Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jaguar I-Pace MY2021

Startet av Tellus, tirsdag 23. juni 2020, klokken 08:20

« forrige - neste »

Tellus

Bortsett fra at et eller annet har skjedd i år. Enten med bilens programvare eller laderenses programver (eller begge). Mange opplever nå en anderledes ladekurve. Har selv hatt over 90 kw i mer enn 10 minutter uten at den peaket 100 kW slik den vanligvis gjorde i fjor.

Har også hatt ladekruve som startet opp over 80kW for å sakte falle til under 80kW for deretter stige til over 90 kW.
Veldig merkelig, men ladekurven nå virker mer logisk enn tidligere.

Nå er vinteren her og tiden for å teste ladekurver er over. Bare å vente til neste år nå med mindre man har innendørs garasje med 20+ grader og en lynlader rett i nærheten  :)

4Matic Fanatic

#136
Tja... jeg merket ingen endring fra hvordan den tidligere har oppført seg da jeg var på langtur forrige helg.
Kjapt opp til 98-99kW, et par minutter og deretter - raskt fall rett ned til 80ish som før...

Tellus

Rart du fikk nesten 100 kW slik temperaturen er nå. Hvordan greide du å ha tilstrekkelig varme i batteriet ?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på tirsdag 17. november 2020, klokken 15:17
Rart du fikk nesten 100 kW slik temperaturen er nå. Hvordan greide du å ha tilstrekkelig varme i batteriet ?
Kjørte fra Trøndelag til Grimstad og tilbake.   ;)
Utetemp varierte fra 0-17C.

chargedup

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 17. november 2020, klokken 12:39
Det jeg har lest er at noen har oppnådd 112kW med den nye og det er mere enn noen har fått med den gamle. Det er heller ikke uvanlig at den gamle lader på 100kW og begynner å senke ved 40%. Aner ikke hva min gjør, jeg er kun på 50kW stasjoner.
Ja, så det er ingen vesentlig forskjell altså. Har vurdert de billigste brukte vs 2021 modell etter endel verkstedbesøk med Opelen i det siste. Det som kunne tippet det over på nybil var hurtigladingen. Sjelden jeg bruker hurtiglading der hastigheten spiller stor rolle, men på de lange turene med mye motorvei og 2-3 hurtigladinger, er det synd den ikke har blitt raskere. Jeg har lite annet stygt å si om bilen bortsett fra hastigheten på hurtiglading. Jaja, får følge med på bruktmarkedet framover istedenfor da...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Maxwell_400

Den nye er nok bedre, på papiret annonseres den med høyere ladefart enn den gamle men det har vært merkelig lite tester av ladefart på den nye, vi får vente på Tesla Bjørn igjen. Stoler ikke på Jaguar her, desverre.

Uten at jeg har eksakt kjennskap til batteriteknologien hos I-Pace så liker jeg å tro at batteriene tar minst skade ved å holde seg under 1C, for I-Pace vil det være <90kW. Ser at både E-tron og Polestar anbefaler kun lading opp til 80%, igjen for å spare batteriene.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 18. november 2020, klokken 08:49
Den nye er nok bedre, på papiret annonseres den med høyere ladefart enn den gamle men det har vært merkelig lite tester av ladefart på den nye, vi får vente på Tesla Bjørn igjen. Stoler ikke på Jaguar her, desverre.

HW er vel identisk?

Maxwell_400

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. november 2020, klokken 09:31
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 18. november 2020, klokken 08:49
Den nye er nok bedre, på papiret annonseres den med høyere ladefart enn den gamle men det har vært merkelig lite tester av ladefart på den nye, vi får vente på Tesla Bjørn igjen. Stoler ikke på Jaguar her, desverre.

HW er vel identisk?
Det behøver det vel ikke å være, MY21 averteres med 150kW ladeeffekt, den gamle med 100kW. Noe marketing BS sikkert men det vil være et gigantisk mageplask om avertert 150kW viser seg å være som den gamle.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Ymse teorier om hva slags maks effekt våre biler støtter rent HW messig. Jeg leste først 120 kW, men flere mener at det faktisk er 150 kW.

Hvis det er det siste så er det nok samme HW i MY21 som i tidligere versjoner.

Stikkkontakt

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 18. november 2020, klokken 13:12
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. november 2020, klokken 09:31
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 18. november 2020, klokken 08:49
Den nye er nok bedre, på papiret annonseres den med høyere ladefart enn den gamle men det har vært merkelig lite tester av ladefart på den nye, vi får vente på Tesla Bjørn igjen. Stoler ikke på Jaguar her, desverre.

HW er vel identisk?
Det behøver det vel ikke å være, MY21 averteres med 150kW ladeeffekt, den gamle med 100kW. Noe marketing BS sikkert men det vil være et gigantisk mageplask om avertert 150kW viser seg å være som den gamle.

Bare ser at det hevdes både av selgere i Norge og på UK-forum at batteri,motorer og invertere osv er identisk. Kun AC-lading som er annerledes.
150kW lading er realitet. Dvs batteriet kan ta imot 150kW ved regenerering. Er jo på en måte lading. Om HW begrenser det til 100kW må det jo være kabler fra ladepluggen eller noen andre komponenter som er for små.
Jeg tror mer på teorien om at det er LG som holder igjen mtp garanti og holdbarhet.

Tellus

At regen kretsen kan ta 150 kW betyr ikke nødvendigvis at ladekretsen gjør det samme. Det er noen ekstra kabling og sikkert noe ekstra elektronikk rundt ladekretsen.

Tellus

Elbilforeningen har testet iX3 mot I-Pace 320. De rapporterer om følgende ladesesjon.

https://infogram.com/hurtiglading-jaguar-i-pace-ev320-1h7v4pwnx855j6k
Fra 19 til 40% SOC hadde de snitteffekt 89.1 kW under norsk senhøst forhold.

https://elbil.no/duelltest-elektrisk-rasekatt-moter-bayer-fra-kina/

Contango

Jaguar skulle selge 320 bare ut fjoråret. Det ser ikke slik ut akkurat nå fra sidene deres. Et nytt år med 320 eller er det ut med 320 og reprising av 400?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

bmw2002

Ladet min EV400 (2019) på Alval i -10, hadde over 80kW hele veien så lenge jeg sjekket opp til 55%, etter dette fulgte jeg ikke med.

chargedup

Jeg gjetter på at de fortsetter salget av "biler på vei inn" (altså ikke mulig å velge noe utenfor pakkene som idag, men kanskje også begrensninger på farge) et par mnd til før de slutter å selge den. Jeg vil tro at de kommer til å senke prisen på EV400 ganske kort tid etter salget av EV320 er over. Innsteg EV400 ble skrudd opp over 100' pga "valuta" like før EV320 ble lansert til ca gammel innstegspris, så jeg tipper rundt 50-100' lavere pris (godt mulig de pakker det inn i pakker) ila første halvår 2021.
Grunnen til at jeg tror at de vil senke prisen er at jeg tror Jaguar Norge og forhandlere har ansatt for mange til å kun selge et par hundre I-pace i året (+ de få (100-200?) fossilbilene de selger) og jeg gjetter på at forhandler har en ekstrem fortjeneste på EV400 om dagen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA