Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over alle lynladere

Startet av turfsurf, torsdag 25. juni 2020, klokken 07:17

« forrige - neste »

turfsurf

En av utfordringene med ikke-Tesla er å ha oversikt over hvem som tilbyr lading hvor. Hurtiglading begynner det å bli relativt mye av, men lynladere er litt glissent enda. Så hvilke tilbydere har lynladere, og hvilke apper trenger man? Foreløpig har jeg følgende liste over operatører:

- Recharge (Fortum) med charge & drive app
- Grønn Kontakt
- BKK, bilkraft app
- CircleK, samme app
- Ionity
- Kople, kople app
- Supercharge AS
- E.On / Clever

Noen flere? Dessverre ingen apper som viser lynladere fra alle. Ender ofte opp med bare å bruke Google Maps...

Edit: la til Clever
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. juni 2020, klokken 07:17
En av utfordringene med ikke-Tesla er å ha oversikt over hvem som tilbyr lading hvor. Hurtiglading begynner det å bli relativt mye av, men lynladere er litt glissent enda. Så hvilke tilbydere har lynladere, og hvilke apper trenger man? Foreløpig har jeg følgende liste over operatører:

- Recharge (Fortum) med charge & drive app
- Grønn Kontakt
- BKK, bilkraft app
- CircleK, samme app
- Ionity
- Kople, kople app
- Supercharge AS

Noen flere? Dessverre ingen apper som viser lynladere fra alle. Ender ofte opp med bare å bruke Google Maps...

Elbilappen har oversikt over alle lynladerne. Dog er den kun for medlemmer i elbilforeningen. Da får du også ladebrikke som kan brukes hos alle operatørene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Hva er Supercharge AS?

Er det ladeoperatør eller en som viser oversikt over ladere?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars C. Krogenæs

Super charge er en liten operatør som har satt opp ladestasjoner utenfor noen frittstående vaskeanlegg fra "Super Wash". Er egentlig "EV Powercharge" som er tjenesten, med egen app, mens ladestasjonene driftes av Supercharge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

No-name


turfsurf

#5
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:36
Elbilappen har oversikt over alle lynladerne. Dog er den kun for medlemmer i elbilforeningen. Da får du også ladebrikke som kan brukes hos alle operatørene.
Nei, elbilappen viser dessverre ikke alle. Mangler bl.a CircleK laderne på Stjørdal. Viser heller ikke EV Power.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Studert Supercharge app og er det lading kun med start fra app og innlegging av betalingskort da?

Ikke registrering av noen brikker og forhåndsregistrering av betalingskort?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ryback

Noen som vet om en app som viser alle ladere i (Nord-)Europa og lar deg filtrere på effekt? Så kan man heller laste ned betalingsapp når man vet hvilke ladere man skal bruke.

RJK

Sitat fra: ryback på onsdag 22. juli 2020, klokken 11:08
Noen som vet om en app som viser alle ladere i (Nord-)Europa og lar deg filtrere på effekt? Så kan man heller laste ned betalingsapp når man vet hvilke ladere man skal bruke.

Eller ha de fleste lastet ned og bruker opprettet, slik at man slipper styret med å laste ned app og registrere seg, når man står ved laderen.

Det er dessuten ganske egoistisk om man vet om det, men ikke har forberedt seg med apper og kontoer før man står ved laderen.

Tenk bare om 6 personer skal bruke 5 minutter hver på å fikle med ny app og brukerregistrering. det er en halvtime bortkastet, som en syvende person kunne brukt på å lade.

Tenk deg så en ladekø på stasjon med bare 4 ladere midt i travleste utfarten, med kø bakover for strømsultne elbiler (heldigvis ikke mange stedene med så ille kø), og så bruker hver tredje bruker 5 minutter ekstra på å dille med dette. Det blir fort håpløst, og problemer som forskyver seg.

Og greit nok, dette er litt krisemaksimering, men kanskje heller ikke veldig usannsynlig når mange har skaffet seg elbil som de så skal ta ferieturen med. Så kjære med-elbilister. Tenk på andre, og forbered deg litt før tur med å registrere kundeforhold på appene før du kjører langtur.

Jeg har forståelse for at folk som har fått bilen for en uke eller to siden, ikke har klart å ha dette i orden, da det er litt å sette seg inn i. Men jeg synes det er ille når man har hatt bil en måned eller mere, og samtidig vet man skal på langtur, at man ikke har gjort innsatsen allerede.

Men her kunne også bilforhandlerne gjort endel. Spesielt for de som har avtale med Ionity, som Audi, MB, Porsche og Jaguar. Sørg for at kundene er registrert før de forlater butikken, og start nedtellingen av gratisperioden fra første gang de bruker en hurtig/lynlader med appen, eller en viss tid etter (1 eller 2 måneder) utlevering av bil.

Det ville vært god service, og sørge for at man ikke blir oppgitt av brukere som ikke er forberedt før første langtur, dersom man selv ankommer sted med ladekø.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric Avenue

Det er ikke alle ladere som viser på kartet i tesla sin oversikt. Ikke i appen til elbilforeningen heller forøvrig. Jeg anbefaler plugshare og eller ladestasjoner appen. Virker som om det er mer oppdatert der. Der vises langt flere ladestasjoner, og de koster ingenting heller.  :D
Tesla Model S

z4rd

Electric Avenue: Det går ann å bookmarke nettsider i browseren på Tesla, just sayin :)
På samme måte som man kan bruke ABRP live på skjermen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric Avenue

Sitat fra: z4rd på onsdag 22. juli 2020, klokken 12:03
Electric Avenue: Det går ann å bookmarke nettsider i browseren på Tesla, just sayin :)
På samme måte som man kan bruke ABRP live på skjermen.

Sant nok! Tenkte kanskje mest på de som ikke kjører Tesla.  :D
Jeg syntes iallefall plugshare er veldig fin å bruke. Du får opp bilder fra stedet, priser og anmeldelser fra andre som har vært der osv. Hvis du føler deg raus kan du til og med velge å dele hjemmeladeren din  :D
Tesla Model S

ryback

#14
Sitat fra: RJK på onsdag 22. juli 2020, klokken 11:30
Sitat fra: ryback på onsdag 22. juli 2020, klokken 11:08
Noen som vet om en app som viser alle ladere i (Nord-)Europa og lar deg filtrere på effekt? Så kan man heller laste ned betalingsapp når man vet hvilke ladere man skal bruke.

Eller ha de fleste lastet ned og bruker opprettet, slik at man slipper styret med å laste ned app og registrere seg, når man står ved laderen.

Det er nettopp det jeg ønsker å få til. Når jeg planlegger en tur idag så bruker jeg feks chargemap for å finne potensielle ladere nedover Europa. Når jeg har peilet meg inn på en lader så blir jeg som regel lang i maska fordi det viser seg at laderen er en 50kW lader som for mitt vedkommende ikke er raskt nok. Hvordan skal jeg vite hvilke betalingsapper jeg må laste ned hvis jeg f.eks. skal kjøre Oslo - Praha? Jeg har ingen anelse om hvem som tilbyr lynlading i Tjekkia.

Slik det er nå må jeg gå inn på chargemap og forsøke å lete gjennom skogen av CCS-ladere etter en som er 100+kw

Hvis chargemap eller en annen app kan i tilegg til å filtrere på plugg, også kan filtrere på maks effekt så hadde det gjort planleggingen mye enklere. Da kunne jeg mye enklere funnet ut hvilke ladestasjoner som er potensielle stopp på veien og lastet ned appene for disse.

Elbilappen er forsåvidt fin, men noe mangelfull nedover Europe. Det er sikkert noen APIer som må på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA