Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladbare hybrider skal få lade på elbilplassene

Startet av B1, fredag 13. april 2012, klokken 13:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på fredag 13. april 2012, klokken 19:11
Tesla S leveres med 10 eller 20 KW lader, onboard...

I USA ja, for enfase. I Europa blir det en annen løsning. Forhåpentligvis en tredje 10kW lader slik at totalen blir 30kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#16
Sitat fra: Rio på fredag 13. april 2012, klokken 18:43
flux:
Husk at ved vanlig Mennekes så er laderen fremdeles i bilen, med den vekten det innebærer.

Når lader kombineres med regenereringen stemmer ikke dette lenger, men bilen må konstrueres med dette fra grunnen av.
Renault har tydeligvis gjort det, og da synes det nesten ikke hverken på pris eller vekt.
Søk på Renault Zoe her på forumet.

Men for Trillingene og Leaf er CHAdeMO eneste mulighet for hurtiglading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. april 2012, klokken 19:22
Sitat fra: gbzdoc på fredag 13. april 2012, klokken 19:11
Tesla S leveres med 10 eller 20 KW lader, onboard...

I USA ja, for enfase. I Europa blir det en annen løsning. Forhåpentligvis en tredje 10kW lader slik at totalen blir 30kW.

Det ville vel vært bedre hvis hver og en av disse laderne var trefase. Da ville man kunne bruke én av dem hvis 3 x 16A er tilgjengelig og fått 10kW. 3 x 32A for 20 kW, osv.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 20:30
Sitat fra: Rio på fredag 13. april 2012, klokken 18:43
flux:
Husk at ved vanlig Mennekes så er laderen fremdeles i bilen, med den vekten det innebærer.

Med CHAdeMO så er laderen "på land".

Jeg mener at man bør ha en løsning hvor man har en hurtiglader man kan lempe inn og ut av bilen, som funker med 400V 32A (ca 20 kW). Evtec sin funker jo, men det er synd at man må få den ut av bilen for å koble til ordentlig.
Når lader kombineres med regenereringen stemmer ikke dette lenger, men bilen må konstrueres med dette fra grunnen av.
Renault har tydeligvis gjort det, og da synes det nesten ikke hverken på pris eller vekt.
Søk på Renault Zoe her på forumet.

Enig i det, og det er egentlig veldig merkelig at ikke andre har gjort det samme.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 13. april 2012, klokken 20:31
Det ville vel vært bedre hvis hver og en av disse laderne var trefase. Da ville man kunne bruke én av dem hvis 3 x 16A er tilgjengelig og fått 10kW. 3 x 32A for 20 kW, osv.

Spiller det noen rolle ? Laderne trenger selvfølgelig ikke å gå på "full guffe", da hadde standard enfase 16A lading vært umulig. Så om du har 400V 3x16A vil hver lader kunne gi 3.7kW, tilsammen 11.1kW. Bedre det enn 10kW ?

Men det kan jo hende at de utstyrer bilen med en enkelt 22kW trefase-lader isteden. Ennå en mulighet er separate likerettere som forer laderne med DC. Da kan de bruke de samme 10kW laderne, men med ferdig likerettet input. Likeretterne må da omstille seg mellom en- og trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#20
Sitat fra: Rio på fredag 13. april 2012, klokken 20:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. april 2012, klokken 19:22
Sitat fra: gbzdoc på fredag 13. april 2012, klokken 19:11
Tesla S leveres med 10 eller 20 KW lader, onboard...

I USA ja, for enfase. I Europa blir det en annen løsning. Forhåpentligvis en tredje 10kW lader slik at totalen blir 30kW.

Det ville vel vært bedre hvis hver og en av disse laderne var trefase. Da ville man kunne bruke én av dem hvis 3 x 16A er tilgjengelig og fått 10kW. 3 x 32A for 20 kW, osv.

Tesla har jo en litt finurlig løsning, ved at de benytter noe av regenererings elektronikken beregnet på 3 fas tilbake fra motoren, til å lade fra USAs 1 fase (splittfase) system. Spørsmålet er kanske helst om de kan håndtere varmen fra noe særlig mer enn 20kW. Forøvrig kan de sikkert redusere ladestrømmen i forhold til hva som er tilgjenglig. Men det er litt rart at de ennå ikke er mer konkrete på hvurdan europa laderen fungerer, det er jo bare et snaut år til de mener at de kan begynne å levere. De burde jo i det minste ha en spesifikasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Fokuset er nok på å få de første Model S ut til de første kundene i USA. De har nok satt folk på laderen til Europa, men det er fullt mulig de samme folkene også må jobbe på Supercharger nettverket som tesla skal rulle ut. Da blir fokuset på Superchargeren, fordi den skal ut på markedet før Model S i Europa.

Jeg vil tro vi vil begynne å få mer informasjon når leveransene begynner i USA, og utviklingsressursene omdisponeres til Europa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. april 2012, klokken 20:40
Sitat fra: Rio på fredag 13. april 2012, klokken 20:31
Det ville vel vært bedre hvis hver og en av disse laderne var trefase. Da ville man kunne bruke én av dem hvis 3 x 16A er tilgjengelig og fått 10kW. 3 x 32A for 20 kW, osv.

Spiller det noen rolle ? Laderne trenger selvfølgelig ikke å gå på "full guffe", da hadde standard enfase 16A lading vært umulig. Så om du har 400V 3x16A vil hver lader kunne gi 3.7kW, tilsammen 11.1kW. Bedre det enn 10kW ?

Men det kan jo hende at de utstyrer bilen med en enkelt 22kW trefase-lader isteden. Ennå en mulighet er separate likerettere som forer laderne med DC. Da kan de bruke de samme 10kW laderne, men med ferdig likerettet input. Likeretterne må da omstille seg mellom en- og trefase.

Det jeg mente er at det er langt flere steder hvor man har 400V 3 x 16A, enn at man har 1 x 48A. Altså, at det er bedre med 3 x 3-fas ladere (så vidt jeg har forstått så har den flere separate ladere).

En annen fordel med 3-fas er jo at kondensatorbanken kan være mye mindre, og effektoverføringen er konstant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

mariowing

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 13. april 2012, klokken 15:24
Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 14:37
Jeg tviler på at det er ladeplassene som er den viktigste grunnen til at folk kjøper elbil.

Om det ikke er den viktigste grunnen, er det jo en forutsetning å kunne lade en elbil :)
Hvis det ikke er god tilgang på ladeplasser i Oslo sentrum, blir det vanskelig å få innbyggerene til å kjøpe elbil.
Thomas

Jeg bor i Oslo men har egen garasje som jeg lader i hver natt. Jeg behøver ikke ladeplass i Oslo sentrum, der er jeg kanskje fire ganger i året (med bil). Så jeg tror man skal være litt "forsiktig" med å generalisere og si at elbilsalget dør hvis man ikke får tilgang på ladeplass i Oslo sentrum. Og bare for å generalisere litt selv; dette er vel først og fremst et problem for "Asker og Bærum" som jobber på Aker Brygge og parkerer på Fillipstad? Og heller ikke da så er det vel ladingen som er mest atraktivt men tilgangen på kollektivfelt, ingen bompenger og gratis parkering. Alle de "nye" el-bilene i alle fall klarer jo fint å kjøre Asker - Oslo - Asker uten å lade mens man er på jobb.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på lørdag 14. april 2012, klokken 12:16
Jeg bor i Oslo men har egen garasje som jeg lader i hver natt. Jeg behøver ikke ladeplass i Oslo sentrum, der er jeg kanskje fire ganger i året (med bil). Så jeg tror man skal være litt "forsiktig" med å generalisere og si at elbilsalget dør hvis man ikke får tilgang på ladeplass i Oslo sentrum. Og bare for å generalisere litt selv; dette er vel først og fremst et problem for "Asker og Bærum" som jobber på Aker Brygge og parkerer på Fillipstad? Og heller ikke da så er det vel ladingen som er mest atraktivt men tilgangen på kollektivfelt, ingen bompenger og gratis parkering. Alle de "nye" el-bilene i alle fall klarer jo fint å kjøre Asker - Oslo - Asker uten å lade mens man er på jobb.

Joa, men de klarer ikke Fredrikstad-Oslo-Fredrikstad uten lading, så jeg er definitivt avhengig av lading i Oslo. Parkerer også på Filipstad innimellom, men stort sett i Oslo City. Kollektivfelt gir jeg beng i, de gangene jeg må kjører bil er det tomt på veiene (typisk 05.00 søndag morgen og tilsvarende tider).

Gratis parkering (dvs. betalt av arbeidsgiver) har jeg uansett. Men bompengene er det jo fint å slippe ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Vi trenger ikke utendørslading vi heller. Men vi må ha det hvis vi skal besøke nabobyene.
Nissan Leaf

mariowing

Bra kommentarer som nettopp belyser mitt poeng; her finnes mange ulike behov :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

gbzdoc

I dag parkerte den første Opel Amperaen på elbil parkeringen på Akerbrygge. Litt rart å måtte passe på å ikke hisse seg opp over en bil på de plassene uten EL skilter... ;-)

Kan tenke meg noen av de som ikke fikk plass der i dag rynket litt på nesa, selv om det er grunnløst. ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA