Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegget ved tunnelbrann

Startet av sims, fredag 26. juni 2020, klokken 10:02

« forrige - neste »

sims

Hypotetisk spørsmål for de fleste forhåpentligvis, men hvordan ville dere brukt klimaanlegget (med bioweapon filteret) ved tunnelbrann? Ved å slå på BDM så går jo vifta på max og all luft kommer utenfra & går gjennom filteret. Men er det lurt, ref denne anbefalingen om å bruke omlufting? https://www.dinside.no/motor/denne-knappen-kan-vaere-livreddende/72056083

Klykken

Jeg TROR dette ikke vil fungere særlig bra og at røyk vil sive inn. Det er jo ikke en 100% tett innkassing dette filteret står i.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Ganske sikker på at du skal holde øynene på veien og prøve å komme deg så fort som mulig ut av tunnellen.

Står du derimot fast i en mindre utsatt del av tunnellen, tenker jeg at teslafilteret fjerner forrurensning i luften på PM2,5 nivået, det gjør at den er egnet ved feks skogbrann hvor det bra med oksygen men hvor partikkelforurensning kan være farlig. Karbonmonoksyd og giftige gasser klarer den vel ikke å gjøre noe med og jeg antar at det er de som vil drepe deg. Tipper derfor at om du vil dø fort uten å hoste så kjører du bio defence, om du vil dø sakte og hoste (eller håpe på å bli reddet) så skrur du av vifta.

JorEl

Trodde et kullfilter tok seg av giftgasser? Og at partikkler ville få problemer med Bio-Defence filteret?

Hadde jeg hatt Bio-Defence, så hadde jeg skyndet meg å sette det på, mens jeg hadde skrytt til medpassasjerene om at dette er ikke et problem, fordi jeg har Bio Defence :o


https://www.tesla.com/no_NO/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

automat

Biodefence vil ikke hjelpe mot kullosforgiftning, eller for lavt oksygeninnhold i luften.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA