Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jon65 på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Kitchendog på onsdag 24. juni 2020, klokken 01:05
Ser ikke problemet med at gamle entusiastbiler får redusert de sinnsyke norske avgiftene. Å sammenlikne en BMW m3 med en Tesla Model 3 blir bare tåplig. Kanskje han som har M3 i garasjen og kjører på treff om sommeren og koser seg med det, har en model 3 til all annen kjøring resten av året. Jeg er ihvertfall ikke blitt så fanatisk at jeg ikke synes det er kult å treffe en Ferrari langs veien. Ikke mange som kjøper seg en 20 år gammel bensinsluker, for å kjøre den daglig og tusenvis av kilometer i året. Og de som gjør det, er så få at det neppe har mye å si på totalen. Jeg gleder meg ihvertfall sammen med bilentusiastene, selv om jeg neppe kommer til å benytte meg av det selv.

Helt enig, og verkstedsprisene i Norge sørger uansett for å stoppe bruken av gamle biler som bruksbiler for menigmann, hjelper ikke å fjerne avgiftene når det koster 1500kr/t å fikse en liten fillefeil så de bilene som importeres som er eldre enn 20 år er nok primært hobbybiler. Er nok ikke mange som vil importere en 1999 modell for å ha som bruksbil.

Tror dere blander sammen forrige avgiftsendring (som førte til kun 2400,- for å importere en 20 år gammel bil) med denne avgiftsendringen (som mer enn halverer avgiften på å ta inn en 10 år gammel bil).

Det jeg ser som et problem er at folk heller går inn på mobile24.de og kjøper seg en 10 år gammel bil som er kjørt 50.000km i stedet for å kjøpe en ny elbil. En kan jo si at noen må jo kjøre opp den bilen uansett, men jeg tenker at dersom folk bidrar til å holde etterspørselen oppe etter 10 år gamle biler i Tyskland så velger gjerne flere tyskere fossil bil neste gang og, mens hvis de vet de kommer til å få lite for sin 10 år gamle Mercedes E-klasse så kjøper de gjerne en Byd Tang i stedet for.

Folk tror at luftforurensing / svevestøv i byene bare kommer fra lokale biler, men faktisk blåser det masse drit opp fra øvrige land i Europa. Dermed kan en på Yr.no se høye forurensingsnivåer på knøttsmå bygder ved feil vindretning. Verden er liten.

Er ikke entusiastbilene jeg frykter kjøp av...de kjøres ofte lite. Er vanlige 10 år gamle biler med rekkesekser som bruker 1,4 på milen jeg frykter.

Er forøvrig mange som sammenligner Bmw M3 med Tesla Model 3 Performance, uten at det er relevant her:
https://youtu.be/DSRWKxytW40
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. juni 2020, klokken 23:39

Det jeg ser som et problem er at folk heller går inn på mobile24.de og kjøper seg en 10 år gammel bil som er kjørt 50.000km i stedet for å kjøpe en ny elbil.

Og der skjedde kortslutningen...
Den bilen med 50k på telleren vil kunne leve mange, mange år til
Og da må det da være en god løsning dersom denne bilen finner et hjem der å bruke den
er svindyrt slik at den forurenser mindre resten av sitt liv.
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. juni 2020, klokken 23:39
Er ikke entusiastbilene jeg frykter kjøp av...de kjøres ofte lite. Er vanlige 10 år gamle biler med rekkesekser som bruker 1,4 på milen jeg frykter.

Er det så mange av de da? Min gamle BMW 328i Touring hadde 2,8l rekkesekser, den brukte under 0,7 på langtur og rundt 0,8 i årssnitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt
Hva skjer hvis har en 3 år gammel diesel og velger å kjøpe en ny bil? Jo den 3 år gamle skrotes ikke, den blir solgt. Så er den en annen som selger sin 8 år gamle bil og kjøper din 3 år gamle. Den 8 år gamle blir kjøpt av en som har en 12 år gammel osv osv.
Så hver gang du kjøper en ny bil til erstatning for en gammel du har, blir en 10 - 30 år gammel miljøversting nederst i kjeden, skrotet.
Så nei, det er ikke gunstig for miljøet å ikke kjøpe en ny bil om du har råd og helst elbil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

#19
Problemet med den fordelingen av bilene er at nye biler (inkludert biler som har vært i tidligere eie) kjøres mer enn en bil en har eid i mange år.

Dermed blir det mer forurensning når øverste ledd på rangstigen bytter ut sin Diesel bil. Hadde han i stedet kjøpt en elbil og beholdt Dieselen for langturene hadde han brudt denne rekken, og kunne kjøpt en mye mer miljøvennlig batteribil med mindre batteri.

Løsningen er egentlig en heftig vektavgift. 0 kr opp til 1T og 10 000 kr opphøyd i andre for hver 100 kg over det.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kitchendog

Har veldig lite sans for pisk mentaliteten som enkelte liker så godt. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe nye elbiler, eller brukte for den saks skyld. Det går riktig vei med gullerot metoden også. Vi har ingenting og vinne på å gi elbilmotstanderne mer bensin på bålet. Jeg ser stadig folk som for to år siden sa at elbil var tøys, nå kjøper sin første. For noen vil det ta enda noen år. På tirsdag får jeg min første elbil og kutter 2500 liter bensin i året på min 19 år gamle Mercedes. Den kommer vel til å drikke noen liter hos neste eier også, men om litt over et år når den skal på PKK, så blir den nok spiker.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 25. juni 2020, klokken 10:09
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt
Hva skjer hvis har en 3 år gammel diesel og velger å kjøpe en ny bil? Jo den 3 år gamle skrotes ikke, den blir solgt. Så er den en annen som selger sin 8 år gamle bil og kjøper din 3 år gamle. Den 8 år gamle blir kjøpt av en som har en 12 år gammel osv osv.
Så hver gang du kjøper en ny bil til erstatning for en gammel du har, blir en 10 milj 30 år gammel miljøversting nederst i kjeden, skrotet.
Så nei, det er ikke gunstig for miljøet å ikke kjøpe en ny bil om du har råd og helst elbil.

Merkelig måte å tenke på dette på. Det blir jo svært mange flere biler i raskere omløp om alle skal bytte til ny bil.
Øker etterspørselen etter nye biler øker produksjonen. Øker produksjonen så må en forbruke mer naturresurser.
Mao. med din tankegang så skal vi altså bare bygge ned mer natur - drive ut mer naturressurser osv.
Men min tankegang så vil det ikke være behov for så mange nye biler - mao. vil ikke produsentene øke og øke
produksjonen pga. økt etterspørsel, men holde produksjonen på et mer bærekraftig nivå. Selvfølgelig skal en produsere
elbiler - og fortrinnsvis bare elbiler slik at når folk bytter til ny bil - så er det til elbil, men en bør ikke drive opp etterspørselen ved at hver og en av oss løper rundt og bytter bil hvert år. Da øker vi bare omløpshastigheten og forbruker naturen raskere med mer forurensning som resultat. Jo raskere vi bytter biler - jo mer naturressurser forbruker vi - og resultatet kan fort bli at vi forurenser mye mer enn før

DagfinnN

Jo, min tankegang hjelper da nyere biler forurenser vesentlig mindre enn 20 år gamle biler. Og ja, så vil kanskje bilparken gå ned fra 20+ til 15+ i alder. Det er likevel så mye mer forurensende med gamle biler at et lønner seg. Så kommer trafikksikkerheten osv osv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. juni 2020, klokken 21:53
Jo raskere vi bytter biler - jo mer naturressurser forbruker vi - og resultatet kan fort bli at vi forurenser mye mer enn før

Dette stemmer ikke. Jo lengre vi fortsetter å kjøre gamle fossilbiler jo mer naturressurser forbruker vi. Forurensningen fra å produsere en ny elbil tilsvarer ikke så veldig mange tusen kilometer kjøring med gammel fossilbil. Har bare mobil her, så jeg orker ikke å grave fram kilder, men kan gjøre det på søndag hvis dette oppfattes som en kontroversiell påstand.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juni 2020, klokken 23:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. juni 2020, klokken 21:53
Jo raskere vi bytter biler - jo mer naturressurser forbruker vi - og resultatet kan fort bli at vi forurenser mye mer enn før

Dette stemmer ikke. Jo lengre vi fortsetter å kjøre gamle fossilbiler jo mer naturressurser forbruker vi. Forurensningen fra å produsere en ny elbil tilsvarer ikke så veldig mange tusen kilometer kjøring med gammel fossilbil. Har bare mobil her, så jeg orker ikke å grave fram kilder, men kan gjøre det på søndag hvis dette oppfattes som en kontroversiell påstand.

Ja - kom gjerne med din kilde.
Utgangspunktet for regnestykket skal altså være slik at en allerede eksisterende fossil
sitt energiforbruk fremover i tid skal veies opp mot å produsere en ny elbil.
Mao. hvor langt kan en fossil kjøre før den har forbrukt like mye energi som det skal til for å
produsere en ny elbil. Dette vil altså vise hvor langt en eksisterende fossil bør kjøre før
den bør erstattes med en elbil.  Jeg har googlet litt og sliter med å finne en god troverdig kilde - tallene spriker i begge retninger. Men det korrekte tallet burde være av interesse for alle som er opptatt
av miljø. Så hvor langt kan vi la eksisterende fossiler kjøre før de bør byttes til elbiler gitt at vi over
tid skal forbruke minst mulig energi? 

Myrvang

Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Daniel_0007

Sitat fra: Myrvang på lørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

Hvis han nye eieren da ikke har fått noen til å jukse med eu kontrollen slik at den har gått igjennom så har vi en livsfarlig bil på veien hvis det var noe med opphenget eller bremsene.
https://www.nrk.no/mr/trekker-tilbake-eu-godkjenningen-for-34-kjoretoy-1.14735253
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: Myrvang på lørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

Tror du det er mange 10.000kr-biler, som er nummeret før skroten, som blir bruktimportert?

Det er vel heller halvgammel tysk premium, gjerne med stor motor og høye utslipp, som blir bruktimportert. Og da gjerne i  prisklasser der det finnes kurante elbiler (selv om de ikke nødvendigvis appellerer til kjøpere av gammel tysk premium). Trenger vi egentlig flere av disse  halvgamle bilene inn i landet? Kan ikke tyskerne sørge for å resirkulere sine gamle biler selv?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Sitat fra: automat på lørdag 27. juni 2020, klokken 21:51Trenger vi egentlig flere av disse  halvgamle bilene inn i landet? Kan ikke tyskerne sørge for å resirkulere sine gamle biler selv?
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Noen betraktninger fra en professor ved Chalmers, der konklusjonen er at det generelt vil lønne seg å bytte ut fossilbil med elbil, fordi utslippene fra fossilbil er så høye i bruksfasen.

Men at svaret avhenger av parameterne som dyttes inn i regnestykket, og hvordan disse vektes.

https://sverigesradio.se/artikel/7348243
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA