.

Enig i at det er ting som kan gå galt i en slik loddeprosess, også når det gjelder holdbarheten. Det gis riktignok  en begrenset garanti som jeg tenker er verdt mye; jeg antar at sannsynligheten for feil er størst den første tiden (ref badekarkurven). Men jeg har også tenkt mye på hvor man egentlig burde betale for slikt, gitt alternativet som er å få en helt ny enhet. Det er jo andre ting som kan gå galt på en MCU. Det hjelper ikke med strøken emmc om lcd-panelet begynner å lekke, for eksempel. Blackscreen bytter paneler også, men da har man betalt enda litt til for å koste på en gammel enhet. Har man bare 3g på den gamle enheten mener jeg at alternativet å bytte hos Tesla helt klart er det beste til litt over 20k. Da får man en ny enhet med 2 års begrenset garanti, 4g oppgradering og alt er tross alt helt nytt.

submarine

Veldig enig i din kommentar ang 3G/4G modem og evt. bytte hos Tesla.

Se forøvrig denne fortvilte Twittermeldingen fra Berlin som ber Elon om en løsning på problemet: https://twitter.com/intermobility_b/status/1281989505654956034

jkirkebo

Sitat fra: submarine på søndag 12. juli 2020, klokken 11:05
Min erfaring er også at 2016-17 biler (vin serie 60k-70k på model S) er mer utsatt for sviktende emmc, noe som kan tyde på produksjonsvakhet i en batch av brikkrer fra Hynix?  De aller fleste av disse burde vel allerede ha blitt tatt hånd av av Tesla?  Selvfølgelig avhenger slitasje mye med hvor ofte bilene har blitt brukt, hyppig bruk av bilen vil slite mer enn biler som stort sett er parkert ved garasjen hver dag...

Min X75D fra mars 2017 sviktet ihvertfall MCU på etter to år og ca. 60km. Fikk ny, som fungerer fint ennå. Jeg har dog null peiling på hva som var galt med den, men symptomene var de samme som for emmc-feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Hadde svart skjerm på min og, men det var ikke eMMC. Og hadde sannsynligvis ikke visst det ikke var det hvis ikke jeg hadde hatt unormalt tett dialog.

Fikk du hastighetsvisning i mph, jkirkebo? Og vet du sikkert at de skiftet hele uniten?

jkirkebo

Sitat fra: geear på søndag 12. juli 2020, klokken 12:38
Hadde svart skjerm på min og, men det var ikke eMMC. Og hadde sannsynligvis ikke visst det ikke var det hvis ikke jeg hadde hatt unormalt tett dialog.

Fikk du hastighetsvisning i mph, jkirkebo? Og vet du sikkert at de skiftet hele uniten?

Husker ikke ang. mph men tror ikke det. Hele MCU ble byttet ut ja. Det står tydelig på service-fakturaen og jeg fikk også den informasjonen muntlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellemelle

Man får vel ikke en helt ny enhet fra Tesla, det er vel en refurbished? Hvorfor skulle de ellers kreve å beholde den gamle enheten når de bytter?

Muffinman

For å unngå at de gamle havner på et marked de ikke ønsker skal vokse, muligens?

MuskElBil

Dersom Tesla betaler for reparasjon, dvs garanti eller goodwill, har de nok sin fulle rett til å beholde utbyttet del.
Dette kan f.eks være for å sende til fabrikk for undersøkelse osv.
Er utbyttet del kundebetalt som ny del skal normalt eigar av bilen kunne beholde utbyttet del.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Veggen

Rykter på TMC sier at remanufactured MCU1 fra Tesla nå utstyres med 32GB eMMC.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4829249/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA