Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KVALITETSMÅLING FRA USA

Startet av PionerThink, torsdag 25. juni 2020, klokken 13:25

« forrige - neste »

PionerThink

Var ikke mye positivt fra USA når det gjaldt kvaliteten på Tesla eller de andre merkene vi anser som premium her hjemme :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200625/tesla-samst-i-kvalitetsmatning-25-fel-per-bil-i-snitt/
Jeg må jo si jeg er litt forundret over at det troner en del merker i øverste halvdel som jeg vanligvis ikke husker som har hatt veldig god kvalitet tidligere ???
At merker som Porsche, Subaru og Mazda som vanligvis har godt rykte havner langt nede sammen med premium-merkene er også litt underlig :o
Det står jo at infotainmentsystemene er gjengangere, og at når det gjelder Tesla så er det ikke drivlinjen det gjelder, men ellers var det sparsommelig med forklaringer og grunnner til rankingen i undersøkelsen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Her er litt kommentarer til denne "kvalitetsmålingen".

SitatThe less technology in a brand's vehicles, the better they typically perform in the survey because there are fewer issues to report, according to Dave Sargent, vice president of automotive quality at J.D. Power.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/hf3w0j/tesla_lags_auto_industry_in_quality_finds_new_jd/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

#3
Jepp. Jo mindre som kan gå galt jo bedre driftsikkerhet..
Kvalitet kan måles på så mange måter

Tesla feiler f.eks ikke på teknolgi,men steinalder egenskaper som de andre er gode på

PionerThink

Sitat fra: Klykken på torsdag 25. juni 2020, klokken 13:30
The less technology in a brand's vehicles, the better they typically perform in the survey because there are fewer issues to report, according to Dave Sargent, vice president of automotive quality at J.D. Power.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/hf3w0j/tesla_lags_auto_industry_in_quality_finds_new_jd/

Ikke rart at lista ble som vist når de måler slik :o
Som hELgenen er inne på så har vel de merkene som ligger øverst ikke akkurat vært fremoverlent når det gjelder teknologi og nyvinning ;D
Er jo mindre som går galt når man har så dårlig GUI at ingen trykker på det og bare lar radioen stå på FM :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

kaiat

Sitat fra: PionerThink på torsdag 25. juni 2020, klokken 13:25
Var ikke mye positivt fra USA når det gjaldt kvaliteten på Tesla eller de andre merkene vi anser som premium her hjemme :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200625/tesla-samst-i-kvalitetsmatning-25-fel-per-bil-i-snitt/
Jeg må jo si jeg er litt forundret over at det troner en del merker i øverste halvdel som jeg vanligvis ikke husker som har hatt veldig god kvalitet tidligere ???
At merker som Porsche, Subaru og Mazda som vanligvis har godt rykte havner langt nede sammen med premium-merkene er også litt underlig :o
Det står jo at infotainmentsystemene er gjengangere, og at når det gjelder Tesla så er det ikke drivlinjen det gjelder, men ellers var det sparsommelig med forklaringer og grunnner til rankingen i undersøkelsen?

Når det gjelder Subaru, så har de solgt i bøtter og spann de siste årene borte i USA. Produksjonskapasiteten har vært skrudd til maks (de har ikke så mange fabrikker) og dermed har kvalitetskontrollen blitt litt sånn bob-bob. Det har vært mye tilbakekallinger på Subaru de senere årene.

RJK

Må jo si jeg synes det er merkelig at støy som i støy fra dekk og vindstøy defineres som en feil. Greit nok at det ikke er en ønskelig egenskap, men det er tross alt en egenskap, med mindre det forårsakes av en defekt.

Dette gjelder forsåvidt alle biler, men det er jo først med elbiler som ikke har en støykilde fra en motor som overgår eller trekker vekk fokuset eller utligner støyfrekvenser, at man blir oppmerksom på annen støy i så stor grad.

Og så blir det jo interessant å vite om enhver klage på feil og mangler telles med, hvorvidt den er reell eller ikke.

Dette var ikke ment som noen forsvartale, og flere/alle betraktningene er vel diskutert før, men jeg reagerer likevel når det ser ut som brukerfeil og ikke-feil telles med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Finnes det en komplett oversikt over hva de aksepterer som feil fra eiere? Jeg så at noen henviste til at ting som det å finne frem i menyer i starten kunne falle innunder feil. Om veistøy også defineres som feil på lik linje med panelgaps og tekniske feil blir det jo litt merkelig. Model 3 og Y burde eksempelvis hatt bedre støydemping fra fabrikk, men det er en rimelig bil så den vil ikke levere perfekt på alle områder.
Og det finnes flere skrekkeksempler på visuelle defekter på Model Y forsøkt utlevert nå. Typer feil jeg aldri ville akseptert på en ny bil, selv om det er en av de aller første av samlebåndet av en ny modell. På Model 3 var det vel også noe rusk helt i starten med gaps, selv om den nå har vist seg svært solid og feilfri (i hvert fall med skvettlapper montert fra fabrikk fra januar 2020). S og til dels X virker også solide og relativt feilfrie nå iht diverse undersøkelser. I 2016 var det X som trakk merket ned til under middels pålitelighet.

Jaja... de som koser seg med negative nyheter om Tesla har i det minste gode tider nå i finværet. Nå kan de slå seg på brystet og trekke frem utallige lenker som viser at Tesla leverer dårlig på enkelte områder. Bra det kan glede noen :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Tror vel de flest av konkurenten gleder seg over at Tesla er dårlig til å sette sammen biler. Uten dette kunne Tesla tatt hele markedet fra dem, men godt at en del kunder deler mitt syn og har fått dette med seg. Litt synd for Tesla fansen at de tilsynelatende skyver dette problemet under teppe siden Tesla ønsker å eie elbil markedet. Slik skaper bare et rykte om en middels til dårlig sammensatt bil, som har festet seg og som neppe produksjon i Tyskland klarer å rette opp - slik vinner man ikke dette markedet.

Helt greit for med da jeg ikke har likt de bilene de har kommet med til nå.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Er dette resultatet så overraskende egentlig? For de fleste er det nokså åpenbart at lakkjobben Tesla gjør ikke holder mål og at det er problemer med å få satt sammen delene på en måte slik at det ikke blir store glipper, eller forskjeller, mens de scorer meget høyt på teknologi.
Dette igjen betyr vel at Tesla har et betydelig potensiale mht å klatre på listen når de får orden på lakkering og finjustering av hva som skal til for at delene blir skrudd "pent" sammen? Det siste er vel ofte ikke så viktig, men lakkjobben de gjør står jo til stryk i følge svært mange uavhengig kilder og "eksperter", også fra mange eiere av Tesla.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. juni 2020, klokken 11:50
Tror vel de flest av konkurenten gleder seg over at Tesla er dårlig til å sette sammen biler. Uten dette kunne Tesla tatt hele markedet fra dem, men godt at en del kunder deler mitt syn og har fått dette med seg. Litt synd for Tesla fansen at de tilsynelatende skyver dette problemet under teppe siden Tesla ønsker å eie elbil markedet. Slik skaper bare et rykte om en middels til dårlig sammensatt bil, som har festet seg og som neppe produksjon i Tyskland klarer å rette opp - slik vinner man ikke dette markedet.

Helt greit for med da jeg ikke har likt de bilene de har kommet med til nå.
Så det er Teslakjøperne som skal ordne i dette? Hva skal vi eierne som er fornøyde med kvaliteten gjøre?:D

Øyvind.h

Det finnes en hard fanskare for alle merker som avfeier alle problemer. Ser dette også i en tysk merkegruppe jeg er med i der noen brukere blir sure hver gang det legges ut feil og forsøker å kvele debatten.
Og jeg ser det i Tesla-gruppen på FB, men det har blitt betydelig bedre med årene.
Den lille harde kjernen klarer på ingen måte å feie problemene under teppet på en slik måte at produsenten kan overse dem. Folk kjøper jo tysk selv om de sliter med rykte og kvalitet.
Møller, som har gjort det horribelt dårlig i kundeundesøkelser tidligere, solgte også da i bøtter og spann.
Jeg setter pris på at problemer belyses, for det kan selskapet vokse på. Som ingeniøren påpeker - hadde Tesla levert perfekt på absolutt alle områder hadde det ikke vært rom for andre. Heldigvis gjør de ikke det, for konkurrentenes del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alagerqv

Jeg opplever at Tesla gjør mye rett mht teknologi, spesielt batteri og drivlinje, men det er så håpløst mye slurv ifbm produksjon av bilen og ikke minst oppfølging fra ettermarkedsapparatet at det i sum ender opp som dårlig kvalitet.

Hadde vært optimalt med en japansk presisjon/produsert bil med Tesla teknologi og tysk kvalitet på ingeniørarbeidet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Nordmenn har vel sagt sitt i og med at Tesla-salget her faller brutalt, og at tyske elbiler i år er helt dominerende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på søndag 05. juli 2020, klokken 13:11
Nordmenn har vel sagt sitt i og med at Tesla-salget her faller brutalt, og at tyske elbiler i år er helt dominerende.

Tesla-salget har vel først og fremst gått ned pga at Tesla har prioritert andre markeder, samt at mange nok venter på TMY. En viss "metning" er det nok fordi Tesla har valgt å pushe ut i starten marked for marked, men etter som man ser hva konkurrerende biler presterer i realiteten, så styrker vel egentlig bare Tesla seg.

Se bare på hvordan Tesla leverte godt med biler i slutten av juni til tross for Covid-19-problemene, og som sagt det at andre markeder har fått prioritet. Og med prisleiet som andre ladeoperatører har lagt seg på (ca 5 kr per kwh i praksis, og oppover), så viser igjen Tesla sitt SC-nettverk seg som ganske fristende sammenlignet med alle andre, og spesielt Ionity som jeg trodde skulle vise seg som en verdig og kraftig konkurrent. Igjen, nok en kraftig skuffelse for oss som faktisk gjør litt langkjøring.

Polestar 2 er vel egentlig den sterkeste konkurrenten til TM3 for tiden, så vi får se hvordan den klarer seg i tester.  Men ble litt skremt over antydningen på 1,93 kWh/mil og 75 kWh batteri, som tilsier at WLTP burde vært nærmere 380 km, og ikke 470 km. Om det står seg, så skuffer bilen stort. Men avventer bedre og grundigere tester, og ikke bare slike førsteinntrykks-omtaler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA