Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona VS KIA Niro 2019. Hvilken rommer mest?

Startet av acedynamite, torsdag 25. juni 2020, klokken 21:58

« forrige - neste »

acedynamite

Me er ein familie på fem. Tre barn på 3, 7 og 10 år. Me trenger ny elbil med lengre rekkevidde til rundt 350-400.000kr. Har sett litt på både Kona og Niro. Personlig synest eg Kona er finere, men mulig Niro er litt større.
Erfaringer rundt lagring og plass til barn? Tenker å sette på takboks uansett hvilken modell det blir.
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Magnus Hansen

5 pers i en Kona hørtes veldig trangt ut. Lite bagasjerom og trangt baksete. E-niro er større og mer realistisk selv om det heller ikke er noe enorm bil. Tror dere burde få til en forhandler å se og prøvesitte med relevante barneseter.

acedynamite

Takk for svar! Ja, det kan nok bli i trangeste laget. Den er vel neppe større (bredere) enn Leafen (2013) me har nå. Får me plass i baksetet, så blir det å ha takboks på langturer når alle i familien er med.
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

RJK

Sitat fra: acedynamite på torsdag 25. juni 2020, klokken 21:58
Me er ein familie på fem. Tre barn på 3, 7 og 10 år. Me trenger ny elbil med lengre rekkevidde til rundt 350-400.000kr. Har sett litt på både Kona og Niro. Personlig synest eg Kona er finere, men mulig Niro er litt større.
Erfaringer rundt lagring og plass til barn? Tenker å sette på takboks uansett hvilken modell det blir.

E-Niro er noe lengre, noe som gir vedre bemplass bake, i tillegg til litt større bagasjerom, men ikke veldig mye om man fjerner ene isoporbiten og senker gulvet. Da har Kona 384 liter mener jeg å huske, mot 332 med gulvet i standard posisjon. E-Niro i Norge leveres med gulvet i nedre posisjon, og får da 451 liter. De skryter av 481 liter med gulvet fjernet, men da mistenker jeg de har fjernet begge isopor-formene. Hadde man gjort dette på Kona og, så hadde man vel fått rundt 30 liter til, så 404 liter.

Forøvrig, det er mulig å fikse seg lønsning med frunk på begge, for å frigjøre endel av plassen man ellers må bruke på ladekabler, som dessuten sørger for at kablene er tilgjengelig selv om bagasjerommet er fyllt opp. Så ingen behov for å måtte tenke lurt på hvor kablene skal ligge. Sjekk ut www.frunk.at.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Med 3 barn ville jeg helt klart gått for eNiro. Du trenger den plassen du kan få. Her er bilde av bagasjerom samt benplass bak en fører på 186cm.

YouTube-sammenligning av bilene:
https://m.youtube.com/watch?v=L1Xbj5RS0Yk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chriso89

Uten tvil er en eniro større og bedre til familiebil!  Merk at importbiler kommer ikke med nedsenket gulv og har mindre bagasjeplass som standard. 

I min eniro satt jeg inn gitter og kunne da laste helt opp. da fikk jeg enda mer plasss

Kitchendog

Tror Niro er adskillig større enn Kona. Sjekk ut Teslabjørn sin Banana box test. https://www.youtube.com/watch?v=KJFC1WA9YLs
Med bakseteryggen lagt ned fikk han 16 banankasser inn i Kona :-). Og 22 i E-Niro.

Radial

eNiro er en veldig romslig bil for sin størrelse.
Karosseri formen gjør den veldig praktisk, og med gitter bak har du en veldig romslig bil.
Baksetet har god benplass, helt kritisk for komfort bak...eneste negative bak der er at setet sitter litt lavt for lange bein.

God å kjøre.

Kona er en stilig bil, men ufattelig trang og liten i baksetet og bagasjerommet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Er ikke så langt opp til en brukt Tesla Model 3 Long Range....med ladenettverket.... Der er de lang bakseteplass. Ledende...helt til Model Y kommer. Ingdn av de er veldig brede.
https://www.finn.no/184044603
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#9
Sitat fra: acedynamite på torsdag 25. juni 2020, klokken 21:58
Me er ein familie på fem. Tre barn på 3, 7 og 10 år. Me trenger ny elbil med lengre rekkevidde til rundt 350-400.000kr. Har sett litt på både Kona og Niro. Personlig synest eg Kona er finere, men mulig Niro er litt større.
Erfaringer rundt lagring og plass til barn? Tenker å sette på takboks uansett hvilken modell det blir.

Til daglig bruk har vi plass til alt i Niro med fem i familien. Om du har behov for snudd barnesete er det ett alternativ å gå for sete uten isofixfeste som man kan ha i forsetet ved behov. Da blir det bedre plass i baksetet. Det er dårlig plass til bagasje i bilen for ferie og man må vurdere sikkerheten i å fylle over hattehyllen. Vi har 1000 liter tilgjengelig på henger når vi planlegger mer enn overnattingsturer og den har alltid endt opp helt full (Niro plugin m/hengerfeste).

Er nok vanskelig å ikke ta med Maxus Euniq i vurderingen om man skal ha helelektrisk bil for fem i dag.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

batterimannen

#10
Sitat fra: vinterdekk på søndag 23. august 2020, klokken 12:47
Sitat fra: acedynamite på torsdag 25. juni 2020, klokken 21:58
Me er ein familie på fem. Tre barn på 3, 7 og 10 år. Me trenger ny elbil med lengre rekkevidde til rundt 350-400.000kr. Har sett litt på både Kona og Niro. Personlig synest eg Kona er finere, men mulig Niro er litt større.
Erfaringer rundt lagring og plass til barn? Tenker å sette på takboks uansett hvilken modell det blir.

Er nok vanskelig å ikke ta med Maxus Euniq i vurderingen om man skal ha helelektrisk bil for fem i dag.

Hvis man vurderer den Maxusen, så bør man være klar over det RSA-trikset med å oppgi WLTP rekkevidde etter urban syklus og ikke kombinert syklus. Det har vært flere diskusjoner på det, og det virker i hvert fall det de har gjort. Den har rekkevidde på 350 km eller NEDC. Det har vel ikke kommet noen Euro NCAP test av den ennå?

WLTP (bykjøring): https://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=53562
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Er ikke sikker på det. Kanskje samme usikkerhet med stasjonsvogna mg mg5 ev? Den har i alle fall også god bagasjeplass og pris som passer mange barnefamilier om man kan vente.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA