Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liste med ladestasjoner på strekning fra A til B?

Startet av naivsupr, onsdag 24. juni 2020, klokken 01:04

« forrige - neste »

naivsupr

Vi skal ut på første ordentlige langtur med eTron50 til helgen, tur / retur (Moss) Horten-Skien-Stavanger. Den store prøvelsen her blir nok ikke rekkevidde i batteripakka i bunnen av denne bilen.
Problemet sitter i baksetet: En fireåring (sønn) + en åttiåring (svigermor).

Jeg har regnet og beregnet diverse scenario (ruter (E18 vs Telemark og Suleskard)/abrp/lading/matpauser) men egentlig bare konkludert med at jeg ikke kommer til å ha kontroll. Det vil si, det er vanskelig å ta høyde for når det skal tas pauser. Poden har aldri vært på lengre tur enn 2-3 timer, og nå snakker vi 8 timers heldagstur. Og han sitter fortsatt baklengs. Jeg tenker bilen klarer lengre strekk enn hva folka inni tåler.

Så: Hva skjer når planlagte ladestopp går i vasken? Planen sier stopp på Coop Obs 150kW ved Arendal, og tilsvarende ved Lyngdal.

Er det noen som kjenner til en tjeneste hvor jeg kan få ut en liste med ladestasjoner kw>=50 på en strekning mellom A og B?
De aller fleste apper og tjenester er basert på at man skal finne en plass i nærheten av der man er. Men da må jeg inn og ut av 4-5 forskjellige apper i fart (Grønn Kontakt, Fortum, CircleK, Ionity, BTK Lyse)?
Jeg kunne tenkt meg et gammeldags offline A4-ark med en liste over alle ladestasjoner mellom Horten og Stavanger, inkl. adresse og leverandør, sortert på kilometer fra start.
Tips?
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

mikaelschuster

Hei!
Prøv en gang abetterrouteplanner.com.
Der registrer du deg, så velger du biltype. Deretter er det bare å planlegge din rute.
Hilsen
Mikael


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Elbilappen gir deg ikke en liste, men den kan i det minste filtrere på lynladere og viser på kart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#3
Og har du ikke ElbilAppen (krever medlemskap i Elbilforeningen), så er ChargeMap bra utenfor Norge (men har ikke med CK/BKK sine ladere i Norge).

Siden du har e-tron, kan du også bruke Audi-appen, og filtrere på HPC-ladere. For planlegging, synes jeg det da blir enklest å bruke nettsidene og filtrere der. På skjermbildet under slår den sammen Torp/Ringdalsskogen, samt alt rundt Stavanger. Zoomer du inn på kartet, ser du hver lokasjon.

Edit: Ser at ladekartet til Audi er tilgjengelig også uten innlogging. Det betyr at Audi tilbyr ett av de bedre fritt tilgjengelige ladekartene for Europa for CCS lynlading, inkl status på hvilke stolper som er i bruk. De mangler riktignok en del fra Fortum, men inntil videre er det et fåtall lynladere derfra.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

naivsupr

Takker for innspill.  :+1:
Jeg tror jeg kjenner kartene og de fleste appene.

Vi har simkort og wifi i bilen, diverse telefoner, ipad med abrp (sponset av undertegnede), medlemskap i elbilforeningen osv - så det er ikke mangel på skjermer og muligheter det handler om. Det handler om å være trygg på hvor den neste ladestasjonen er fremover (og bakover?), når diverse app-innlogginger til strømleverandørene sluttet å virke. Og sjåføren allerede er lav på blodsukker. Og kona er i ferd med å fylle ut papirene. Svigermor o.s.v. ;D

Derfor tenkte jeg: Hva med en liste med ladestasjoner på 50kW kapasitet eller høyere, sortert fra start til slutt på kjørte kilometer. Gjerne som et "belte" som dekker 3 km til høyre og venstre utenfor hovedveien. Kanskje det finnes en mer trivelig stopp litt utenfor alfarvei, med hoppeslott til guttungen og noen pene blomsterbed som svigermor kunne kikket på?

Jeg kan ta en runde i kartene - og legge notatene etter beste evne til OneNote. Kan godt hende dette er bare tull og bortkastet tid. Vi får se. Uppladdning.nu har forresten en listesak her, typisk brukergenerert og den virker litt tilfeldig satt opp? Eksempel: BERGEN og Bergen er to forskjellige steder, tydeligvis. Typisk møkk inn = møkk ut.

På telefonen har jeg i skrivende stund 8 apper som handler om elbillading, men i 30m/s(?) bør sjåføren drive med noe annet enn å logge av og på sånne apper for finne neste ledig ladepunkt. Erfaringen er at ingen av dem fanger alt, og de som f.eks. har mange ladepunkter i kartet, der mangler live-data. Jeg skal gi Audi-kartet en ny sjanse. Men for alt jeg vet, er det rett og slett maps.google.com som til syvende og sist fikser alt sammen.

PS: Tråden er ment litt med "tunga i kjaken" altså. Jeg er ikke veldig bekymret. Jeg savner riktignok at Audi MMI er enda mer våken og opplagt, ABRP kunne godt fungert i Android Auto osv.
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

Arha

Er det en slik A4-liste du tenker på?  Jeg bruker å lage meg ei slik liste når jeg skal på langtur da det er lett å se hvor langt det er til neste lader uten å måtte bruke mobil og apper under kjøring, også for passasjerer.  E18-lista mi er ca ett år gammel, men prisene skal være oppdaterte.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

JorgenM

Svigermor i baksetet finnes det desverre ingen god løsning på.

Selv gikk vi fra 7-seters BMW X5 til 5-seter for 4 år siden og med 3 unger har vi nå "desverre" aldri plass til svigermor lengre  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

naivsupr

Sitat fra: Arha på mandag 29. juni 2020, klokken 10:57
Er det en slik A4-liste du tenker på?  Jeg bruker å lage meg ei slik liste når jeg skal på langtur da det er lett å se hvor langt det er til neste lader uten å måtte bruke mobil og apper under kjøring, også for passasjerer.  E18-lista mi er ca ett år gammel, men prisene skal være oppdaterte.

Korrekt! Akkurat sånn jeg tenkte på.  :+1:
Turen gikk forresten veldig bra!

Og som jeg mistenkte, kveldene med planlegging hjemme på PCen gikk i vasken ganske raskt. ABRP-planen baserte seg på to ladestopp (Arendal, Obs Grønn Kontakt 150kW + Lyngdal, Obs Grønn Kontakt 150kW), basert på 95% SoC fra Horten, +200kg i bilen.
Vi startet med 99% fra Moss, og hadde vel 98% i Horten etter å ha trillet ned til ferga.

Det startet med at vi var litt tidlig ute, det skjer omtrent aldri: Vi skulle plukke opp svigermor på Stathelle, men vi kom dit halvtimen før henne. Da kunne jeg i ventetiden stå med DC koblet til bilen. Fant et 50kW punkt på Lasses(?) og endte opp fra 62% til 98% på 35 minutter? Herfra ble ladeplaner (og noe angst) lagt bort, og satset på mer "dynamisk" tilnærming, gjerne innom ABRP på telefonen, eller på Audi MMI. Og helt uten analogt A4-ark (rakk aldri lage dette manuelt). Det var allerede blitt litt sånn "lad når du kan, ikke fordi du må"..

Det passet likevel bra for alle å stoppe utenfor Arendal, Stoa(?), som planlagt. Jeg var hvert fall sulten, og muligens utålmodig, for jeg fant verken Obs, eller de 150kW-punktene jeg hadde sett hjemme. Jeg så riktignok tidlig en ledig 50kW utenfor B.K. - så jeg siktet meg inn på den. I følge appen sto jeg der i 36 minutter, og hadde på 27kWh. Jeg hadde på dette tidspunktet satt bilen til å lade maks 90%.

Neste stopp ble Flekkefjord sentrum (Amfi?). En merkelig layout på stolpene! Sto på punktet i 27 minutter (18kWh), mens damene så seg omkring. Etter lading fant vi et hyggelig spisested (Tollboden Bakeri) på andre siden av elva. Etter påfyll var vi klare for siste etappe.
Forresten: før Flekkefjord prøvde jeg meg på noe som het Pit-Stop, men der virket bare den ene av to hurtigladere. I følge folka i kø hadde det stått sånn i to uker. Fortum: Det er for dårlig!

I Stavanger hadde de mange 3,6kW-punkter i garasjen under hotellet. Ladet vel i 10 timer, til 83%. Brukte ikke bilen mens vi var i byen.

Moss/Horten-Stavanger:
Avreise: 08.50 (ferge: kl. 09.00)
Ankomst: 19.20
Hastighet: +10% (med mindre det var trafikk).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

I ettertid: jeg synes ladefarten på 50kW passer bra, jamfør tiden vi trenger på pause, eventuelt en matbit. På 120- og 150kW kan man omtrent ikke gå fra bilen. Om man ikke skal oppta plass etter passerte 90% SoC..
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

naivsupr

#8
Returen gikk også fint. Havnet på vassere ladere, men mer regn og vind på formiddagen.
Stavanger - Nordsjøveien - Egersund - Kristiansand - hjem (50 mil)
Avreise: 09.45
Ankomst Moss: 22.30
Svigermor hadde annen transport hjem! Poden taklet 50+ mil bakovervendt, 12+ timer!  :+1:

Ladesteder:
Ionity, Sira (150kW)
Grønn Kontakt, Kristiansand (Jernbanen) (120kW)
Grønn Kontakt, Arendal (fant Obs denne gangen) (150kW). Kunne spart meg for denne om jeg var mer våken i Kristiansand (burde heller stått der noe lenger og fått på det som trengtes for å komme hjem).
+Handlestopp i Lyngdal
+Middag i Kristansand

PS: Det er noen nyere strekninger på E18. Vi kjørte inn en halvtime på bilens navigasjon Kristiansand-Horten, uten å gjøre mye galt. Har siste kart i bilen.
Stavanger-Moss (via Nordsjøveien):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Totalt, tur-retur, Moss-Stavanger-Moss:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA