Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyttelading - hva får folk lov til å installere

Startet av turfsurf, tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:09

« forrige - neste »

turfsurf

Hei,

har nettopp vært i kontakt med Valdres energi om installasjon av lader på hytta. Maks 20A får jeg beskjed om. Dette grunnet lav spenning i nettet og at de var redd for skjeivbelastning.

Begredelig med dagens I-Pace som kun støtter 1-fas. Ønsket var å kunne lade over natten, det blir bare halvfullt nå. i3 som støtter trefas og har halve batterikapasiteten blir fulladet på 4 timer dog.

Hva slags effekt får andre lov til å installere?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Kan ikke svare på spørsmålet ditt (har ikke hytte), men jeg har nylig fått på plass en Easee her hjemme (har konvertert til 3-fas og fikk godkjent 3x63A på hovedsikring, så Easee-boksen har fått en egen 3x32A).

I forkant av hele prosjektet nevnte elektrikeren noe av det samme som du sier, nemlig at energiselskapet dikterer maks størrelse på kurser til lading, og de ønsker jo helst at folk skal gå over på 3-fas for å unngå skeivbelastning på nettet.

Det jeg ikke helt forstår, er hvilken hjemmel de har til å diktere hva slags kurser man får lov å ha etter hovedsikringen? Man skulle tro at siden hovedsikringen uansett bestemmer den maksimale belastningen man kan klare å trekke, så er det dem uvedkommende hvordan og hva slags kurser som ligger bak denne. Hvis de ikke har nok kapasitet, så burde de jo heller ikke godkjent den hovedsikringen man faktisk har.

Eller?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rosstopher

Der jeg bor må man søke for å installere mer enn 20 A kurs til lading. Der jeg har hytte (annen landsdel og annen netteier) er det maks 16 A før man må søke. Det virker altså som det er ganske normalt med slike begrensninger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

KjellG

Logikken blir da at det må søkes om enhver kurs over 16-20A, også komfyrkurs.
Det virker ulogisk om søknaden er styrt av hva strømmen sal brukes til lading eller badevann.

KjellG

Sitat fra: mroek på tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:35
Kan ikke svare på spørsmålet ditt (har ikke hytte), men jeg har nylig fått på plass en Easee her hjemme (har konvertert til 3-fas og fikk godkjent 3x63A på hovedsikring, så Easee-boksen har fått en egen 3x32A)
For ordens skyld: 3-fase stikkontakt for lading har en bare nytte av om bilen har 2-3 ladere ombord. Full symmetri oppnår en bare med 3 ombordladere.

turfsurf

Sitat fra: mroek på tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:35
I forkant av hele prosjektet nevnte elektrikeren noe av det samme som du sier, nemlig at energiselskapet dikterer maks størrelse på kurser til lading, og de ønsker jo helst at folk skal gå over på 3-fas for å unngå skeivbelastning på nettet.

Det jeg ikke helt forstår, er hvilken hjemmel de har til å diktere hva slags kurser man får lov å ha etter hovedsikringen? Man skulle tro at siden hovedsikringen uansett bestemmer den maksimale belastningen man kan klare å trekke, så er det dem uvedkommende hvordan og hva slags kurser som ligger bak denne. Hvis de ikke har nok kapasitet, så burde de jo heller ikke godkjent den hovedsikringen man faktisk har.
Jeg ringte nettleverandør selv etter at elektriker hadde fått beskjed om maks 20A trefas. De er kun elbillading de bryr seg om, og det er grunnet belastning over tid. Om det var trefas eller ikke spilte ikke så stor rolle, for som han sa, de vet jo ikke hvilken lader elbilen som kobles til har.

Det var først og fremst lav nettspenning de var bekymret for. Hvis jeg skulle ha noe mere måtte da nettet i området generelt oppgraderes. Det er ikke jeg spesielt interessert i å betale for.

Sånn mellom linjene kan man jo si at begrensningen er der fordi at nettleverandør har prosjektert veldig begrenset ved nettutbygging opprinnelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: KjellG på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:42
Logikken blir da at det må søkes om enhver kurs over 16-20A, også komfyrkurs.
Det virker ulogisk om søknaden er styrt av hva strømmen sal brukes til lading eller badevann.
Grunnen til at elbil ladekurser er pålagt dette er p.g.a høy kontinuerlig last. De regner på hva nettet kan tåle av belastning prosjektert fremover, og for å spare investeringer begrenser de effekten.

Elektrikeren har ihvertfall vett til å sette inn 25A sikring og stille laderen til 20A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: KjellG på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:46
Sitat fra: mroek på tirsdag 23. juni 2020, klokken 15:35
Kan ikke svare på spørsmålet ditt (har ikke hytte), men jeg har nylig fått på plass en Easee her hjemme (har konvertert til 3-fas og fikk godkjent 3x63A på hovedsikring, så Easee-boksen har fått en egen 3x32A)
For ordens skyld: 3-fase stikkontakt for lading har en bare nytte av om bilen har 2-3 ladere ombord. Full symmetri oppnår en bare med 3 ombordladere.
Jada, jeg er fullt klar over det, og den bilen jeg har bestilt skal angivelig støtte dette, så jeg håper det holder stikk.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:55
Sitat fra: KjellG på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:42
Logikken blir da at det må søkes om enhver kurs over 16-20A, også komfyrkurs.
Det virker ulogisk om søknaden er styrt av hva strømmen sal brukes til lading eller badevann.
Grunnen til at elbil ladekurser er pålagt dette er p.g.a høy kontinuerlig last. De regner på hva nettet kan tåle av belastning prosjektert fremover, og for å spare investeringer begrenser de effekten.

Elektrikeren har ihvertfall vett til å sette inn 25A sikring og stille laderen til 20A.

Jeg forstår jo ønsket deres, men hvilken hjemmel har de egentlig for å nekte folk å utnytte sin tildelte kapasitet (=hovedsikringen) også over tid? I prinsippet kan jo folk koble på hva som helst av strømkrevende utstyr i huset sitt (fordelt over flere kurser), og slik sett trekke mye strøm. Vi har vel hørt om eksempler på folk som dyrker planter som krever mye varme, f.eks....  :laugh: Eller om man lader 3-4 elbiler på shuko på forskjellige kurser.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på tirsdag 23. juni 2020, klokken 20:50
Jeg forstår jo ønsket deres, men hvilken hjemmel har de egentlig for å nekte folk å utnytte sin tildelte kapasitet (=hovedsikringen) også over tid? I prinsippet kan jo folk koble på hva som helst av strømkrevende utstyr i huset sitt (fordelt over flere kurser), og slik sett trekke mye strøm.
Nei, hjemmelen kjenner jeg ikke til. Som du sier, egentlig veldig merkelig å peke ut elbilen på dette viset. Det er jo egentlig bare unntaksvis man lader fra 0-100% også (på nyere biler).

Og hva hvis man ønsker to ladere, får man 20A på nytt igjen, eller må man dele på eksisterende 20A

Virker som om det er veldig mye frykt for det nye her, og ett forsøk på å glatte over eget dårlig arbeid opp gjennom årene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

De er vel redd for en gjentagelse av fadesen DSB hadde med varmtvannsberedere som var tillatt på shuko, med lav A, i veldig mange år og var en hyppig brannårsak. Nå må de fastkobles og ha bedre kurs.

Strømnettet i Norge er kronisk underdimensjonert og styres etter prinsipper hvor netteier ikke har incentiver for å ha overkapasitet, det tjener de ikke noe på.

I en normal markedssituasjon ville en selger av en vare ønske å selge så mye som mulig. Slik er det ikke med strøm.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:12
De er vel redd for en gjentagelse av fadesen DSB hadde med varmtvannsberedere som var tillatt på shuko, med lav A, i veldig mange år og var en hyppig brannårsak. Nå må de fastkobles og ha bedre kurs.

Hvis de er over 1500W?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 24. juni 2020, klokken 09:12
De er vel redd for en gjentagelse av fadesen DSB hadde med varmtvannsberedere som var tillatt på shuko, med lav A, i veldig mange år og var en hyppig brannårsak. Nå må de fastkobles og ha bedre kurs.

Hvis de er over 1500W?
Sjekk NEK 400, tror det er den som regulerer det.

Rav4_EV

De fleste er jo på hytta både 2 og 3 døgn i strekk. 20A enfase bør holde i bøtter og spann.

Vi produserer folkeladeren og passer fint til hyttebruk med 18A  :)
Penger man sparer kan man bruke til annet gøy.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

#14
Historikken for VVB er ganske lang. Pga branner ble maks belastning for schuko-tilkoblet VVB justert ned til 2kW.
Produsentene av VVB gjorde det da så enkelt som å sette ned effekten på sine beredere til 1950w for at kunden skulle slippe elektriker.
Nå mener jeg grensen er satt ned til 1500W som du skriver. Husker ikke nøyaktig i farten :)
Skal sies at det har vært andre feil på VVB som har ført til branner, ikke bare schuko. OSO har sin andel av dette.
Men siste grense ble satt fordi produsentene la seg rett under forrige grense. Nå er den såpass lav at det er trygt over lang tid/år også.

Der jeg har hytte har de nå lagt om prisstrukturen og har justert grense for prisnivåene. Før betalte jeg 2500 i året eller noe sånt. Nå har de justert opp til 4100 pga prisjustering og pga nivåjustering på innslagstrinn hovedsikring. Det hadde med andre ord lønt seg for meg å gå ned til 32A hovedsikring, noe jeg tror kunne holdt greit men er i grenseland (400V32A trefas). Det er også noe å tenke på mtp ønske/behov for høye effekter.

Når det gjelder lading har jeg inntil jeg fikk nye bilen ladet med 400V16A trefas. Mye mer enn nødvendig, og ofte lader jeg bare med stikkontakt eller lavere effekt. Etter jeg fikk nye bilen lader jeg enter med schuko eller med 7,4kW fra trefas stikket. Det holder i bøtter og spann det også.
I helgen tok vi en tur til Risør til en hytte med ganske begrenset strømtilgang. Allikevel gikk det helt fint å holde 2 elbiler med tilstrekkelig strøm ved å lade hver av dem på ca 8A når de stod parkert. På fjellet kreves mer effekt, men jeg vil tro alt over 16A er mer enn nok selv for helgeturer til veldig kalde fjellområder.

Mtp sikkerhet er det kun svak lunk i sikring når den belastes 100% (400V16a trefas). Historien startet riktignok med at sikring smeltet, men det skyldes elektriker som gjorde en elendig jobb (gjennomgående i hele hytta). Etter to fulle arbeidsdager med feilretting i hele hytta var gjennomført var alt etter boka. (2 sider med feil fra DLE rettet opp.)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA