Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svart skjerm

Startet av gooner4ever, lørdag 27. juni 2020, klokken 13:11

« forrige - neste »

Teslamann85

Min P85D 2015 mod skjedde dette med i går. Skjermen er helt svart, skjermen foran rattet virker, men kmh viser feil , viftehastighet etc virker ikke, blinklys lager ikke lyd.

Skal ha den på Tesla i morgen, de mente kanskje en oppdatering kunne hjelpe. Er det noen av dere som har opplevd at det faktisk er en løsning på dette utenom å bytte skjermen? Tesla skulle ha ca 23 lapper for dette. Bilen har gått 63.000 og garanti gikk ut for 3 mnd siden. Har noen her prøvd på en evt Goodwill hos Tesla før?

gooner4ever

Min hadde gått godt over garanti både på år og km så jeg valgte å bare bytte minnebrikke. Det var før minnebrikken var helt gåen. Det er vel en del dyrere å bytte minnebrikke hvis den først er røket så da er det et vurderingsspørsmål hva som lønner seg.

Teslamann85

Kan det være minnebrikken som er gåen og ikke skjermen? Hva koster en ny brikke evt?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Teslamann85

Takk. Venter fortsatt på svar fra Tesla på hva som er feil.
Hvis det er skjermen så må det vel være mulig å få tak i en slik på høggerb så få et firma til å montere den?

Muffinman

Da må uansett innholdet fra den gamle emmc brikka kopieres over til den nye skjermen. Den inneholder nemlig "sjela" til bilen - VIN, kilometerstand, alle innstillinger osv.

MeTesla

For to uker siden satt jeg i bilen og slettet gamle navi destinasjoner fra bilens minne mens bilen ladet opp til langtur. Og mens jeg gjorde det, gikk bilens storskjerm i svart... Den lille virket som normalt.

"der røyk MCUen!" tenkte jeg og det var ganske fortvilt, garanti er utgått, vi skulle kjøre 50 mil den dagen...

Jeg tenkte at jeg kan jo forsøke å resette bilen ved å presse inn de to hjulene på rattet. Ingen ting skjedde - men jeg hadde jo god tid og fortsatte å holde knappene inne. Og etter noe som føltes som en EVIGHET så våknet faktisk MCUen etter denne nær-døden opplevelsen...

Alt fungerer som det skal nå. Og jeg har tilbakelagt over 200 mil siden da.

geear

Sitat fra: Teslamann85 på onsdag 08. juli 2020, klokken 23:02
Min P85D 2015 mod skjedde dette med i går. Skjermen er helt svart, skjermen foran rattet virker, men kmh viser feil , viftehastighet etc virker ikke, blinklys lager ikke lyd.

Skal ha den på Tesla i morgen, de mente kanskje en oppdatering kunne hjelpe. Er det noen av dere som har opplevd at det faktisk er en løsning på dette utenom å bytte skjermen? Tesla skulle ha ca 23 lapper for dette. Bilen har gått 63.000 og garanti gikk ut for 3 mnd siden. Har noen her prøvd på en evt Goodwill hos Tesla før?
Det er flere forskjellige problemer som fører til svart skjerm, og det er kun ett av de som er relatert til minnebrikka, men flere av de KAN føre til at hele byttes (iallfall hos Tesla). Noen kan løse kun med softwarearbeid eller ekte reset. Men hvis den viser fart i mph så er det et symptom på at det er minnebrikka som er død... dessverre er det også ganske sannsynlig på tidlige Model S, men lite sannsynlig på senere S og X (fra ca. 16 eller noe).

Teslamann85

Takk for svar.
De har fortsatt ikke sett på den. Forstod det er er lite håp siden han inne på Tesla sa han fikk tilgang til bilen fra pc ( Tesla service på tlf sa de ikke fikk tilgang).
Så er vel enda ikke så mye gjøre før de har sjekket...

geear

Det kan hende de løser det med å manuelt restore squashfs. Det er også andre feil som de faktisk kan rette uten hw-bytte.

Muffinman

Alle biler med MCU1 har denne svakheten, men jo nyere jo mindre er brikka hamret av loggingen. Det kan dog se ut som det er relativt få av de aller tidligste bilene som har hatt havari sammenlignet med f.eks. 2015. Dette selv om en tar i betraktning at det var solgt flere biler i 2015. Dataene som TOCN har samlet inn kan også indikere dette, selv om det ikke er åpenbart nok til å sette to streker under.  Det korrelerer om ikke annet med tilstandene her i gården; 2015 har hatt havari, 2013 har ikke hatt havari. 2013 har passert kilometerstanden 2015 havarerte på.

dettvardett

til dere hvor skjermen har vist tegn til å feile men så kommet tilbake utenfor garantien, som lange reboots osv, den vill feile helt tilslutt, det er bare snakk om tid, så lureste man kan gjøre er å bytte minnebrikken før den feiler og ikke kan leses og byttes av tredjepart. da er eneste utvei tesla og "ny" mcu1. sure penger med tanke på at mcu2 kan komme som oppgradering senere.

Muffinman

Brikken kan i de aller fleste tilfeller kopieres selv om MCU har gått i svart. Men det koster mer å få det gjort. Det er nedelandske , danske og etterhvert norske firma som utfører dette. For eksempel blackscreen.no.

geear

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. juli 2020, klokken 20:36
Alle biler med MCU1 har denne svakheten, men jo nyere jo mindre er brikka hamret av loggingen. Det kan dog se ut som det er relativt få av de aller tidligste bilene som har hatt havari sammenlignet med f.eks. 2015. Dette selv om en tar i betraktning at det var solgt flere biler i 2015. Dataene som TOCN har samlet inn kan også indikere dette, selv om det ikke er åpenbart nok til å sette to streker under.  Det korrelerer om ikke annet med tilstandene her i gården; 2015 har hatt havari, 2013 har ikke hatt havari. 2013 har passert kilometerstanden 2015 havarerte på.
Her er det nok ikke helt så rett frem.. MCU1 har ikke vært lik fra 2013 til 2018 i følge Tesla selv, og problemene er visst forskjellige avhengig av år/modell..

Muffinman

Vel, TOCN sitter på en del tall om saken uten at jeg har tilgang på dem nå. Men designet er likt, selv om Tesla mener noe annet. Jeg har tittet inni den nye som ble montert på 2015-modellen, og den originale på 2013 modellen. Så vidt jeg kan se er de like. Det er også en god del 2016 og 2017 modeller som har havarert, men naturligvis ikke like mange siden de er nyere og den berømte hamringen mot emmc-brikken ikke har fått pågå like lenge (og nå er den kraftig redusert). Men brikka er like fullt 8GB på disse også, og firmwareimaget er så stort at wear levelling ikke fungerer som det skal. Nyere biler vil sannsynligvis ikke få havari på lenge men det er i hovedsak pga at slitasjen ikke rakk å komme så langt før loggingen ble redusert, ikke fordi designet på selve MCU er bedre.

Når det er sagt, det mangler ikke på teorier om at AP/D biler og nyere har _større_ sjans for havari pga varmere driftsmiljø og høyere last på MCU. I tillegg skal det ikke mer til enn at Tesla feilmonterer en luftkanal i dashen om de er inni der, så blåser lufta som varmer kupeen rett på MCU. Er ikke fritt for at en del eiere som demonterte enheten for reparasjon har gjort det funnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA