Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3S hva med vanlig i3?

Startet av Elbilusikker, fredag 26. juni 2020, klokken 01:10

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: moonbuggy på søndag 28. juni 2020, klokken 14:54Sprekere? Tja, samme motor, samme restriksjoner. Det som begrenser effektuttaket er varmeutvikling. Samme kjølesystem, samme tidsbegrensning før SW trapper ned. De få hestene fler man kan hente ut teoretisk i et kort, kort øyeblikk, blir stort sett papirhester i salgsfolderen.

Jeg har ikke prøvd S-utgaven selv, men mener å ha fått med meg her på forumet og andre steder at i3s oppleves sprekere fra 80 km/t og oppover(?) Effektuttaket kan være begrenset av kjølekapasitet, men da tror jeg vi snakker om mye lenger tidsrom enn en typisk akselerasjon. Det er ganske stor termisk masse i motoren. Jeg tviler på om den rekker å bli varm i løpet av 7 sekunder elns. I teorien er det bare å "åpne slusene" fra batteri til motor og få "ubegrenset" effekt. I praksis er det såklart en rekke begrensninger. Batteriet ikke minst, jfr. Tesla-gate. Høy virkningsgrad og kjørelengde betinger en relativt stor motor, kraftige halvledere og batteri med lav indremotstand. Da får en med mulighet for høyt effektuttak på kjøpet. Det er mest ikke til å unngå. Pådraget er nøye styrt og regulert. Det hadde vært interessant å teste ut hva den egentlige begrensningen er. Om man ikke bryr seg om helsa til batteriet og andre komponenter. Tipper systemet er kapabelt til å klippe mekanikken tvers av om elektronikken ikke begrenset pådraget. Tesla har jo en viss erfaring med denslags..

Orbit

Fra gammel tråd:
Sitat fra: Orbit på fredag 02. februar 2018, klokken 08:31
Sitat fra: TM på fredag 02. februar 2018, klokken 06:50
Rekkvidden for 20 tom som er standard på FC er åpenbart lavere enn 300, men er ikke oppgitt. Kanskje den er 290 km og i3S med litt bredere dekk 280 km.
Helt riktig gjettet! BMW slapp tall for standard 94Ah med 20" da i3s ble lansert. Og NEDC på i3 er 300km på 19", 290km på 20"; mot for i3s 280 km på 20" sommerdekk.

Effekt-kurvene i samme dokument viser også at der er mye mer piff i i3s enn økningen i toppeffekt (125 -> 135kW) tilsier. I 80km/t og over har du +20-30% mer krefter tilgjengelig på grunn av flatere effektkurve.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbilusikker

Takker for en del forskjellige og andre svar:) ser ut som det blir en vanlig i3 FC og ikke i3s. Enig i at prisforskjellen ikke kan forsvares.
Hadde planer om og kjøpe en på Bilia Hønefoss. Men fikk ikke hjelp der, så fant en annen forhandler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA