Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jaguar I-Pace MY2021

Startet av Tellus, tirsdag 23. juni 2020, klokken 08:20

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 03. juli 2020, klokken 08:53
Jeg har inntrykk av at de bilene som funker best og mest stabilt, er de som aldri har fått noen oppdatering. Med min bil har det bare blitt mer og mer krøll.
Jeg har fått alt av oppdateringer jevnlig siden bilen min var ny, og med unntak av svarte skjermer etter første SOTA-oppdateringen (som rettet seg selv etter 2 dager) har jeg ikke hatt noen reelle feil på 30000km.  Og spesielt infotainment er blitt vesentlig bedre gjennom oppdateringsløpet fra S18D til S19C

Dette før jeg ble truffet av kabel/sensorfeilen mot fremre driveunit - det var neppe pga sw-oppdateringene :)

xyzzy

Sitat fra: ardevd på torsdag 02. juli 2020, klokken 10:33
Har fått litt info på SOTA hva gjelder ny og gammel model.

For å kunne oppnå med omfattende støtte for SOTA-oppdateringer på I-Pace har de måttet re-designe hele nettverksarkitekturen på bilen. I tillegg er BCCM og TCU forskjellig. BECM-maskinvaren er lik som i den utgående modellen men på grunn av ny nettverksarkitektur er programvaren forskjellig også der. Der kan de i teorien bruke samme programvare tilpasset til forskjellige nettverk.

Jeg ble fortalt at utgående modell vil være støttet med nye oppdateringer en "liten stund fremover". De selger fortsatt en del MY2020-biler. Likevel får jeg inntrykket av at fokus nå ligger på den nye arkitekturen og å vidreutvikle SOTA for ny modell.

Da bør de ihvertfall tilby en betalbar oppgradering av systemet... Det er viktig å huske at god service og gode oppdateringer skaper fremtidig salg. Motsatt: Om alt heretter skjer på MY2021 og det ikke blir fikser og oppgraderinger på tidligere iPace - vi snakker ikke akkurat lang historikk og 10 år gamle modeller her - synker sjansen særdeles mye for at neste kjøp blir en Jaguar.

Det samme gjelder mye annet også.  Et eksempel: Apple er svært gode på oppdateringer. Derfor er det det jeg og familien kjøper. Kona hadde Android en kort stund, men etter at den i praksis ikke lenger var støttet ble det Apple neste gang og hver gang deretter. Sonos er et annet eksempel.

Tellus

Tror man må skille mellom forbedringer og fikser. Fikser kommer til å bli gjort når det er nødvendig. Slike er det på alle biler uavhengig av om de har SOTA eller ei. Hvor lenge Jaguar vil fortsette å investere i forbedringer for utgående modell er en annen sak.

xyzzy

Sitat fra: Tellus på søndag 05. juli 2020, klokken 15:36
Tror man må skille mellom forbedringer og fikser. Fikser kommer til å bli gjort når det er nødvendig. Slike er det på alle biler uavhengig av om de har SOTA eller ei. Hvor lenge Jaguar vil fortsette å investere i forbedringer for utgående modell er en annen sak.

Naturligvis. Og det kommer naturligvis også til å påvirke min - og sikkert endel andres - oppfatning av om Jaguar er noe man skal kjøpe neste gang. Apple slutter ikke å forbedre utgåtte modeller, for å ta et eksempel. Slikt skaper fornøyde kunder og lojalitet.

Å la forrige modell så å si glemmes kan fort skape helt andre holdninger.

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på søndag 05. juli 2020, klokken 14:34
Motsatt: Om alt heretter skjer på MY2021 og det ikke blir fikser og oppgraderinger på tidligere iPace - vi snakker ikke akkurat lang historikk og 10 år gamle modeller her - synker sjansen særdeles mye for at neste kjøp blir en Jaguar.

Det samme gjelder mye annet også.  Et eksempel: Apple er svært gode på oppdateringer. Derfor er det det jeg og familien kjøper. Kona hadde Android en kort stund, men etter at den i praksis ikke lenger var støttet ble det Apple neste gang og hver gang deretter. Sonos er et annet eksempel.
Huh, du kunne like godt snakket om husholdningen vår. 100% enig med dine betraktninger. Legger de seg på samme linje som tyskerne blir jeg kortvarig kunde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 18:41
Sitat fra: xyzzy på søndag 05. juli 2020, klokken 14:34
Motsatt: Om alt heretter skjer på MY2021 og det ikke blir fikser og oppgraderinger på tidligere iPace - vi snakker ikke akkurat lang historikk og 10 år gamle modeller her - synker sjansen særdeles mye for at neste kjøp blir en Jaguar.

Det samme gjelder mye annet også.  Et eksempel: Apple er svært gode på oppdateringer. Derfor er det det jeg og familien kjøper. Kona hadde Android en kort stund, men etter at den i praksis ikke lenger var støttet ble det Apple neste gang og hver gang deretter. Sonos er et annet eksempel.
Huh, du kunne like godt snakket om husholdningen vår. 100% enig med dine betraktninger. Legger de seg på samme linje som tyskerne blir jeg kortvarig kunde.

Hvorfor skal ting på død og liv oppdateres?
Er det ikke bedre om ting funker når det blir levert?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 05. juli 2020, klokken 19:06
Hvorfor skal ting på død og liv oppdateres?
Er det ikke bedre om ting funker når det blir levert?
Fordi historien viser at komplekse ting 'aldri' funker når det blir levert, dette enten det er en bil, en båt, et hus eller whatever med tilstrekkelig mange deler som er avhengige av hverandre.
Dersom man da ikke benytter mulighetene som ligger i dagens teknologi til å feilrette og om mulig forbedre leveransen har du tapt som leverandør vs de som faktisk gjør dette.

ardevd

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 05. juli 2020, klokken 19:06
Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 18:41
Sitat fra: xyzzy på søndag 05. juli 2020, klokken 14:34
Motsatt: Om alt heretter skjer på MY2021 og det ikke blir fikser og oppgraderinger på tidligere iPace - vi snakker ikke akkurat lang historikk og 10 år gamle modeller her - synker sjansen særdeles mye for at neste kjøp blir en Jaguar.

Det samme gjelder mye annet også.  Et eksempel: Apple er svært gode på oppdateringer. Derfor er det det jeg og familien kjøper. Kona hadde Android en kort stund, men etter at den i praksis ikke lenger var støttet ble det Apple neste gang og hver gang deretter. Sonos er et annet eksempel.
Huh, du kunne like godt snakket om husholdningen vår. 100% enig med dine betraktninger. Legger de seg på samme linje som tyskerne blir jeg kortvarig kunde.

Hvorfor skal ting på død og liv oppdateres?
Er det ikke bedre om ting funker når det blir levert?

Det er ingenting som heter feilfri kode når man snakker om såpass komplekse systemer. Bilen din er tilkoblet internett og kan fjernstyres. Et slikt system bør bli oppdatert både for å rette irriterende feil men også tette eventuelle sikkerhetshull som skulle blir avdekket.

GM gikk erfare hva som skjer når en alvorlig sårbarhet blir avdekket og man ikke har muligheten til å oppdatere bilene sine. De endte vel med å sende usb-pinner i posten til kunder med instruks om hvordan manuelt oppdatere bilene.

Øyvind.h

#38
Når det gjelder feil vil jeg i utgangspunktet at en bil er så godt som feilfri på sw siden når jeg kjøper den, uavhengig av merke. Feil skal det ikke være.
Derimot opplever en gjerne raskt at en savner funksjoner, funksjoner kunne vært implementert bedre osv. TV`er, mobiler, dekodere osv. Alt utvikler seg over tid. Bilen burde ikke være unntaket som står bom stille sw-messig fra dagen en kjøper den. Jeg har ikke testet en eneste bil i det aktuelle segmentet for meg (Model X, Ipace, EQC, E-tron) som ikke har både små og store mangler på sw-siden som bør forbedres over tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Jeg har hatt 3 elbiler som ikke var tilkoblet Internett og som aldri ble oppdatert. De hadde aldri et feilslag.
Med I-Pace har det vært et helvete fra dag 1 og ting blir verre og verre for hver oppdatering. Bortsett fra at laggen i kamera er blitt bedre. Det er det eneste positive objektive jeg har fått ut av snart 2 år med oppdateringer.

1000kwh

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 06. juli 2020, klokken 00:07
Jeg har hatt 3 elbiler som ikke var tilkoblet Internett og som aldri ble oppdatert. De hadde aldri et feilslag.
Med I-Pace har det vært et helvete fra dag 1 og ting blir verre og verre for hver oppdatering. Bortsett fra at laggen i kamera er blitt bedre. Det er det eneste positive objektive jeg har fått ut av snart 2 år med oppdateringer.
Poenget må jo være å få flere funksjoner etter hvert som tiden går.

Og så er det også mer som krever vedlikehold jo mer komplekse bilene er.

Ser noen påpeker trusler ifm hacking osv som også er et viktig poeng.

Ingeniøren

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 06. juli 2020, klokken 00:07
Jeg har hatt 3 elbiler som ikke var tilkoblet Internett og som aldri ble oppdatert. De hadde aldri et feilslag.
Med I-Pace har det vært et helvete fra dag 1 og ting blir verre og verre for hver oppdatering. Bortsett fra at laggen i kamera er blitt bedre. Det er det eneste positive objektive jeg har fått ut av snart 2 år med oppdateringer.

Det finnes andre måte å oppdatere enn over nettet... Ellers synes jeg min fungere rimelig lytefritt til tross for oppdateringer  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 05. juli 2020, klokken 19:06
Hvorfor skal ting på død og liv oppdateres?
Er det ikke bedre om ting funker når det blir levert?
Ja takk begge deler. Verden har forandret seg og det kommer stadig nye tjenester og muligheter. Software i bilen bør vedlikeholdes og oppdateres som software på andre ting. Det må en holdningsendring til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. juli 2020, klokken 08:20
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 06. juli 2020, klokken 00:07
Jeg har hatt 3 elbiler som ikke var tilkoblet Internett og som aldri ble oppdatert. De hadde aldri et feilslag.
Med I-Pace har det vært et helvete fra dag 1 og ting blir verre og verre for hver oppdatering. Bortsett fra at laggen i kamera er blitt bedre. Det er det eneste positive objektive jeg har fått ut av snart 2 år med oppdateringer.

Det finnes andre måte å oppdatere enn over nettet... Ellers synes jeg min fungere rimelig lytefritt til tross for oppdateringer  :+1:

Min også fungerer tilnærmet perfekt, eneste nå er at jeg stadig må logge inn på navigasjonen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 06. juli 2020, klokken 00:07
...Med I-Pace har det vært et helvete fra dag 1 og ting blir verre og verre for hver oppdatering. Bortsett fra at laggen i kamera er blitt bedre. Det er det eneste positive objektive jeg har fått ut av snart 2 år med oppdateringer.
Hvilke helvetes problemer har du fått via SOTA? Jeg tror ikke jeg vet en eneste ting som har blitt verre på min bil, og jeg har plukket med meg det meste som finnes av oppdateringer...


11.02.2019 Ny:
Infotainment S18D_18.47.5-269316 / BMS 14.2
H159 - SOTA READINESS AND 100KW CHARGING UPDATE

02.05.2019 SOTA:
Infotainment S19A_19.11.4-330884  (denne hikka, fikk svarte skjermer som løste seg selv etter et par dager)

27.05.2019 JLR:
H193 - Non-Start - Body Control Module/Gateway Module (BCM/BWM) Update
H213 - REGENERATIVE BRAKING SYSTEM NON-COMPLIANCE
H216 - 100KW CHARGING UPDATE

28.08.2019 SOTA:
Infotainment S19A_19.24.2-375121

08.10.2019 SOTA:
Infotainment S19B_19.35.5-418001

22.10.2019 SOTA:
Infotainment S19B_19.40.4-436082

24.10.2019 JLR:
H207 - Hood latch and hood relase cable replacement
H221 - Install new charge port label
H228 - Software Enhancement Programme

14.12.2019 SOTA:
Infotainment S19C_19.46.4-458817

09.12.2019 JLR:
H264 - Range Enhancement Program



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA