Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremser som "lugger" / Leaf 2013 mod

Startet av Pål B., onsdag 08. juli 2020, klokken 21:27

« forrige - neste »

Pål B.

Bremsene "lugger", jo lavere hastigheten er, jo vanskeligere er det og "dosere" bremsekraften med foten. Det virker som bremsekraft forsterkeren ikke er med fra begynnelsen av nedbremsingen, for så plutselig begynne å virke. Ved køkjøring er det umulig og stoppe bilen uten at det blir "bråstopp" (omtrent som første gang man kjørte bil...)

Det er vel slik at bilen først bremses opp via regenerering, også bidrar selve bremsene når pedaltrykket økes. Aner meg at det er her det skjer "noe".

Noen som har vært borte i tilsvarende, eller noen som vet hvordan bremsekraft systemet på Leaf er bygget opp?

Rasmus.B

Tror dette skjer med "alle" Leaf fra den tiden.
Jeg resetter bremsene ved å tråkke bremsepedalen helt i bunn, så er bremsene helt fine.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

Hei.
Hvordan er det med de mekaniske bremsene? Spør, fordi jeg har erfart at så snart jeg har slurvet med mitt bremsevedlikeholdsregime så kommer denne tendensen til å lugge. Tror det kommer av at klossene etc ikke beveger seg som de skal ut fra trykket i bremsekretsen.
Det jeg ville gjort aller først var å få gjort rent og smurt opp bremsene, rengjør alle glideflater for klosser så de løper lett. Også glidetapene (Skruene) så kalipper er sentrert på skiven uten motstand.
Om bremsene fortsatt oppfører seg som du beskriver, kan neste skritt være å gå på bremsekraftforterker etc. Men tipper den ikke er endret seg like mye fra ny som gammel bremsevæske og klosser.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA