Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3S hva med vanlig i3?

Startet av Elbilusikker, fredag 26. juni 2020, klokken 01:10

« forrige - neste »

Elbilusikker

Hei. Hatt leaf og prøvd up og egolf. Idag var jeg og prøvekjørte 2018 i3s 94ah og fy for en rakett. Var som og kjøre gokart, rett og slett en herlig opplevelse. Likte at den er mere styla enn vanlig i3.

Men den har ikke utstyret som jeg er ute etter. Fully charged.

Spørsmålet er. Hva går man glipp av ved og velge en i3s kontra vanlig i3?
Vet styling og 14 hk. De 14 hk merkes vell ikke annet enn at modus sport gjør bilen kjappere. Å det var forskjell fra comfort til sport som fy synes jeg. Finnes sport mode i andre i3 ? (Så en i3s tilsalgs uten sportmode å forestår ikke det)

Kan i3s hurtiglades?

Redd man kjøper en vanlig i3 94ah og angrer på at bilen er som alle de andre i utsende. Falt skikkelig for utsende på i3s.


turfsurf

Forskjellen på i3S og i3 er stort sett

+ tøffere styling
+ bredere dekk og sporvidde
+ litt bedre aks og høyere toppfart
+ mere stabil på motorvei
- litt lavere bakkeklaring
- litt høyere forbruk
- mangler parkeringsassistent

Begge hurtiglader like fort/sakte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Har aldri prøv i3s, men ble meget skuffet over i3 120 ah etter å ha hat i2 60ah i 4 år. Det sies at i3s har mer gocart kjøreegenskaper slik 60 ah og mulig 94 ah har.

Ville prøvd før jeg handlet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

#3
Hvis du vil ha styling/utseende til i3S så kjøper du «vanlig» i3 med Sportspakke til ca. 12.000. Det gir deg akkurat samme sportsunderstell og skjermbredere (bilen ser makan ut) og du får også med de flotteste felgene 431 (og 428 Vinter) i samme pakken. Røverkjøp !!! i3S koster fort 40.000 mer. Det eneste du ikke får med sportspakken er 14 (steindyre hester som strengt tatt ikke er nødvendig, siden den går som et fly allikevel) og de to frontleppene i front (+et merke i golvet).

Jeg ville ikke gått for Fully Charged på grunn av interiøret. Det mørke skinnet og svarte interiørtrekket er tragisk, mørkt, inneklemt, varmt på sommer/kaldt på vinter. Prøv å få tak i Lodge interiør istedet - en helt annen bil og opplevelse på innsiden. Bestiller du ny bil kan du bare si «vanlig i3 med Sportspakke og Lodge interiør, takk» Gjerne utstyrt ellers som FC, men ikke soltak (waste of money, ekstra vekt høyt oppe, støyende, små glugger). Bil på bilde er vanlig i3 m/sportspakke

fonberg

Sitat fra: bromm på fredag 26. juni 2020, klokken 09:20
... Bestiller du ny bil kan du bare si «vanlig i3 med Sportspakke og Lodge interiør, takk» Gjerne utstyrt ellers som FC, men ikke soltak (waste of money, ekstra vekt høyt oppe, støyende, små glugger). Bil på bilde er vanlig i3 m/sportspakke

Det er vel en del utstyr man går glipp av om man ikke velger FC, bl.a. HK lydanlegg, stor midtskjerm osv?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

bromm

Sitat fra: fonberg på fredag 26. juni 2020, klokken 15:11
Sitat fra: bromm på fredag 26. juni 2020, klokken 09:20
... Bestiller du ny bil kan du bare si «vanlig i3 med Sportspakke og Lodge interiør, takk» Gjerne utstyrt ellers som FC, men ikke soltak (waste of money, ekstra vekt høyt oppe, støyende, små glugger). Bil på bilde er vanlig i3 m/sportspakke

Det er vel en del utstyr man går glipp av om man ikke velger FC, bl.a. HK lydanlegg, stor midtskjerm osv?
Jeg skrev vel «gjerne utstyrt ellers som FC». Poenget er at man får en mye bedre bil, hvis man ber den late selgeren om å sette sammen en bil man selv ønsker (noe han er pliktig til å gjøre, istedet for å selge en 'ferdigpakke' ála Toyota). Det er tross alt BMW dette her...

JorgenM

// ---- OBS: ikke i3/i3S-relatert

Ja disse ferdigpakkene er noe herk egentlig.

Min i-Pace er en S (innstegsmodell) med 300k i ekstrautstyr, trolig bedre utstyrt enn de fleste HS som er en slik ferdigpakkevariant. HS med akkurat det utstyret jeg villa ha ble langt dyrere, bl.a pga noen skinnseter som jeg ikke ønsker å slite med på sommers tid.

Hadde problemer med matrix-lysene på min "S" og da var det selvsagt mange på Facebook-gruppa som måtte kommentere at S har ikke matrix-lys... Jo, visst F*** har min S det :police:

--- //
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

Ferdigpakker er noe herk. Men, slipper man unna uten heftige prispåslag?
Jeg prøvde å skreddersy min i3, men endte opp med høyere pris enn en langt bedre utstyrt kampanjebil.
Selger beklaget misforholdet, men slik var det. Kampanjene ble dekket av BMW, mens rabatt på skreddersydd bil, gikk direkte på forhandler....

bromm

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 27. juni 2020, klokken 13:59
Ferdigpakker er noe herk. Men, slipper man unna uten heftige prispåslag?
Jeg prøvde å skreddersy min i3, men endte opp med høyere pris enn en langt bedre utstyrt kampanjebil.
Selger beklaget misforholdet, men slik var det. Kampanjene ble dekket av BMW, mens rabatt på skreddersydd bil, gikk direkte på forhandler....
Tja... Da er man evt. ikke interessert nok i få den bilen man virkelig vil ha. Fully Charged har spesielt 3 ting som er totalt uinteressant for min del: Suite interiør (7.000 ekstra ift. Lodge), Soltak (9.000 ekstra) og Comfort Access (2.300 ekstra og direkte ubrukelig, samtidig som det gjør det griseenkelt med repeater å bryte seg inn i bilen). For de 18.300 kronene vil jeg heller ha en bil jeg blir 100% fornøyd med...

SveinJ

Jeg har hatt en 94Ah FC og nå en 120Ah FC og er mer fornøyd med den siste. Ligger mer behagelig på veien, lenger rekkevidde, kjapp nok til å miste lappen. Deilig med takluke og LED-matrix. Mørkt interiør er også toppers.
S-utgaven er ikke noe for meg, der jeg bor og på de veiene jeg kjører. Tilsammen 140 000km med de to modellene.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Toalmar

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. juni 2020, klokken 06:35
Forskjellen på i3S og i3 er stort sett

+ tøffere styling
+ bredere dekk og sporvidde
+ litt bedre aks og høyere toppfart
+ mere stabil på motorvei
- litt lavere bakkeklaring
- litt høyere forbruk
- mangler parkeringsassistent

Begge hurtiglader like fort/sakte.
Kjøpte en BMW i3s 2018 modell for en måned siden og den har nå parkeringsassistent så godt jeg kan skjønne. Har knappen i midtkonsollen og det står i instruksjonsboken.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Electric cars in Norway

#11
Toalmar: jeg sjekket dette selv en gang. Mener at hvis du har 508 Park Distance Control (PDC) listet i din kontrakt så stemmer det. Man kan også enkelt gå inn på BMW vin code reader og taste inn eget vin nr og sjekke selv. Kansje noen av disse tre under virker :+1:

https://www.mdecoder.com/

http://bimmer.work/
https://bimmercat.com/bmw/en/vin/decoder/online

moonbuggy

i3s er vel bare en "gimmick"?
Sprekere? Tja, samme motor, samme restriksjoner. Det som begrenser effektuttaket er varmeutvikling. Samme kjølesystem, samme tidsbegrensning før SW trapper ned. De få hestene fler man kan hente ut teoretisk i et kort, kort øyeblikk, blir stort sett papirhester i salgsfolderen. Luftfangende plastvinger ved hjulbuene bergrenser rekkevidden. Pent? i3 har karakter, som f.eks. en boble hadde, men få vil kalle den pen. Plast rundt hjulbuene, eller annet blings, gjør ingen forskjell. (Min subjektive mening)

Electric cars in Norway

#13
moonbuggy: ai ai tror du gikk på en lei smell nå :laugh:  :blank: :blank:

Mange i3 eiere synes nok at den bilen de selv eier ser pen ut. De har tross alt betalt for bilen de eier.

Jeg synes også at i3 ser pen ut.

Kopi:
"Pent? i3 har karakter, som f.eks. en boble hadde, men få vil kalle den pen. Plast rundt hjulbuene, eller annet blings, gjør ingen forskjell. (Min subjektive mening)"

moonbuggy


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA