Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser Mini SE

Startet av nybmw, tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

nybmw

Har vært og sett på den nye Mini SE.
Har tidligere hatt i3. Rust på bremsen var dessverre en stor svakhet. Selger hevder de ikke har dette problemet, men samme verkstedet hevdet og at dette var ikke et problem på i3.   Veldig mange må skifte skiver/klosser på 30-40 K km. Mine måtte skiftes på 33 k og 56 k. Har ikke denne bilen lengre.

Noen som aner om vi vil få samme problemene på SE ?

Klykken

Samme produsent, samme drivverk som i3 (dog fremhjulstrekker), så helt sikkert samme bremser også. Viktig å bruke bremsene da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Skrev dette en annen plass også. Kjører man lite, bremser lite og vasker lite vil bremsene ruste i stykker brennfort. Det værste du kan gjøre er å parkere bilen om vinteren uten vask og la den stå over en lengre periode. Typisk kjøre til flyplassen får å reise tre uker på sydenferie om vinteren.

Brukes bilen daglig, kjøres aktivt og vaskes ukentlig så holder bremsene lenge. Vi har ikke byttet klosser elle skiver på en eneste bil enda, forrige i3en gikk 73k før vi solgte den, Teslaen 87k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nybmw

i3 var i daglig bruk. 20 k i året.
Konklusjpnen min og veldig mange andre sin (les innleggene på i3) er at  en kan ikke bruke bruke bilen slik som de som eier andre elbiler gjør.
Uansett, var ikke den diskusjonen jeg ville starte her, og ønsker ikke flere kommentarer ang kjørestil, bruk, vask, lange nedoverbakker, bråbremsing osv osv.

Håper på svar på om noen kan bekrefte eller ikke om det er samme material valg og utstyr som blir levert på Mini, selger hevder det ikke er samme.

Orbit

Skivene bak på Mini SE er samme som på i3 (og 1-/2-serie/X1/X2/...)
https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=XP31-EUR-12-2019-F56E-Mini-Cooper_SE&mg=34&sg=10&diagId=34_2895&q=34216799367

Skivene foran er også brukt på 2-serie og andre Mini-modeller.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Forstår spørsmålet til TS, jeg sleit ut klossene framme på 80'km og under 4 år. Bilen ble kjørt så og si hver eneste dag, og har brukt bremsen hver tur + ekstra brems for å få bort skrapelyder.
Til min overraskelse ser skivene slik ut, og forklarer hvorfor bilen fader ved brems i fuktig vær.
BMW ville ikke diskutere garanti, har aldri hatt rust på bremseskiver foran på mine biler , kunn slitt ut. Komisk at første gang jeg kjøper ny dyr bil, så er bremsene bare søppel -rett og slett.
Fortsatt er det slik at bremser , dekk og ratt er viktige attributter på en bil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Enig, et stort problem. Det er irriterende på en ellers utmerket bil. Først så har man en bil man stort sett kan kjøre med en pedal, og så bare MÅ man bremse i tide i utide for å fjerne rust fra skivene. Allikevel gravrust. BMW burde fjernet dette problemet. I USA leveres godkjente rustfrie skiver til en haug med biler som tilleggsutstyr. På en bil som i3 er det nesten et must. Koster litt mer, litt mindre effektive, men da kunne man virkelig utnyttet en pedals kjøringen...

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 24. juni 2020, klokken 14:38
I USA leveres godkjente rustfrie skiver til en haug med biler som tilleggsutstyr. På en bil som i3 er det nesten et must. Koster litt mer, litt mindre effektive, men da kunne man virkelig utnyttet en pedals kjøringen...
Dette lurer jeg på og. Rustfrie skiver er jo ikke akkurat noe nytt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

BMW burde jo ha brukt MMC-bremser av aluminium, slik som Lotus hadde på tidlige Eliser.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Orbit

Porsche har skiver belagt med wolframkarbid i slitebanen. Dette belegget skal vare skivenes levetid (slites ved bremsing, men varer lenge pga hardhet selv om det er syltynt). Noe dyrere enn vanlige skiver, men langt under prisen på keramiske skiver.

https://newsroom.porsche.com/en/christophorus/porsche-cayenne-turbo-surface-coated-brake-pscb-matthias-leber-weissach-14589.html

https://www.youtube.com/watch?v=ZCj83_uF9dE
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Sitat fra: Orbit på torsdag 25. juni 2020, klokken 09:12
Porsche har skiver belagt med wolframkarbid i slitebanen. Dette belegget skal vare skivenes levetid (slites ved bremsing, men varer lenge pga hardhet selv om det er syltynt). Noe dyrere enn vanlige skiver, men langt under prisen på keramiske skiver.
Akkurat :+1:
Bosch reklamerer for sine tilsvarende skiver, iDisk med tungsten carbide coating. Disse anbefales spesielt for el biler p.g.a. :
It also doesn't corrode, which is especially important for electric vehicles, where flash rust can form on conventional disc brakes, impairing braking responsiveness. Electric vehicles with iDisc avoid this issue altogether.
iDisk:https://www.bosch.com/research/know-how/success-stories/idisc-feature-rich-brake-disc-rotors-for-all-customers/

Så BMW, hva f.... nøler i etter? Her er det bare fordeler. 90% mindre bremsestøv ut i lufta, uten rustproblemer og med langt bedre bremseeffekt.

moonbuggy

iDisc er utviklet og produseres av Buderus Guss GMBH, eid av Bosch. Mer om iDisc fra deres side:
https://www.buderus-guss.de/en/brake-discs/idisc-brake-discs

Orbit

Og Porsche nevner også Bosch/Buderus som partnere i utviklingen. Så dette er nok alle samme ting. Men har ennå til gode å se dette levert som generelle deler til andre merker/biler.
Sitat fra: https://newsroom.porsche.com/en/christophorus/porsche-cayenne-turbo-surface-coated-brake-pscb-matthias-leber-weissach-14589.html... following a lengthy series of tests in close collaboration with Bosch/Buderus, Porsche made a breakthrough.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nybmw

Hadde tidligere i3 med samme batteripakke som står i Mini SE. Opplevede den som tilstrekkelig stor nok til daglig bruk her i heimen.
Etter 2 prøvekjøringer så vart egentlig litt fornuft lagt til side og vi kjøpte en Mini. Har siste tiden prøvd flere nye biler, store og små, dyre og mindre dyre, MEN Mini SE er den jeg smilte mest av under kjøring.

Bremseproblematikken løste jeg ved å prute inn så billig som mulig en Mini Service Plus vedlikeholdsavtale. Blir det bremse problemer så blir det på Mini kost. Jeg regner faktisk det blir bremse problem flere ganger innen 4 år / 80 k km, men jeg skaL bare nyte bilen. Og når det gjelder resten av bilen så blir jeg overrasket dersom det blir noe spesielt med problem da den virker veldig kompakt bygd ( og det er BMW kvalitet).

Radiobil1

De fleste elbiler får jo denne utfordringen, fordi man stort sett regenererer og bruker bremsene for lite.

Flere biler kommer jo nå med tromler bak, og egentlig burde fabrikkene utvikle bedre trommelbremser, evt lukkede skivebremser til elbiler.

Eiere kan jo til en viss grad unngå dette ved å legge inn et par skikkelige oppbremsinger i uka, så man holder skivene blanke, men de må være av typen nødbrems, så man får med bakbremsene!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA