Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyttelading - hva får folk lov til å installere

Startet av turfsurf, tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:09

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:20
Sitat fra: arthur på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:12
De er vel redd for en gjentagelse av fadesen DSB hadde med varmtvannsberedere som var tillatt på shuko, med lav A, i veldig mange år og var en hyppig brannårsak. Nå må de fastkobles og ha bedre kurs.

Hvis de er over 1500W?
Sjekk NEK 400, tror det er den som regulerer det.

Varmtvannsberedere
Varmtvannsbereder med effekt over 1500W (2000W i 2010-normen) skal være fast tilkoblet den elektriske installasjonen. Dette betyr at slike varmtvannsberedere ikke kan få strømtilførsel gjennom normale stikkontakter og støpseler. Bruk av industrikontakt vil imidlertid være akseptabelt. Kravet kom som følge av en rekke tilfeller av varmgang i stikkontakter og støpsler til varmtvannsberedere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maxwell_400

Sitat fra: mroek på tirsdag 23. juni 2020, klokken 20:50
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:55
Sitat fra: KjellG på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:42
Logikken blir da at det må søkes om enhver kurs over 16-20A, også komfyrkurs.
Det virker ulogisk om søknaden er styrt av hva strømmen sal brukes til lading eller badevann.
Grunnen til at elbil ladekurser er pålagt dette er p.g.a høy kontinuerlig last. De regner på hva nettet kan tåle av belastning prosjektert fremover, og for å spare investeringer begrenser de effekten.

Elektrikeren har ihvertfall vett til å sette inn 25A sikring og stille laderen til 20A.

Jeg forstår jo ønsket deres, men hvilken hjemmel har de egentlig for å nekte folk å utnytte sin tildelte kapasitet (=hovedsikringen) også over tid? I prinsippet kan jo folk koble på hva som helst av strømkrevende utstyr i huset sitt (fordelt over flere kurser), og slik sett trekke mye strøm. Vi har vel hørt om eksempler på folk som dyrker planter som krever mye varme, f.eks....  :laugh: Eller om man lader 3-4 elbiler på shuko på forskjellige kurser.

Jeg unngår problematikken med å installere 32A industrikontakt (kappsag, stamp  :) ), ladeboksen stiller jeg inn på 20A da det er mere enn nok.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. juni 2020, klokken 10:00
Jeg unngår problematikken med å installere 32A industrikontakt (kappsag, stamp  :) ), ladeboksen stiller jeg inn på 20A da det er mere enn nok.

Så lenge stikket har Jordfeilvern type B eller kun brukes unntaksvis bør det fungere.

Ellers kan en bruke en buffer i form av at batteri og lade bilen via inverter. Altså lade en batteribank på 50-100 kWt med 2-3 kW effekt og så overføre energien til bilen som inntil 22 kW AC eller til og med som hurtiglading via DC-DC converter
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

alda

I Kragerø är det jättesträngt, ALLA nya kurser för elbilladdare måste det sökas om till Kragerø Energi - oavsett Ampere - de skall tydligen ha översikt över absolut alla elbilladdare i kommunen.... Oxå en 16A kurs måste det sökas om.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

turfsurf

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:26
De fleste er jo på hytta både 2 og 3 døgn i strekk. 20A enfase bør holde i bøtter og spann.
Både og. Vi kjører ofte til hytta fredag kveld for å kjøre videre lørdag morgen til ett eller annet sted, enten for å komme tilbake lørdags kveld og så dra hjem igjen søndag, eller for å reise videre. Innimellom kjører vi to elbiler på hytta og. Løsningen nå blir da at den ene lader på schuko (eller ladeboks på industrikontakt) i tillegg til den nye boksen som hadde gjort jobben fint med 32A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. juni 2020, klokken 10:00
Jeg unngår problematikken med å installere 32A industrikontakt (kappsag, stamp  :) ), ladeboksen stiller jeg inn på 20A da det er mere enn nok.
Ja, var inne på tanken jeg og. Men når jeg uansett skal ha elektriker dit vil jeg gjerne ha ting forskriftsmessig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:09
Hei,

har nettopp vært i kontakt med Valdres energi om installasjon av lader på hytta. Maks 20A får jeg beskjed om. Dette grunnet lav spenning i nettet og at de var redd for skjeivbelastning.

Begredelig med dagens I-Pace som kun støtter 1-fas. Ønsket var å kunne lade over natten, det blir bare halvfullt nå. i3 som støtter trefas og har halve batterikapasiteten blir fulladet på 4 timer dog.

Hva slags effekt får andre lov til å installere?
Hvor tom er egentlig i-pacen din når du kommer på hytta? Får jo ladet halve batteriet, om det er helt tomt noe det neppe er.

turfsurf

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 24. juni 2020, klokken 21:49
Hvor tom er egentlig i-pacen din når du kommer på hytta? Får jo ladet halve batteriet, om det er helt tomt noe det neppe er.
10-20% er vel typisk. Innimellom blir det ikke ti timer lading heller, kanskje syv-åtte. Med 20A blir det langt fra fullt. Med 32A ville det heller ikke bli fulladet ved slike tilfeller heller, men ihvertfall noe bedre.

Det er jo klart laderen i bilen som er problemet, men blir litt dyrt å bytte bil for å få ny lader. Får vel sette opp en 32A kurs ved siden av, og koble opp den gamle laderen med industristikk hvis det blir behov.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:28
På fjellet kreves mer effekt, men jeg vil tro alt over 16A er mer enn nok selv for helgeturer til veldig kalde fjellområder.

Du forutsetter at bilen står parkert hele helgen. For oss blir ofte bilen brukt på lørdag, og vi er borte kanskje opp til  13-14 timer lørdagen.

Men det er ganske sjelden, og ikke hovedproblemet. For oss er over en kort natt hovedutfordringen. Med to biler vil den andre stå på egen stikk uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Hvis du har 400V anlegg på hytta kan du kjøpe en lader som trekker fra 2 av fasene og gir deg 24 A enfas ladestrøm. Ikke så verst det.

Lader selv med 16A hjemme og har to elbiler uten at jeg kan si at det er problematisk på noen måte, men folk har selvfølgelig forskjellig behvov.

Planlegger 3x20 A lading på hytta. I-Pacen får greie seg med 1x20A. Neste gang jeg kjøper ny elbil regner jeg med at det blir med 3 fase lading.

Lars C. Krogenæs

Her er mitt råd:
Kjøp easee lader.
Installer 32A 3fas sikring
Installer kabling som tillater 32A trekk.
Elektriker justerer så ned ladestasjonen til det som er lov eller forsvarlig med hensyn til hovedsikring.
De aller fleste netteiere jeg har vært i dialog med godtar denne løsningen (har mailet med rundt 30 netteiere).

Da kan du oppgradere inntak / sette på en equalizer / ++++ på et senere tidspunkt hvis det blir aktuellt uten at det må installeres ny kabling/sikring.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 28. juni 2020, klokken 12:09

Da kan du oppgradere inntak / sette på en equalizer / ++++ på et senere tidspunkt hvis det blir aktuellt uten at det må installeres ny kabling/sikring.
Takk, godt råd!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Da har elektriker vært og installert. Veldig bra jobb, og siden jeg fulgte rådet til Lars så la de opp 32A kurs.

Elektrikeren slett litt med å koble seg opp på Easee med Android telefonen, så jeg måtte hjelpe han litt. La da merke til at han satte sikringsstørrelse til 32A og ladefart på laderen til 20A.

Sikringsstørrelse er jo en installasjonsting, mens ladefart er ett brukerjusterbart parameter enten i tibber eller easee appen. Er jo ikke noe som hindrer meg fra å sette den opp.

Utenom at elverket kan bli litt sure burde det ikke være noe problem å sette laderen til 28-30A?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Nei, det burde det ikke være. Hvis elektrikeren ønsket å tvinge maksimal strøm til 20 A, så måtte han satt sikringsstørrelsen til 20A under konfigurasjonen. Men det er jo heller ikke noe som hindrer Easee-eiere å koble seg til stasjonen lokalt og endre ting selv, som f.eks å sette sikringsstørrelsen opp igjen (om den er satt lavere enn det som faktisk er fysisk installert).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Tellus

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. juli 2020, klokken 08:41
Da har elektriker vært og installert. Veldig bra jobb, og siden jeg fulgte rådet til Lars så la de opp 32A kurs.

Elektrikeren slett litt med å koble seg opp på Easee med Android telefonen, så jeg måtte hjelpe han litt. La da merke til at han satte sikringsstørrelse til 32A og ladefart på laderen til 20A.

Sikringsstørrelse er jo en installasjonsting, mens ladefart er ett brukerjusterbart parameter enten i tibber eller easee appen. Er jo ikke noe som hindrer meg fra å sette den opp.

Utenom at elverket kan bli litt sure burde det ikke være noe problem å sette laderen til 28-30A?

Hvor stor er inntakssikring din ? 40A ?
Er du nå Tibber kunde slik at du kan bruke Pulse til å overvåke trekket fra inntakssikringen ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA