Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jekking av Ioniq + rart problem med setet

Startet av AndeeeSix, mandag 14. september 2020, klokken 12:50

« forrige - neste »

AndeeeSix

Skriver dette på vegne av kjæresten min som har en Ioniq.

Det nærmer seg så smått hjulbyttesesong og jeg er litt gammeldags og bytter gjerne hjulene selv hjemme i ro og mak. Bruker en garasjejekk og lurer derfor på om noen her har tips til klosser som passer med jekkefestene på denne bilen? Om jeg ikke husker feil er det en "kant" som denne bør gripe rundt. Noen tips?

En annen ting er at plutselig går førersetet kun bakover når man åpner døren, men det går ikke forover igjen etterpå. Så hver gang man stanser bilen skyves setet automatisk bakover - og blir der.. Har vi oversett noen innstilling? Slitsomt å skyve setet frem igjen manuelt hver gang man skal kjøre bilen.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

Zimon

Ang setet så er det en innstilling som gjør at det går helt tilbake slik at man får bedre plass til å gå ut og inn av bilen. Men Setet skal vel egentlig gå fremover igjen når du starter bilen, evt i det minste trykker på Minneposisjon 1 eller 2 for setehukommelsen. Innstillingen for å unngå setet til å kjøres bakover finner du i menyen via knappene på rattet, men bilen må stå i ro og i P om jeg ikke husker feil for å få frem de innstillingene. Husker ikke helt hva menyvalget heter nå her jeg sitter i sofaen.

Ang jekk så har jeg kjøpt gummi pads som passer til garasje jekk. Det er en skinne på begge sider av bilen under langt mot utsiden og du ser det er ett "spor" foran og ett bak som er der jekkeklossen bør settes. Fungert fint når jeg bytter på min Ioniq og gamle Focus'en.
https://www.ebay.com/itm/2-PCS-Floor-Jack-Rubber-Pad-Rubber-Jack-Pad-Car-Lift-Rubber-Pads-For-Jack-Stands/253776093353?hash=item3b163be0a9:g:gD4AAOSwTP5dCcY9
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Electric cars in Norway

Pass på ved jekking, har hørt om batterier som har blitt ødelagt av dette.

Kjøp den paden som er beskrevet i forrige innlegg som var et godt tips, eller den jeg har sett de har på Biltema, eller kjøp deg en myk hockey puck og fres et tilsvarende spor. Uten spor så kan du risikere å knuse den kanten.

Men den historien under er den verste jeg har hørt om dette temaet...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/04/10/195569280/for-kunne-alle-skifte-dekk-na-risikerer-du-a-odelegge-for-mye-penger

Zimon

Ja, ekstremt viktig hvor man plasserer jekken hen, så bruk riktig sted og riktig verktøy. På en tidligere bil før jeg fikk det gummi padsene så plasserte jeg garasje jekken på ett solid ved nærheten av hjulfestet. Ergo f.eks undersiden av Støtdemper eller annet solid. Brukte da en brettet klut som litt ekstra beskyttelse mot å ripe opp med tanke på rust dannelser. Så titt under med lommelykt.

Men på Ioniq så er det spor foran og bak som er designet for jekkepunkt.

https://www.ioniqforum.com/attachments/jacking-points-png.18689/
https://i.ytimg.com/vi/QNk89hIuPqs/maxresdefault.jpg

Også video på youtube. Men bruk slike gummi pads, eller som nevn en hockeypuck som man freser spor i. Kan også bruke en treklokk, men pass på at vedretningen går på 90grader i forhold til skinna. Ergo fra side til side og ikke front mot bak. Ellers risikerer man at veden bare splittes og jekkepunktet får rett ned på jekkens metall.


Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AndeeeSix

Takker for alle tips! Er klar over risiko ved jekking.. Men burde gå greit om man bruker jekkepunktene og med en slik gummikloss. Skulle ønsket å finne noe som er tilgjengelig i Norge (og rimelig) ettersom shipping fra Kina allerede er litt på grensen sånn på shipping tid. Har heller ikke utstyr til å frese med. Biltema sine har jeg kikket på, men sporene der virker ikke dype nok?

Angåendet setet så har det tidligere gått frem igjen når man starter bilen, men har altså sluttet med det. Veldig rart. Og ganske klønete.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

Zimon

Tok en rask googling og bilextra, biltema, thansen og clas ohlson har produktene inne i sortimentet sitt, men ingen av dem har dypt fresa spor. Men sporets hovedhensikt tror jeg er ikke avlastning, men å forhindre at sin "sklir" når bilen er jekket opp. Mine klosser har en kul i bunn som blir hvilende i koppen til selve jekken og så spor på toppen og da er det lite som gir fare for glidning. Så dermed tror jeg at flere av de gummi paddene som de over selger vil fungere. Jekkepunktet på bilene skal tåle mye, men litt fordeling av trykk er nok fordel så ha en flere cm bred er bedre enn 1-2 cm bredde.

Ang setet så prøv å få inn å skru av sete auto tilbake funksjonen. Stopp bilen helt. Så start bilen igjen og prøv å sett auto sete tilbake funksjonen på igjen. Se om det fikser den "buggen".
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

_OE_

Uten det freste spoler risikerer du at falsen bøyes..(snakker av erfaring etter å ha brukt garasjejekk og sånn puck fra Biltema) Husk elektriske biler er ofte mye tyngre enn ICE biler

#FTS#


AndeeeSix

Takk for svar!  :)

Ja, det er bøying av falsen jeg klart er redd for her. Bilen burde jo tåle å bli jekket via jekkepunktene - i alle fall dersom vi skal kunnet stole på dette utdraget fra manualen der man bruker en gammeldags reservehjuljekk:
https://www.ioniqforum.com/attachments/jacking-points-png.18689/

Nå er vel ikke Ioniq en spesielt tung bil mener jeg å huske? Tror det er en av de lettere elbilene. Den veier vel rett over 1400 kg.

Ligger litt an til at vi gambler på den fra ebay egentlig.

Skal teste det å dekativere og reaktivere automatisk sete funksjon og se om det hjelper!  :+1:
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA