Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tippetråd pris Enyaq

Startet av OleBrummen, mandag 22. juni 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: tromsø på torsdag 03. september 2020, klokken 10:37
Får rattvarme på Enyaq også, det er ikke mulig på Y (dealbreaker for meg dessverre)
Jeg mener rattvarme er en utrolig bra ting. Men fordi Y har luftspalte rett bak rattet så kan du få varmet rattet likevel.
Har faktisk ikke savnet rattvarme sist vinter (med Model 3 som er helt lik Y på dette) i det hele tatt. Det fungerer helt ypperlig og savnet har aldri vært der. Så dette burde i seg selv ikke være dealbreaker.

Counterpointer

Sitat fra: AJ82 på torsdag 03. september 2020, klokken 14:16
Hehe... Kjære Skoda venner. Bare å holde seg fast fremover. Kommer sikkert til å komme mye fra teslafans her inne også. Alle andre forum opplever det. Intet nytt. Generelt best å overse, evt bare gi etter. Uansett ingen som slår Tesla.

A.J.
Jeg vet ikke hva som er værst, Tesla fans uten begrensninger og selvinnsikt eller de som gjør alt de kan for å fyre opp. De siste er det mye av på de fleste fora også

Antagelig er de like ille begge typer.

VoltWay

Den er litt dyrere enn jeg hadde håpet. Med en konfigurasjon tilsvarande Kodiaq så er ikke prisen så veldig ulik, og da har en Kodiaq avgifter.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: plataris på torsdag 03. september 2020, klokken 14:23
Jeg har lyst på Model X og har bare råd til brukt ca 2-3 år gammel, men kvier meg av én grunn: I en stresset hverdag med tre barn orker jeg ikke tanken på 3-4 verkstedbesøk i året. Og jeg tør ikke en gang tenke tanken på hva det kan koste meg etter 5 års garanti utløper. Ja, jeg har kjempelyst på den enorme bilen med god rekkevidde, godt ladenettverk, panoramavindu foran etc., men det er også en velbegrunnet frykt for hva det innebærer av verkstedbesøk. Da frister det mer med en ny bil til prisen av en tre år gammel X. Selv om vi ennå ikke vet hvordan Enyaq blir med tanke på vanlige feil etc., har man hvert fall 5 års garanti. Samtidig oppfyller både Enyaq og e-tron (hvert fall nesten) alle krav til småbarnsfamilie med tre barn.

I din situasjon så er jeg helt enig i å ikke kjøpe en 2-3 år gammel Model X, selv om jeg ikke har helt oversikt over hvordan Model X har utviklet seg de siste årene. Har vært mye feil på dem før. Den er litt for tung i forhold til hvordan den er bygget - tåler ikke vekten/belastningene virker det som... på den annen side så hadde jeg en Model S fra 2014 som var på verksted flere ganger i året, mens en jeg kjenner som hadde 2016-modell har omtrent ikke hatt noen feil, så Tesla forbedrer ting kontinuerlig (vises også igjen på USA's Consumer Report, men hvor Model 3 er best av Teslaene). Jeg har nå Model 3 som nå er kjørt 30.000km, og det har ikke vært noen feil (bank i bordet), og når Model Y kommer til Norge så skal jo mye være likt som Model 3, så det er jo bra. Model 3/Y er mye enklere laget, så ting går ikke så mye feil som med X og S som har avanserte dører/dørhåndtak. Blir som Passat vs Golf...1997-Golfen bare virker....mens Passaten har DSG-problemer osv... Kanskje Skoda og har gjort det enkelt med Enyaq, siden den er ganske rimelig priset, og derfor kjører de sikre valgene med mindre potensiale for reklamasjoner...
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sannsynligvis vil mange sammenligne Model Y opp mot Enyaq spesielt ettersom det ser ut til at begge bilene vil være ferdig utviklet og klar med en produksjonsmodell rundt samme tid.

ProsjektX

Nå blir jo også Kia CV og Hyundai Ioniq 5 lansert i Q1 2021, så tror jeg dropper denne (køplass under 200). Skriver ikke kontrakt på noe jeg ikke har sett og tror Koreanerne vil konkurrere mer på pris. Eller vente til Enyaq dukker opp på "bruktmarkedet" i Tyskland til 100k rabatt... Prisen er 50k over hva jeg er villig til å gi for en bra utstyrt 80x
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Marzo på fredag 04. september 2020, klokken 09:42
Sannsynligvis vil mange sammenligne Model Y opp mot Enyaq spesielt ettersom det ser ut til at begge bilene vil være ferdig utviklet og klar med en produksjonsmodell rundt samme tid.

Model Y kommer vel for levering i Europa lenge etter Enyaq? 

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 04. september 2020, klokken 10:36
Model Y kommer vel for levering i Europa lenge etter Enyaq?
Hvis man sammenligner med 80X så er ikke det sikkert. Tesla selv opererer vel fremdeles med Q1 2021. Men da blir jeg mektig imponert...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: ProsjektX på fredag 04. september 2020, klokken 10:07
Nå blir jo også Kia CV og Hyundai Ioniq 5 lansert i Q1 2021, så tror jeg dropper denne (køplass under 200). Skriver ikke kontrakt på noe jeg ikke har sett og tror Koreanerne vil konkurrere mer på pris. Eller vente til Enyaq dukker opp på "bruktmarkedet" i Tyskland til 100k rabatt... Prisen er 50k over hva jeg er villig til å gi for en bra utstyrt 80x

Tenkte på det samme, men fra kamuflerte Kia CV og Ioniq 5 biler, så ser de ikke så store/romslige ut?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA