Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Prøvekjørt  (Lest 1047 ganger)

dundun

• Sr. Member
    • Vis profil
Prøvekjørt
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 13:25 »
Nå har jeg endelig fått prøvekjørt, og sitter igjen med et veldig godt førsteinntrykk!

Liten, leken og godtsammenskrudd bil med masse fancy teknologi og en svingradius som fikk meg til å le høyt. Flotte seter, kjip treimitasjon, gode skjermer.

Er litt i tenkeboksen ang. bestilling, men er veldig fristet!
« Siste redigering: Fredag 26. Juni 2020, klokken 13:39 av dundun »
Bestilt: Honda E Advanced
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

batterimannen

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Prøvekjørt
« Svar #1 på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 21:53 »
Teslabjørn har den til 2 uker med testing nå. Har allerede kommet ut to videoer. Kan være greit å følge med på dem om du vurderer bilen?
Hyundai Kona electric 2019

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 08:17 »
Jeg prøver stort sett å være en positiv fyr og forsøker å fokusere på det gode i nye elbiler og andre tekniske duppeditter som kommer på markedet :)

Når det gjelder Honda E så er det jo mye morsomt og fancy der, og designen er jo også spennende for en bil som hovedsaklig skal være en by-bil.

MEN! Jeg synes faktisk det er på sin plass å komme med en sterk advarsel til de som vurderer å kjøpe denne bilen. Alle vi med litt elbil erfaring  vet jo at med så liten rekkevidde så kommer man fort til kort.

Her er min første reaksjon fra da jeg prøvesatt bilen for noen måneder siden.
Flott bil med fin design, og sikkert populær som spillkonsoll for kidsa.
Men fikk litt "Trilling flashback" av den GOMen der.
Merk at jeg snakker om I-Miev trillingene - og ikke E-UP trillingene.

Jeg synes Bjørn Nyland sier det veldig bra her; se tittelen på hans videoer.

mvh
Hugo

EDIT: Her er videoene  https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos
« Siste redigering: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 08:21 av goggo »
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Samco

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 08:55 »
Liten og kul men ... nei takk

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 11:38 »
Om en klarer seg med rekkevidden og plassen må jeg si dette er den desidert kuleste småbilen på markedet. Endelig en bil som ser litt ut som en kul prototype både innvendig og utvendig!
Hadde jeg vært i markedet for en bil nr 2 til småkjøring hadde jeg ikke vært i tvil!
Mtp kameraspeil tror jeg dette er første bil jeg har sett som har en bra implementering av disse. Ryggespeil svitsjes mellom kamera eller ordinært speil med en spak, skjerm for sidespeil er plassert høyt og ut til sidene mtp at en uansett må sjekke blindsone. Flere nyttige funksjoner som AC strøm, tilkobling HDMI +++.
Håper noen i nabolaget kjøper en :)
« Siste redigering: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 11:43 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dundun

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 17:23 »
Som jeg har sagt tidligere har jeg liten forståelse for holdningen om at en elbils kvalitet kan regnes ut fra rekkevidde og pris. Det er rett og slett noe tull og viser totalt manglende forståelse for bilinteresse. Ikke alle velger bil med fornuften. "Space not good", "Range not good" kan også beskrive en Ferrari. Selvsagt er en Leaf et mer fornuftig valg, men for oss som vurderer Honda E eksisterer ikke Leaf og Zoe - de er rett og slett ikke i nærheten av å være aktuelle kandidater. Da kjører jeg heller gammel bensinbil.
« Siste redigering: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 17:26 av dundun »

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 17:54 »
Rekkevidde og plass er jo opp til hver og en. For noen vil 10-20 mil være mer enn nok, for andre ikke. Eneste store drawback jeg ser er horisontal ladeluke. Finner sikkert løsning på det også, men for meg som lader utendørs hele året kan det potensielt være så problematisk at jeg ikke kunne hatt den. Ellers er den veldig kul på mange områder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

goggo

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 18:43 »
Som jeg har sagt tidligere har jeg liten forståelse for holdningen om at en elbils kvalitet kan regnes ut fra rekkevidde og pris. Det er rett og slett noe tull og viser totalt manglende forståelse for bilinteresse. Ikke alle velger bil med fornuften. "Space not good", "Range not good" kan også beskrive en Ferrari. Selvsagt er en Leaf et mer fornuftig valg, men for oss som vurderer Honda E eksisterer ikke Leaf og Zoe - de er rett og slett ikke i nærheten av å være aktuelle kandidater. Da kjører jeg heller gammel bensinbil.

Forsåvidt enig med deg i det du sier, og jeg ser ingen problemer med de som har erfaring nok til å vurdere at rekkevidden er god nok for sitt behov.
Det jeg tenkte på med min advarsel lengre opp i tråden er mere de som er førstegangskjøpere og ikke blir fortalt av Honda selgeren at denne bilen har betraktelig mindre rekkevidde enn andre nye elbiler i samme prisklassen.
Vi har jo for eksempel sett at mange har klart å kjøpe forrige modell av Zoe uten å få med seg at de ikke kan hurtiglade og ikke kan lade på IT nett, selv om det har vært drøssevis av advarsler i media om dette.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

batterimannen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 21:25 »
Endelig en bil som ser litt ut som en kul prototype både innvendig og utvendig!

Ja, i tillegg til BMW i3, så er den en av de mest "prototype-aktige" i produksjonsversjon. Synes allikevel at Honda E ikke har så kult design, men liker at de lager en småbil full av bra funksjoner og teknologi.
Hyundai Kona electric 2019

odahle

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 09:12 »
Selv om den ikke har rekkevidden, så er det utrolig mye som frister med denne bilen. Som dere nevner, få andre biler so jeg syns er så kul som denne! Litt den samme følelsen jeg fikk med BMW i3 første gangen. Hadde jeg ikke hatt behov for plass til barnevogn og flere barneseter i nummer to bilen, så hadde denne absolutt vært spennende. Mer enn nok rekkevidde som matpakkebil i hverdagen, spør du meg.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

dundun

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 10:38 »
Anbefaler prøvekjøring! Veldig annerledes å kjøre enn det meste jeg har prøvd av småbil, minner mest om en Mini. Jeg kjøper neppe i denne omgang pga kjipe etterlikningsmaterialer og litt jalla ux, men liker den godt!

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #11 på: Torsdag 09. Juli 2020, klokken 19:20 »
Så E nå i dag på veien rett ved Honda i Bærum på Billingstad. Den var ute å luftet seg sikkert med en kunde og en bilselger. Må legge til at jeg synes den ser veldig tøff ut da. Veldig spesiell med den snuta med de frontlyktene. Herlig :+1: :+1:

chrjh

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 13:26 »
Prøvekjørt. Meget bra design og bra byggekvalitet, men skuffende rekkevidde, motorkraft og ladekapasitet. Det ble vel forespeilet opp til 100 kw. Denne vil nok bli en ny CRZ flopp for Honda. Kanskje vi vil se EV sportsbil konseptet som ble vist samtidig med Honda E i nær framtid som vil rette opp mange av disse tingene?

dundun

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: Mandag 03. August 2020, klokken 18:07 »
Ombestemte meg og kjøpte i dag. Får den på onsdag (utstillingsbil).

Bytter ut en i3 18hWh så rekkevidden blir er stort hopp opp (men var helt happy med i3 også!)
« Siste redigering: Mandag 03. August 2020, klokken 18:10 av dundun »